Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

16-åring alene hjemme en uke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke?
Ja, det syns jeg er uproblematisk 45 34,62%
Nei, det syns jeg ikke går an 85 65,38%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 08:51   #61
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Det kommer helt an på 16-åringen og miljøet hans/hennes. Jeg kunne reist fra min mellomste uten å blunke, men hadde nok bedt en voksen om å være tilgjengelig/stikke innom.

Da jeg var 16 år ble jeg tvunget med på ferie av min mor. Hurtigruta t/r Bergen - Kirkenes med midnattsol og hele føkkings pakka. Det var veldig lurt gjort av min mor.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:21   #62
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Kommer jo helt an på. Noen bor alene når de er seksten, andre er noen useriøse partyslusker som ikke kan være alene hjemme før de har egne hjem å være alene i.

  Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:28   #63
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kommer jo helt an på. Noen bor alene når de er seksten, andre er noen useriøse partyslusker som ikke kan være alene hjemme før de har egne hjem å være alene i.

Ikke alle sekstenåringer ville utbasunert på FB at de er alene hjemme. Og jeg kjenner også maaaange 16-åringer. Risken for at det ikke er lurt er kanskje litt høyere enn for at det går greit, men jeg ville ikke uansett kalt det omsorgsvikt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:28   #64
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg syns det er vanskelig å svare på. Jeg kunne uten problemer vært alene både en og to uker som 16åring, men ting har jo endret seg siden den gang da. Likevel er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde oppstått noen ville hjemmefester selv om facebook, mobil og denslags hadde eksistert da. Det handler rett og slett om hvilket miljø man er i.
Jeg ville jo uansett hatt noen som kunne sett litt etter(nabo eller familie) og som ungdommen kunne kontakte dersom det skulle være noe.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:30   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg flyttet 19 mil hjemmefra da jeg var 16. I likhet med absolutt alle fra der jeg er født og oppvokst. Det var det man gjorde og sånn var det med den saken.

Hjemme alene en uke, med mat i frysen og allting? Dsjeezes, no sweat.

Min eneste bekymring ville vært alenefester og huskræsjing, men det burde jo gå an å oppdra en sekstenårings så man kan stole på vedkommende og at h*n skjønner at det er i egen interesse å ikke få huset totalvraket. Og her vi bor er det fullt av naboer vi kunne engasjert som tilsyn og jeg er bombesikker på at man kan stole på enkelte ungdommer slik at de faktisk kan holde munn om at de er alene hjemme. Det er forøvrig et veldig tett miljø der vi bor og jeg har ikke hørt om huskræsjing her. Andre steder ikke langt unna, ja visst.

Jeg tror faktisk det tryggeste ville vært å etterlate vår fremtidige sekstenåring med småsøsknene, for da hadde de små vært små irriterende masete korrektiver som ville forhindre fest og fanteri.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:34   #66
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg synes det er greit å øve på voksenlivet, øve på å klare ting selv. Være litt på egenhånd. Det er kanskje ikke det smarteste å aldri tillate 17-åringen noe alenetid, for så å slippe tøylene helt når barnet er 18 og myndig. Vi øver hvert fall på hjemme-alene-stunder med 8-åringen. Hun fikk være alene først 5-10 minutter, så en halvtime, og nå øver vi på timen.

Ei hel uke uten noen i nærheten er kanskje en voldsom start. Ei helg holder kanskje til å begynne med?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:36   #67
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg tenker at dersom 16-åringen min ikke klarer være hjemme alene ei uke når den tid kommer så har jeg bomma på oppdragelsen, rett og slett.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:43   #68
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg hadde ikke gjort det, har sett for mye av hva som kan skje å det selv om 16-åringen i utgangspunktet er rolig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:43   #69
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tror ikke du helt har skjønt greia. Dette kan skje selv om man ikke har en vill og gal partyungdom. Problemet er at det kan spre seg et rykte om at noen har en hjemme-alene-fest, selv om det ikke er tilfelle. Og så kommer det masse fulle ungdommer som trenger seg på.

Hvis du mener at 16-åringer kan håndtere dette, hvorfor er da dette noe som skjer? Jeg syns faktisk du stikker hodet i sanden her.


Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:48   #70
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

En 16-åring burde være i stand til å greie seg en uke - uten tvil. Men jeg ville likevel ikke latt en være alene hjemme en uke mens foreldrene er i syden, når det ikke noen famile e.l. i nærheten som kan holde et øye med ting.

Problemet er selvfølgelig at ryktet om at noen er alene hjemme sprer seg, og at det da kan utvikle seg til ting som ikke er så kjekt for noen.

Hvis noen som bor i nærhete kan se litt etter og ta ansvar hvis noe skjer, burde det være greit. "Syden" er langt unna, det er ikke bare å hive seg i bilen hvis man får en telefon om ett eller annet...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:06   #71
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Min 16 åring får ikke være alene hjemme i en uke. Jeg stoler på jenta mi, hun er fornuftig og flink til å klare seg selv, men jeg stoler ikke på alle andre rundt. Hun hadde barnevakt da vi var borte i nesten en uke for ikke lenge siden og hun syns jeg er kjempestreng.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg ville nok bekymret meg mest for potensielle besøk, "horder" av festgale ungdommer som har hørt at noen er hjemme alene.



Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er greit å øve på voksenlivet, øve på å klare ting selv. Være litt på egenhånd. Det er kanskje ikke det smarteste å aldri tillate 17-åringen noe alenetid, for så å slippe tøylene helt når barnet er 18 og myndig.

Det er ikke en selvfølge at ungene mine får disponere huset mitt alene når de blir 18. Absolutt ingen selvfølge.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:26   #72
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er ikke en selvfølge at ungene mine får disponere huset mitt alene når de blir 18. Absolutt ingen selvfølge.

Sønnen min er 18 år, og aldri i livet om han får ha hele huset for seg selv i ei uke bare fordi han er myndig liksom. Jeg tar ikke sjansen på at det skal utarte seg en hjemme-aleine-fest her.


Han kan ha hjemme-aleine-fest når han får seg sitt eget hus.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:30   #73
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Er det virkelig sånn at det står horder av partykåt ungdom og bare venter på å snappe opp rykter om at en eller annen ungdom er alene, så de kan rasere huset? Det var mange av oss som var alene en helg eller en liten uke når vi var 15-16, og jeg hørte aldri om noe huskræsjing. Var alene 4 dager da jeg var 15, hadde typen og bestevenninnen på overnatting og det gikk supert. Nå var vi ikke blant de som festet hardest på skolen da, og hang som regel med eldre, litt nerdy gutter, så kanskje vi var tryggere av den grunn?

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:32   #74
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Det Katta sa. 16-åringer kan flytte på hybel, jeg flyttet langt hjemmefra da jeg var 17. Jeg har aldri latt mine 16-åringer være hjemme alene en uke, men jeg er temmelig sikker på at det ville gått helt fint, og jeg syns ikke det er hårreisende uansvarlig. (som å reise fra en 12-åring en uke, f.eks.)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:36   #75
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Veldig forskjell på en 12-åring og en 16-åring. Veldig forskjell på 16-åringer også.

Jeg har tenkt at mine barn skal kunne håndtere det aller meste når de blir 16, det er i hvertfall den strategien jeg jobber etter. Det innebærer også vett i fht hva man skriver på facebook og forteller til andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:42   #76
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tenker at dersom 16-åringen min ikke klarer være hjemme alene ei uke når den tid kommer så har jeg bomma på oppdragelsen, rett og slett.

Du vil ikke ta litt høyde for at barnet får sin egen personlighet og sine egne tanker, selv om du oppdrar han på "beste" måte?

Poden var alene i helger da han var 16 om han har noen på overnatting, men han ville ikke være alene hjemme om natten dersom han måtte sove alene. Han var litt husredd og litt mørkredd og var litt egnstelig, rett og slett. Et besøk av fulle "venner" (med promillekjøring) en lørdagsnatt gjorde ikke saken bedre.

I vinterferien (da var han blitt 17) var han alene i 5 dager mens vi var på vinterferie, og da følte han seg klar for å sove noen netter alene.

