Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 22:15   #81
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Prøvde enn gang, og du har rett, verden gikk ikke under, men det ristet fælt

spøk tilside, jeg syns egentlig det er ganske ille at dere holder på sånn, jeg. Er dere klar over hvor mye unødvendig energi og vann dere forbruker på dustete vaner som ikke har rot i annet enn en eller annen tullete overbevisning? Hvor mye ekstra produksjonsutslipp og materialforbuk det blir i verden når klærne slites så mye fordi de vaskes etter en dags bruk. Jeg syns ikke det er en søt tullegreie, altså, jeg blir litt lei meg. Vi anstrenger oss ganske mye i hverdagen for å spare strøm og vann, med mange små grep, men det blir jo veldig meningsløst når folk rundt i det ganske land vasker klærne sine om igjen fordi en genser var i samme vask som en sokk.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:18   #82
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sortering av klesvask

En uhelbredelig sorteringsnazi melder seg...

Håndklær på 90:
-hvit
-lys
-mørk

Undertøy på 60:
-hvit
-lyst
-mørkt

Sengeklær på 60/90
-hvit
-lyst
-mørkt

Vanlige klær på 40/60
-hvit
-lyst
-rosa/lysere rødt/lilla
-mørk rødt og lilla
-dongeri og mellom-mørke klær
-sorte klær

Ull på 30
-hvitt
-rødt/rosa
-brunt
-mørkt


(Og ja, jeg klarer fint å fylle opp maskinene...)


Har sikkert en diagnose dette...

__________________
Firebarnsmor.

Sist redigert av Hulda : 28-05-10 kl 22:26.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:20   #83
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg sorterer som følger:
ull
60 grader
40 grader

:sjuske:

  Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:24   #84
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

spøk tilside, jeg syns egentlig det er ganske ille at dere holder på sånn, jeg. Er dere klar over hvor mye unødvendig energi og vann dere forbruker på dustete vaner som ikke har rot i annet enn en eller annen tullete overbevisning? Hvor mye ekstra produksjonsutslipp og materialforbuk det blir i verden når klærne slites så mye fordi de vaskes etter en dags bruk. Jeg syns ikke det er en søt tullegreie, altså, jeg blir litt lei meg. Vi anstrenger oss ganske mye i hverdagen for å spare strøm og vann, med mange små grep, men det blir jo veldig meningsløst når folk rundt i det ganske land vasker klærne sine om igjen fordi en genser var i samme vask som en sokk.


Jeg bruker ikke mere vann/pulver/strøm fordi jeg sorterer som jeg gjør. Har tross alt fire barn, og med meg så blir det mye klær som skal vaskes.
Stort sett bare skitne klær som vaskes også selvfølgelig.

Hender jeg vasker halve maskiner, men min maskin har 1/2 maskin vaskeknapp...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:27   #85
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sortering av klesvask

Dere som vasker hvite klær med andre farger, blir de ikke grå?

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:34   #86
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:34   #87
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg blir også helt målløs av all sorteringen! Det man vet farger av seg kan man jo ta for seg, men lesete jeg riktig at det var noen som sorterte grått for seg, brunt for seg og sort for seg? Det kan da virkelig ikke spille store rollen å vaske det sammen?

Det gjør meg ikke heller noe som helst å vaske Herremannens tøy sammen med vårt! Og BH-er tar jeg på ullprogram sammen med annet som skal vaskes i 30 grader, men jeg deler opp lyst og mørkt.

Det er noen her som overdriver litt for mye syns jeg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:36   #88
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:36   #89
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Jeg bruker ikke mere vann/pulver/strøm fordi jeg sorterer som jeg gjør. Har tross alt fire barn, og med meg så blir det mye klær som skal vaskes.
Stort sett bare skitne klær som vaskes også selvfølgelig.

