Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

16-åring alene hjemme en uke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke?
Ja, det syns jeg er uproblematisk 45 34,62%
Nei, det syns jeg ikke går an 85 65,38%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 11:24   #81
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Til opplysning så har jeg mitt syn på grunnlag av erfaring med ungdommer ettersom mine barn (pluss stebarn) er 15, 22 og 28 år, så jeg mener ikke det jeg gjør ut fra idealtanker om fremtiden.
Jeg har forsåvidt ikke fått noen aha-opplevelser med noen av disse ennå, de har utviklet seg og tatt/fått ansvar som har vært aldersadekvat.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Helt enig, både med deg, ElinM og andre.
Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar. Tror kanskje noen av dere vil få en aha-opplevelse på at 16-åringer faktisk fortsatt er barn, når dere er der selv og. Jeg syntes også at jeg selv var moden og voksen da jeg var 16, og at mine foreldre måtte være rimelig tette som behandlet meg som om jeg var uansvarlig og umoden, men jeg var nok bare en 16-åring jeg og gitt...

.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:24   #82
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar.

:btdt:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:25   #83
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Har ikke lest hele tråden, men svarer likevel.
Der jeg kommer fra flytter de fleste på hybel for seg selv når de er ferdige med ungdomsskolen, altså rundt 15-16årsalder. Så en uke hjemme alene burde egentlig gå helt greit. MEN det er jo mye som kan påvirke at det ikke går bra også. Festglade venner er vel nevnt, og det kan jo være greit å ha noen i bakhånd, både for 16åringens skyld, og eget hus...
Jeg var alene hjemme flere helger allerede da jeg var 13 år, men jeg var jo ikke ALENE likevel... Vi hadde jo avtalt noen å ringe til hvis jeg skulle ha behov, og jeg visste jo at Halve Blokka TM (les: nysgjerrige nabodamer) var informert, og de ville nok ikke nølt med å ringe mor om festhordene eller hva som helst skulle kommet ravende...
Men så er det bare jeg i hele min søskenflokk som har fått lov til noe sånt... Man må se an ungen/ungdommen, tenker jeg. Og ta forholdsregler.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:29   #84
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Dere med hybelargumentet: ser dere virkelig ingen forskjell på å være alene på en hybel og ha et helt hus til disposisjon? Tror dere det er like attraktivt for "halve skolen" å innvadere en hybel for en fest? Det er liksom ikke plass til 150 ungdom på 8 kvm...
En hybel er jo også ofte i et hus der en husvert har et overordnet ansvar eller er til stede.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:34   #85
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dere med hybelargumentet: ser dere virkelig ingen forskjell på å være alene på en hybel og ha et helt hus til disposisjon? Tror dere det er like attraktivt for "halve skolen" å innvadere en hybel for en fest? Det er liksom ikke plass til 150 ungdom på 8 kvm...
En hybel er jo også ofte i et hus der en husvert har et overordnet ansvar eller er til stede.

Jo, selvsagt ser jeg forskjell på hybel og stort hus alene.
Men så er det jo forskjell på hybler også. Jeg hadde eget rom på 16 kv.m, i tillegg til stue, kjøkken, bad og gang , altså en hel kjeller...
Poenget mitt er at en 16åring kan helt fint greie seg hjemme en uke alene, men da synes jeg man skal ta noen forholdsregler, som å avtale med naboer/voksne i nærmiljøet. Det kan være en effektiv strategi det, avtal med 16åringen at de kan "skylde på" at tante Olga følger så veldig med, skjønner dere... blabla, hvis noen skulle være frista til å finne på noe spik.

Og en ting til; en viktig faktor er jo at 16åringen synes det er ok selv å være hjemme alene... Man tvinger ingen til det.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:36   #86
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg kunne ha gjort det med min eldste, ja. Jeg ville ha alliert meg med noen (mest sannsynlig naboen under), slik at han hadde noen å kontakte dersom det skulle skje noe. Min eldste har vært hjemme alene i helgene ganske ofte fra han var 14-15, og vi har snakket mye om med å ikke spre at man er hjemme alene. Og kall meg naiv, men for vår del er ikke det noe problem. Vi bor i gokk til Bærum å være, og ingen av vennene hans har bil, så det er rimelig usannsynlig at folk skulle gidde å busse hit i hopetall bare for å kræsje en ikke-eksisterende fest.

