Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-23, 21:33   #41
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Det er akkurat det, Drømmedama, og det som er mantraet mitt på en del arenaer: representasjon betyr mye! Det å se og oppleve og føle andre som er lik som en selv betyr så innmari mye, om det betyr å være skeiv, ha kreftsyke foreldre eller snakke dialekt. Noen vil helt sikkert finne temaet litt for nært og litt for voldsomt, men jeg har følelsen av at det er voksne og ikke barn som har det slik? At vi voksne fortsatt gjerne vil skåne barn mot alt det vonde i verden selv om verden kommer inn uansett?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-23, 22:09   #42
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

https://www.nordnorskdebatt.no/ja-de...o/5-124-280554

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-23, 22:17   #43
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Takk for deling Kathinka! Den var godt skrevet og det er slik jeg tenker om temaet.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-23, 23:18   #44
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Jeg synes det er litt rart at det er voksne i familier uten kreft som klager i den opprinnelige artikkelen. Og at hun hevder at Snøfall fra 2016 er mye mer lystig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-23, 23:39   #45
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.732
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Merkelig at VG ga den terningkast 5 og syntes den er så koselig og fin.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 00:09   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Den er jo det. I mine øyne.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 00:11   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Ja, et bra innlegg der. Særlig det med at følelser ikke er farlig, heller ikke ubehag. Det virker på meg som at mange er redde for at barna skal oppleve noe ubehag. Hvis det er noe som gjør at barnet blir lei seg, så er det liksom helt krise. Det er jo ikke farlig å være lei seg. Og spesielt ikke hvis man blir glad igjen etterpå, fordi det viste seg at det gikk bra.

Men altså, 16 som har klaget? Av hvor mange seere? Vil ikke akkurat kalle det massiv kritikk.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 08:04   #48
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Jeg synes den er skikkelig fin. Jeg måtte også tenke litt på hva jeg syntes om kreftrammet mamma, men landet på at jeg synes det var en litt fin vinkling. Det er jo både sårt og nært i relasjonen mellom Noah og mammaen, og litt deilig at det er en litt fjompete Kjell som kan være en isbryter på vanskelige dager. At ungdommer i andre familier kan være supergode støttespillere og at det av og til er vanskelig for mammaer å vite hva de skal si. Jeg liker den godt, og synes NRK lager mange serier med det "ekstra laget" i fortellingen. Jeg synes også det er skikkelig fint at mine ungdommer ønsker å se en julekalender sammen med meg, og at den fenger dem like mye som meg.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 08:39   #49
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Jeg og 15åringen ser serien og liker den veldig godt. Jo eldre jeg blir jo mer trist-fin-melankolsk blir jula. Jeg synes ikke serien blir for realistisk heller, det er jo aller mest håp og magi. Også finnes det jo minst tjue kalendere å velge mellom. Er fortsatt fan av og ser på Pakten, men den er også litt vond og mørk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 10:39   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Mei: Pakten er vi også glade i!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 14:22   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Jeg har ikke sett denne, men på generelt grunnlag syns jeg ofte at kunst for barn i overkant ofte har tunge tema. Kanskje ikke på barne-tv, der er det jo mye fjas, men i både teater og litteratur, spesielt. Jeg synes det til tider kan bikke for mye over i pedagogisk kunst, der det ikke er opplevelsen som står i sentrum, men at man skal lære noe.

Sånn har det neste alltid vært, syns jeg.

Men julefortellinger er jo en egen sjanger, og inneholder alltid en god dose elendighet, spesielt for barn. Og dårlig romantikk for voksne. Jeg ønsker meg fjasejul for barn og kvalitetsjulefilm/litteratur for voksne!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 14:42   #52
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke sett denne, men på generelt grunnlag syns jeg ofte at kunst for barn i overkant ofte har tunge tema. Kanskje ikke på barne-tv, der er det jo mye fjas, men i både teater og litteratur, spesielt. Jeg synes det til tider kan bikke for mye over i pedagogisk kunst, der det ikke er opplevelsen som står i sentrum, men at man skal lære noe.

Sånn har det neste alltid vært, syns jeg.

Men julefortellinger er jo en egen sjanger, og inneholder alltid en god dose elendighet, spesielt for barn. Og dårlig romantikk for voksne. Jeg ønsker meg fjasejul for barn og kvalitetsjulefilm/litteratur for voksne!

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Min åtteåring vil ikke se julefilmer fordi «det alltid er noen døde foreldre» som hun sier det. Dårlig research fra min side endte med krampegråt på kino forleden dag - Skomakergata på kino viste seg jo også å ha en slik historie på lur. Så hos oss er det Jul i Svingen som er kalender-TV. Hun gadd ikke prøve episode 1 av Snøfall en gang. Og jeg skjønner det godt, jeg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 14:43   #53
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Nå er det jo ikke sånn at barn bare blir «litt lei seg» om forelderen deres får en alvorlig kreftdiagnose, da. Det snur hele verden opp ned, kan være dypt traumatiserende og merke dem for livet. Det er noe av det mest skremmende som kan skje. Been there, done that, got the t-shirt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 14:44   #54
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

I Skomakergata også? Jøss, takk for advarsel.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 15:07   #55
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Har den T-skjorten jeg også. Men fremdeles litt usikker på om jeg synes julekalenderen er for alvorlig likevel. Men ser jo i tråden at unger reagerer ulikt på tematikken. Men unger er jo forskjellige. Jeg kjenner barn som blir veldig lett skremt og ikke våger å se ting som aldersmessig er helt innafor. Det er jo ganske vanskelig å lage noe som fenger alle, og det som noen synes er fint blir fort traumatisk for andre.

Men nei. Foreldre med kreft er ikke noe man blir «litt lei seg» av.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-23, 16:01   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå er det jo ikke sånn at barn bare blir «litt lei seg» om forelderen deres får en alvorlig kreftdiagnose, da. Det snur hele verden opp ned, kan være dypt traumatiserende og merke dem for livet. Det er noe av det mest skremmende som kan skje. Been there, done that, got the t-shirt.

Selvsagt ikke, det jeg snakket om (hvis det var mitt innlegg du siktet til) var barn med friske foreldre som blir lei seg av trist tema på barne-TV.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-23, 18:16   #57
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

De fleste barn ser kreft rundt seg, enten det er i egen, eller andre barns familier. De hører om det og får med seg mye mer enn det vi tror. Kreft er en del av dagliglivet også for mange barn, et liv som skal leves underveis i behandling, og også etterpå uansett hvilken vei dette går. Bøker, filmer og serier kan være vidunderlige og fantasifulle, og gi håp, selv om det har elementer av sorg og ting som er vanskelig, ja selv om det har en tragisk slutt. Jeg synes det er bra at NRK tar barn på alvor og produserer denne typen program.


Å si at NRK tar dårlige avgjørelser og sammenligne det med Bamsegutt er helt absurd.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-23, 18:19   #58
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

https://www.nrk.no/vestland/kreftsyk...len-1.16670511

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-23, 18:31   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Det er også flere med ktefterfaring som er kritiske.
https://www.nrk.no/ytring/skikkelig-...mma-1.16664529

Det er som sagt ikke en mangel på traumatiske tema i barnekulturen. Og det er da minst like mye å ta barna på alvor med humor. Tas voksne bare på alvor i dramaserier?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-23, 18:43   #60
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2

Å mene at en ting er bra er da ikke det samme som at man mener bare det. Jeg liker mange ting, også ting som er bare moro. Liker man det ikke, eller det blir for vanskelig, så finnes det andre og 'tryggere' alternativ. Heldigvis kan vi ta valg og er så heldige at vi har muligheten.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no