Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-10, 14:18   #121
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

spøk tilside, jeg syns egentlig det er ganske ille at dere holder på sånn, jeg. Er dere klar over hvor mye unødvendig energi og vann dere forbruker på dustete vaner som ikke har rot i annet enn en eller annen tullete overbevisning? Hvor mye ekstra produksjonsutslipp og materialforbuk det blir i verden når klærne slites så mye fordi de vaskes etter en dags bruk. Jeg syns ikke det er en søt tullegreie, altså, jeg blir litt lei meg. Vi anstrenger oss ganske mye i hverdagen for å spare strøm og vann, med mange små grep, men det blir jo veldig meningsløst når folk rundt i det ganske land vasker klærne sine om igjen fordi en genser var i samme vask som en sokk.

Jeg er faktisk og opptatt av stømsparing.
Ja, jeg har et probblem som går på at jeg er nevrotisk på klesvask, men det betyr ikke at maskinene ikke er fulle. (vet jeg skrev en tullete kommentar tidligere i tråden, den kom nok pga at dette faktisk er et problem for meg)
Jeg passer på at ungne bruker klær av "rett farge" slik at jeg får fulle maskiner uten at det hoper seg opp for mye. Jeg har tråkorg system til sortering.
Det er vel bare ull som ikke går i full maskin, for det er ikke anbefalt. Og ett og annet finklærplagg noen få ganger i året.
Selv om jeg sorterer i menge kategorier er ikke alle i ruk hver dag.
Og når jeg "må" vaske på ny - selvsagt venter jeg til jeg har full maskin å vaske det lyse som har blitt litt grått sammen med.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:20   #122
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Har lest noen lister, men tror ikke jeg er for ekstrem.

Har dette:
Håndklær, sortert i svart, hvitt og rosa/ rødt - 90 grader
Sengetøy mørkt 60
sengetøy lyst 60
Hvitvask 60
mørkvask 60
ullvask, sorterer rosa/rødt/lyseblått og svart 30
Finvask, ulike farger, men prøver å sortere ca samme nyanse
jeans/bukser + tykke gensere med glidlås o.l. mørk 40
hvit 40
mørk 40
lys, blå/grå 40
rødt/rosa 40
ytterjakker 40
treningstøy 30

Jeg er opptatt av å vaske "møkkete" klær skikkelig på 60 grader som truser og sokker, og mindre møkkete klær ( gjerne klær man ikke har direkte inne på kroppen ) på 40. Ellers er det viktig for meg å vaske klærne sammen som har samme kvalitet, eller stofftype for å motvirke nupper ( hater nupper!!) og redusere risikoen for at sarte stoffer slites av å vaskes med bukser med glidlås o.l.

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Også går det sport i å fylle maskinen mest mulig. Har jeg bare noe grått/ blått så passer jeg på å kle ungene og meg selv i ulike blå og gråfarger for å få en maskinen klar etterhvert

Jøss!

Ja, ja, hver sin lyst.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:24   #123
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg har 8 kurver og sorterer slik:
Ull - alle farger i samme
Mikrofiberkluter
Rosa, lilla, orange - 40 grader
Rosa, lilla, orange - 60 grader
Blå, svart, grønn, grå - 40 grader
Blå, svart, grønn, grå - 60 grader
Hvit, gul, beige - 40 grader
Hvit, gul, beige - 60 grader

Dette fungerer helt fint her.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:26   #124
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Kjører stort sett fulle maskiner. Trenger ikke kle ungene i "riktig" farge for å få det til her i huset.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:30   #125
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av klesvask

I dag er forresten første gang i livet mitt at jeg har bruk for "Jeans"-programmet på vaskemaskina mi (jadda, maskina mi er en drøm for sorteringsnazier!). Langøre har vært ute og reist, og jeg og barna har rullet oss i sand og is i mellomtiden, noe som resulterte i full maskin.

Det er klart at hvis jeg har nok til en maskin med bare rosa klær, så kan jeg godt finne på å vaske bare rosa sammen. Men det er (heldigvis) ikke nødvendig, stort sett.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:40   #126
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.


Det er klart at hvis jeg har nok til en maskin med bare rosa klær, så kan jeg godt finne på å vaske bare rosa sammen. Men det er (heldigvis) ikke nødvendig, stort sett.

selvsagt, men jeg nekter å tro at noen har nok kjøkkenkluter til å vaske en full maskin bare med kjøkkenkluter. Og dersom man har det, tenker jeg at det er ganske unødvendig i forhold til produksjon, at man kunne hatt litt færre og vasket de meg håndklær eller andre kluter...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:46   #127
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

selvsagt, men jeg nekter å tro at noen har nok kjøkkenkluter til å vaske en full maskin bare med kjøkkenkluter. Og dersom man har det, tenker jeg at det er ganske unødvendig i forhold til produksjon, at man kunne hatt litt færre og vasket de meg håndklær eller andre kluter...

eller en kan ha gjort som meg:
Alle gulpekluter, etter tre barn er blitt kjkkenkluter, + at jeg har arvet alle klutene da huset til grantante ble tømt (i stedet for å bli kastet tok jeg dem = har kluter i all evighet = slipper kjøpe nye= sparer penger og miljø)

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 15:03   #128
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Og en annen ting:
Jeg er veldig opptatt av at klær ikke vaskes før de er skitne.
Jeg er veldig flin til å fjerne flekker slik at klærne kan brukes en ekstra dag, ofte er det mulig på ihvertall jentene sine og mine klær.