Jeg gir for øvrig syttenåringen mye frihet under ansvar. Rett og slett fordi han er av den selvstendige typen som jeg slipper å holde i ørene. Jeg sier ikke at det er en filosofi jeg ville ha fulgt dersom han hadde en annen personlighet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:36   #87
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg har foreldrene mine i samme gate som vi bor i. Jeg ville fortsatt ikke overlatt huset alene til 16-åringen. Hvis man vil på ferie uten ungdommen, kan det da ikke være så vanskelig å finne noen h*n kan være hos i steden for å la ham/henne være hjemme alene?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:41   #88
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Syttenåringen skal for øvrig være hjemme alene i nesten tre uker i sommer. Han skal ha kjæresten på besøk deler av tiden, men ellers blir han alene. Nå er vi så heldige at han har en far som bor bare noen km unna, slik at han kan kontaktes i nødsfall. Jeg finnes ikke bekymret for festing.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:49   #89
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg er ikke i tvil om at frøkna greier seg fint alene en uke da hun er 16, men hun er langt mer utadvendt og glad i action enn jeg var, i alle fall enn så lenge. Jeg sa ikke til en sjel at jeg hadde huset for meg selv, hadde kanskje en venninne på besøk, og vi stekte pizza og så på film. Noe sier meg at 02-modellen ikke er like rolig da den tid kommer. ()

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:55   #90
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Okei, for å presisere en gang til, så mener jeg ikke at alle ungdommer kan være alene hjemme i en uke. Jeg mener at mange ungdommer kan det, og det baserer jeg på egen erfaring.
Å kalle det omsorgsvikt syne jeg er way over the top, men deg om det.
Jeg har alltid hatt veldig gode relasjoner til mine barn, mitt stebarn og deres venner. Jeg har gitt dem tillit til å kunne håndtere ulike situasjoner på egen hånd, men da selvfølgelig med både premisser og "opplæring".

Har du gode relasjoner til alle facebook-vennene til dine barn? I dag er verden sånn sett mye mindre enn før, det kan fort ta av i en slik setting, og ting skjer før ungdommen vet ordet av det. Det kan hende du tror at dine barn ringer etter hjelp, men å være den kjipe som stopper festen er ikke lett i alle settinger, så jeg ville ikke stolt på det nei.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men altså, i dag er verden ganske liten så om det skulle oppstå noe så er ikke veien hjem så uhorvelig lang.
Jeg klarer ikke å tenke slik hvisomatte, jeg sikrer meg så godt jeg kan i forkant, og sørger for gode backupplaner.

Jeg tenker at med god innlæring om å ta ansvar og problemløsning fra de er små, så kan en 16-åring håndtere det meste.

Ja, verden er liten, men om en fest utagerer er det ikke noe hjelp at foreldrene kommer hjem 12 timer etter, da er skaden alt skjedd.

Jeg tenker det at selvfølgelig KAN det gå bra, men at sjansen for at noen skjer abolutt er tilstede, og hvis man tar sjansen på å la ungdommen være alene hjemme bør man også ha kalkulert inn x antall tusen til å dekke skader som kan oppstå på en fest som ikke var planlagt også.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:05   #91
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Aldri i verden. Da måtte vi hatt noen som kunne sjekke om han virkelig var alene der hver eneste kveld.. Rykter brer seg fort. En liten vennefest som fire kan bli til hundre. Tid for utforskning med alkohol etc når de vet at ikke det er sjanse for å bli fersket. Been there done that. Jeg har til og med kommet hjem til full fest etter jeg ga nøkkel til god venninne som skulle overnatte og ville hjem for hun var så trøtt. Ødela et vemnskap der og da.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:15   #92
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Når synes dere ungdom er gamle nok til å være alene en uke da?

Jeg tenker at man som voksen ikke skal være for naiv i forhold til at det kan komme horder til boligen. Det er vel det de fleste er engsteligst for. Derfor tenker jeg at enten det er ett døgn, en helg, ei uke eller en måned må ungdommen ha noen som kan komme ved behov. Det kan være slektninger eller naboer, poenget er at det er noen og at de vet hva de bør gjøre. Det skjedde broren min en gang, han reagerte helt riktig - fikk inn voksenassistanse og fikk kastet ut de ubudne gjestene. Jeg vet ikke om jeg synes det er nevneverdig forskjell på en uke eller to dager i den sammenhengen. Samtidig er det alltid mye som kan skje, ungdommer eksperimenterer mer enn foreldrene liker å tenke på. Det kan skje hjemme hvis de får låne huset, eller det skjer ute. På et eller annet tidspunkt må man slippe gradvis tak i dem. En 16-åring er vel fortsatt så ung at man skal sette foten ned for åpenbare risikosituasjoner, og de bør ha noen å kontakte. Men jeg mener at det ikke nødvendigvis må være foreldrene til enhver tid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:18   #93
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på 16-åringen, stedet man bor på og om det er andre voksne som kan kontaktes. I utgangspunktet synes jeg det er greit, men jeg synes det forutsetter at det er noen voksne som kan kontaktes ved behov. Og at man ikke vurderer risikoen for alenehjemmefest som spesielt stor. 16-åringer flytter på hybel, så de må kunne forutsetter å kunne ivareta seg selv ei uke. Spørsmålet er mer risikoen for å få en gjeng inn i huset som 16-åringen mister kontrollen over.