Da poden var 9 år og vi hadde mellomsøster på 4 og en nyfødt baby uttalte jeg meg skråsikkert om at: Her har vi barnevakt! Vi kan dra til syden når storebror er 18, og så kan han styre hus og heim!
Neste år er storebror 18 og det kunne ikke falle meg inn å overlate ansvaret for småsøskene til han for en uke. Ikke fordi jeg ikke tror at han ville klart det, men rett og slett fordi jeg vet at han ikke er konfortabel med så stort ansvar.

Ingenting er lettere enn å oppdra andres barn og ingenting er lettere enn å uttale seg om hvilken forelder en selv skal bli før en er der. Det er fryktelig lett å oppdra tenåringer når man har småbarn, men ikke like lett når man har tenåringer.
Hos oss har det vært stor forskjell på å ha en 16-åring og å ha en 17-åring.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:55   #77
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Veldig forskjell på en 12-åring og en 16-åring. Veldig forskjell på 16-åringer også.

Jeg har tenkt at mine barn skal kunne håndtere det aller meste når de blir 16, det er i hvertfall den strategien jeg jobber etter. Det innebærer også vett i fht hva man skriver på facebook og forteller til andre.

Også litt det som 007 skriver: Det er ikke sikkert MIN 16-åring er bråmoden og veldig ivrig på å være alene en uke. Min snart 9-åring er husredd, mørkredd og ikke spesielt modig etter leggetid.

Men vi diskuterte saken nettopp over bordet her, og hun var i hvert fall veldig klar på at sånne hjemme-alene-fester som hun hadde hørt om på andre siden av vågen her var noe hun var veldig redd for og at hun aldri i livet ville sagt til andre enn bestevenninnen at hun var hjemme alene. Jeg tar den uttalelsen med en klype salt, siden jeg kjenner min skravlefrøken. Men vi får snakke masse om det, så kanskje det siger inn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:10   #78
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har ikke en vill og gal partyungdom, men han kjenner mange slike. Han har dem som venn på Facebook og en liten statusopdatering fra han eller vennene hans er nok.

Jeg synes faktsisk du er naiv her, Nextlife, og det forundrer meg. Du påstår at andre krisemaksimerer og at 16-åringer er i stand til å fikse situasjoner der eldre ungdommer (med sin påvirkningskraft) kommer inn i hjemmet deres ved å tilkalle hjelp og det er langt fra min og andres erfaring. (Noe man ofte kan lese i lokalavisene.) Jeg er så slem at jeg mener at de som reiser fra 16-åringene sine og kommer hjem til et ramponert hus fortjener det. Og videre: De som reiser fra 16-åringene sine svikter i omsorgen av barna sine. (Også kalt omsorgsvikt.) So shoot me.

Helt enig, både med deg, ElinM og andre.
Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar. Tror kanskje noen av dere vil få en aha-opplevelse på at 16-åringer faktisk fortsatt er barn, når dere er der selv og. Jeg syntes også at jeg selv var moden og voksen da jeg var 16, og at mine foreldre måtte være rimelig tette som behandlet meg som om jeg var uansvarlig og umoden, men jeg var nok bare en 16-åring jeg og gitt...

Jeg har en veldig ansvarsfull, forsiktig og fornuftig 15-åring. Men aldri i verden om hun får være alene en uke neste år Jeg har også vært lærer på vgs og ungdomsskolen i mange nok år til å være helt sikker på at det ikke er en spesielt lur ide, uavhengig av hvor flott og fin ungdom man har i hus.

Som en eller annen sa over her: hjemme alene fester kan vente til de har eget hus.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:15   #79
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Kjem heilt ann på 16 åringen. Nokre 16 åringar bur da på hybel og må klare seg sjølv. Det er sjølvsagt ein fordel om det finnast ein vaksenperson som kan ha litt kontakt med 16 åringen i løpet av veka.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:18   #80
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Jeg snakker etter egen erfaring.

Da jeg var 16 år hadde jeg mobil, jeg hadde bredbånd, ikke facebook, men en rekke andre sosiale medier som IRC, Solchat osv. Jeg klarte fint å være hjemme alene uten at jeg fikk huset invadert av festkåte fjortisser. Jeg dro heller på fest selv
Ikke var jeg stupfull og ikke var jeg idiotisk og vågal. Jeg var fornuftig og hadde god greie på det å skulle ta vare på meg selv OG andre.

Året etter flyttet jeg for meg selv og jammen har det ikke gått strålende det også

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no