Klær blir ikke vasket bare for de har blitt prøvet på i 5 minutter.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 15:41   #129
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Og en annen ting:
Jeg er veldig opptatt av at klær ikke vaskes før de er skitne.
Jeg er veldig flin til å fjerne flekker slik at klærne kan brukes en ekstra dag, ofte er det mulig på ihvertall jentene sine og mine klær.

Klær blir ikke vasket bare for de har blitt prøvet på i 5 minutter.

Det er jo bra, men du sier jo selv at vaskemaskinen skjelden har pause, så da var det relativt lett å tolke som at det var pga alle sorteringskategoriene...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 15:50   #130
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Re: Sortering av klesvask

Jeg sorterer:

Håndklær/sengetøy 60
Mørkt 40
Lyst 40
Ull

Ev. andre finklær og kjoler vaskes for seg.


Og, helt ut av det blå her kom mannen og sa at vi burde hatt flere skittentøykurver slik at vi kunne sortere rett i dem!

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:06   #131
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er jo bra, men du sier jo selv at vaskemaskinen skjelden har pause, så da var det relativt lett å tolke som at det var pga alle sorteringskategoriene...

Jeg ser den
Maskinen har jo pause mens jeg er på jobb, men med 5 i personer i huset, og flere som trener mye, blir det fort 2-3 maskiner til dagen. (tipper i gjennomsnitt 18 maskiner i uka) Det er det jeg har plass til på tørkestativene, tørketrommelen brukes bare til håndklær og sengetøy på vinteren - den tar mye strøm

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 21:20   #132
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Jeg ser den
Maskinen har jo pause mens jeg er på jobb, men med 5 i personer i huset, og flere som trener mye, blir det fort 2-3 maskiner til dagen. (tipper i gjennomsnitt 18 maskiner i uka) Det er det jeg har plass til på tørkestativene, tørketrommelen brukes bare til håndklær og sengetøy på vinteren - den tar mye strøm

Vi er oså 5 personer i huset, to personer som trener mye, to i barnehagen og en baby som gulper i ny og ne. Vi vasker 2-3 maskiner i uka. Det er lite, men jeg vil påstå at 18 er temmelig mye. Så jeg tror neppe at man kan konkludere med at du vasker lite altså.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 22:47   #133
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Antall maskiner avhenger også veldig av hvor mye maskina tar. Min tar fem-seks kilo. Med maskiner som tar åtte kg får man ganske mye mer i hver maskin.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 22:53   #134
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi er oså 5 personer i huset, to personer som trener mye, to i barnehagen og en baby som gulper i ny og ne. Vi vasker 2-3 maskiner i uka. Det er lite, men jeg vil påstå at 18 er temmelig mye. Så jeg tror neppe at man kan konkludere med at du vasker lite altså.

Nei, vasker nok ikke lite, men vasker så lite som det pr idag er mulig i vår husholdning. 18 maskiner i uka stemmer nok bedre med sommer enn vinter. På sommeren, når det er pent vær så blir det en maskin til dagen med badehåndklær. Vi har et lite basseng i hagen (5000 liter) og sandstrand like ved. Når ungene da har besøk blir det mye - og nei, jeg ber ikke venner gå hjem etter håndkle, nærmeste har vel 5 km hjem.

Og en annen ting - antall maskiner øker etter som ungene vokser, for klærne blir større

Nå avslutter jeg for min del. For som sagt tidligere er dette faktisk et problem for meg, sorteringen.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 09:57   #135
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Eg har denne helga vaska lyst og kvitt sammen på 60 grader, og veit dokke, det gikk heilt fint! Så no har eg ei mindre sorteing på lista mi!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 10:10   #136
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg har denne helga vaska lyst og kvitt sammen på 60 grader, og veit dokke, det gikk heilt fint! Så no har eg ei mindre sorteing på lista mi!

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:59   #137
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Nytt forsøk på å kutte; Meine dokke at kvite blusar held seg like kvite om eg vaskar dei med lyseblå og lyserosa skjorter? Skeptisk...

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:01   #138
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Nytt forsøk på å kutte; Meine dokke at kvite blusar held seg like kvite om eg vaskar dei med lyseblå og lyserosa skjorter? Skeptisk...


Jeg har masse hvitt, kremhvitt, beige og pastell. Jeg vasker alt sammen, men ikke med vaskepulver med blekemiddel. Mine hvite plagg er like kritthvite som før.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:06   #139
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg vasker også hvitt og lyst sammen. Unntak kanskje om det er et helt nytt lyseblått eller lyserosa plagg, da går det sammen hhv blått og rosa i stedet.

Jeg synes at haugen må skittentøy bør se noenlunde 'samstemt' ut i fargene, da går det sammen. Trenger ikke å være helt kliss likt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:09   #140
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har masse hvitt, kremhvitt, beige og pastell. Jeg vasker alt sammen, men ikke med vaskepulver med blekemiddel. Mine hvite plagg er like kritthvite som før.

Personlig skal det ikke mye til før mine hvite plagg blir lysgrå og ser stygge ut om jeg vasker de med _noe_ annet enn skikkelig hvitt. Selv med hvitt pulver som skal gjøre tøyet hvitt.

Jeg tør ikke tenke på å vaske det med beige engang

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no