Hender jeg vasker halve maskiner, men min maskin har 1/2 maskin vaskeknapp...

det gjelder for deg, men flere har jo sagt de vasker halvfulle maskiner og alle klær etter en dags bruk. dessuten går vel halv maskin-greie på vann og såpeforbruk, ikke på strømforbruk?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:36   #90
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Hvite klær? Annet enn bunadskjorter? De blir jo skitne bare man ser på dem

Ellers så skulle det vel holde å vaske hvitt og kulørt for seg selv Greier bare ikke å se hvorfor lyserosa og mørkerosa ikke skal kunne gå i samme maskin:supersjuske:

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:41   #91
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Ellers så skulle det vel holde å vaske hvitt og kulørt for seg selv Greier bare ikke å se hvorfor lyserosa og mørkerosa ikke skal kunne gå i samme maskin:supersjuske:

Nei, det klarer jeg virkelig ikke å skjønne, her går rosa, røde, gule, orange, lilla klær i samme maskin og foreløpig så har det aldri vært noe uhell. Det skjer at jeg vasker nytt tøy i ovenstående farger for seg sammen med en klut eller noe bare for å være sikker på om de farger eller ikke.

Om jeg har veldig skittent tøy, f.eks. barnetøy, men da snakker jeg om veldig skittent, så kan det skje at jeg tar en forvask først uten vaskemiddel for å skylle av tøyet før hovedvasken.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:42   #92
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Dette er en av de mest absurde trådene jeg noen gang har lest.

Her ligger vi på 10-persentilen i antall kategorier, tror jeg, uten at jeg vet sikkert siden det er mannen som vasker klær.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:47   #93
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg sorterer rødt og lilla og gult og oransje og rosa sammen. Vi har mye rødt...
Grønt og blått og grått og svart også.
Tar gjerne en egen maskin med røde/rosa/lilla håndklær, men det er fordi vi har så mange slike at det mer enn fyller ei maskin (vår tar 8 kilo)
undertøy går sammen med annen 60-vask.

Jeg sorterer vel
ull (alle farger, men har splittet på lys og mørk, rett og slett fordi ullmaskiner skal jo ikke være fulle, og vi har mye ull...)
sengetøy (kan gjerne vaskes med annen 60-vask, men det fyller maskina når jeg bytter på for oss alle tre, i alle fall om vinteren (tykkere laken og dynetrekk))
40 og 60 i lys/mørk/rød, men her blander jeg sammen en blanding som fyller maskina.
Og bleiene vasker jeg for seg selv (med klutene hans, og mine bind/truseinnlegg da) Hver 3. dag fyller de maskina.

Sorterer ikke etter noe stramt skjema jeg, jeg ser hva jeg finner som fyller ei maskin...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:49   #94
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Hvit/lys 60
Kulørt 60
Hvit/lys 40
Kulørt 40
Lys ull
Kulørt ull
Håndvask

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:51   #95
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sortering av klesvask

Hvis dere synes sortering av masse klær er absurd og sjokkerende blir jeg ærlig talt meget lattermild for å si det mildt.

Glemte:

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:53   #96
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:55   #97
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Dette er en av de mest absurde trådene jeg noen gang har lest.

Jeg også. Jeg lar meg sjokkere sammen med LilleBulla. Jeg trodde JEG var nazihusmor, men det er jeg visst ikke. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte at noen gidder holde på med denne sorteringen. Jeg blander det meste, men holder nye plagg/ håndklær med sterke farger borte fra mitt lyse tøy (jeg går mye i hvite, lette tunikaer), men jeg har virkelig aldri opplevd avfarging, og de hvite plaggene mine er hvite som Blenda. (Til tross for at jeg ikke bruker Blenda.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:56   #98
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Hvis dere synes sortering av masse klær er absurd og sjokkerende blir jeg ærlig talt meget lattermild for å si det mildt.

Tuller du? Jeg måtte hatt fri fra jobben hvis jeg skulle sortert og vasket i 26 kategorier som enkelte her. I tillegg til at jeg synes det er helt latterlig og meningsløst. Og sløsete.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:58   #99
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sortering av klesvask

Jeg har forresten opplevd flere ganger å få ødelagt lyse klær pga mørkere som har farget av. Derfor nazisortering.

Hadde jeg hatt bare gutter så hadde det forresten blitt mindre sortering, lillemor skal ha rååsa selvfølgelig.

Men, who cares egentlig hva andre syns.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:00   #100
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tuller du? Jeg måtte hatt fri fra jobben hvis jeg skulle sortert og vasket i 26 kategorier som enkelte her. I tillegg til at jeg synes det er helt latterlig og meningsløst. Og sløsete.


Sier du, med det nicket...

Værsegod, bare synes det du. *Generøs*


Hvorfor er det sløsete forresten?

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no