Akkurat det jeg tenker og.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:42   #94
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Har du gode relasjoner til alle facebook-vennene til dine barn? I dag er verden sånn sett mye mindre enn før, det kan fort ta av i en slik setting, og ting skjer før ungdommen vet ordet av det. Det kan hende du tror at dine barn ringer etter hjelp, men å være den kjipe som stopper festen er ikke lett i alle settinger, så jeg ville ikke stolt på det nei.



Ja, verden er liten, men om en fest utagerer er det ikke noe hjelp at foreldrene kommer hjem 12 timer etter, da er skaden alt skjedd.

Jeg tenker det at selvfølgelig KAN det gå bra, men at sjansen for at noen skjer abolutt er tilstede, og hvis man tar sjansen på å la ungdommen være alene hjemme bør man også ha kalkulert inn x antall tusen til å dekke skader som kan oppstå på en fest som ikke var planlagt også.

Jeg har ikke noen nære relasjoner til alle FB-vennene til mine barn, emn jeg har nær relasjon og god kommunikasjon med egen barn og deres omgangskrets at jeg ville stolt på at de hadde vett og forstand nok til å ikke utbasunere på FB at her er det fritt frem, liksom.

Jeg mener fortsatt at man må vurdere dette ut fra hvordan man kjenner sin egen ungdom, og hvordan man stoler på at denne ville kunne håndtere en uke alene hjemme.
Hadde situasjonen med min 15-åring vært litt annerledes ville jeg uten betenkeligheter kunne reist fra henne 1 uke. Selvfølgelig med instruksjoner og med en eller flere voksenpersoner i nærheten hun kunne kontaktde dersom hun hadde behov for det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:01   #95
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg flyttet på hybel når jeg var 16.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:22   #96
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Er overrasket over hvor mange som svarer "nei".

Det er ikke uvanlig at 16-åringer bor på hybel i forbindelse med vgs, og det er ingen tvil om at en standard 16-åring er fullt i stand til å ta vare på seg selv.

Om man vet om noe som kan bli problematisk (brutt tillit, mistanker om fester som kan ta helt av etc.) så er det noe annet.

Jeg ville blitt bekymret om jeg hadde hatt en 16-åring som ikke hadde klart seg på egenhånd en uke.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:45   #97
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Tja.
Jeg flyttet på hybel som 15 åring, og kunne vært noen av mine erfaringer foruten, helt klart.
Jeg kunne nok latt min 16 åring være endel hjemme alene, men ikke mens jeg dro til syden. :nope:
Og da måtte jeg hatt noen som kunne ha litt oppsyn med huset rett og slett.
Min søster var hjemme alene når vi var "små" og det gikk fullstendig galt. En liten vennesammenkomst utviklet seg til full fest, og dette var på "bøgda". På den tiden hadde vi jo ikke mobil heller, og telefonledningen ble kuttet over, heldigvis fikk hun hjelp av noen naboer.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:51   #98
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er overrasket over hvor mange som svarer "nei".


Jeg ville blitt bekymret om jeg hadde hatt en 16-åring som ikke hadde klart seg på egenhånd en uke.

Det har jo ikke noe med at man er redd for at 16-åringen ikke vil klare seg aleine ei uke. Selvsagt klarer de aller fleste 16-åringer seg aleine noen dager.

Jeg tok et lite søk på google, og legger ved denne linken:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hjem...l-2487727.html

Nå bor ikke jeg i det området der, faktisk bor jeg på en helt annen kant av landet, men jeg drar det frem som eksempel, for det er episoder som dette jeg har hørt om mange, mange ganger. Fester som går helt ut av kontroll.

Her var det også barn ned i 10-årsalderen til stede, og det har jeg også hørt om her jeg bor. Foreldrene overlater ansvaret for mindre søsken til sine tenåringer, og enden på visa blir at også ti-åringene er med og fester, og kanskje smaker alkohol for aller første gang.

Dette er selvsagt ekstremt, men det er faktisk sånn det kan gå. En sånn sjanse vil ikke jeg ta.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:57   #99
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jane - jeg svarte uten å ha lest tråden (shame on me!), og jeg så først etterpå hvor mange synes at problemet ligger - fester som kan ta helt av og bære galt avsted.

Man må selvfølgelig se an tenåringen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:59   #100
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Det har jo ikke noe med at man er redd for at 16-åringen ikke vil klare seg aleine ei uke. Selvsagt klarer de aller fleste 16-åringer seg aleine noen dager.

Nemlig. Jeg blir overasket over de som fortsatt kommer med hybelargumentet. Det er ikke hvorvidt 16-åringen vil klare seg alene eller ikke en uke som er poenget for de fleste som svarer nei. Så klart de aller fleste 16-åringer vil klare seg alene noen dager, selv om det ikke nødvendigvis vil være en god og positiv opplevelse for en del av dem.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no