Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 18:24   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan kjøper man bil, egentlig?

For første gang i livet vurderer jeg å kjøpe bil - helt alene. Hverken jeg eller sambo har egentlig vært der tidligere, hans bil overtok han etter faren sin, og mine biler så langt har pappa kjøpt.

Jeg har altså en bil, som har gått litt langt nå, og jeg ønsker å kjøpe en ny - enten helt ny eller noen år. Jeg ønsker å kjøpe hos forhandler. Vi må sikkert bruke finansiering - vil da egenandelen være bilen jeg har nå? Hvordan bestemmes prisen på den? Er det kanskje lurere å selge den selv? Kan man ha 100 % lån hvis man ønsker? Ringer man bare forhandleren og sier at man vil bytte inn egen bil?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:30   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Man avtaler et besøk hos en forhandler og får bilen sin taksert. Enten før eller etter at man har funnet en aktuell bil man ønsker å kjøpe.

Så får man et mellomlegg og kan be om tilbud på finansiering.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 14:11   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Jeg tok tipset og ringte den aktuelle forhandleren. Sambo vet det ikke, men han skal dit på mandag og levere min bil for verdivurdering og prøve den aktuelle nye.

Kanskje litt teit, men det føles bra å ha fikset det selv. Tidligere har alltid pappa fikset "slike ting", eller i alle fall hatt den første kontakten med forhandler. Sist bil ringte forhandleren meg og sa at han hadde snakket med pappa og de mente så-og-så bil var en bra bil for meg... Nå hører det med at det er firmaet familen har benyttet i generasjoner, så de kjenner hverandre. Men denne gangen går jeg altså til noen andre, her hvor jeg bor, og gjør tingene på egenhånd. Skummelt, men veldig bra. Pappa kommer nok til å bekymre seg litt for om bilen er "bra nok" (all den tid ikke de han kjenner har hatt fingrene i den), men det får så være...Nå skal jeg bruke helgen til å shine min bil opp, det er sikkert en grei ting før en verdivurdering...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 18:49   #4
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Man avtaler et besøk hos en forhandler og får bilen sin taksert. Enten før eller etter at man har funnet en aktuell bil man ønsker å kjøpe.

Så får man et mellomlegg og kan be om tilbud på finansiering.

Slik har vi gjort det begge de to siste gangene vi kjøpte hovedbil. Inni her er det gjerne muligheter for prøvekjøring også; vi har hatt begge de to nevnte bilene her på lån over natta før vi bestemte oss. Nr.2-bilen dro vi og så på hos forhandler, prøvekjørte, skrev kontrakt og betalte fra konto i banken (den var en tanke billigere enn hovedbilene har vært).

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 20:26   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Vi tok bare en impulstur til forhandler... prøvekjørte bilen mens de taksterte vår. Vi ble enige om pris på begge bilene, signerte kontrakten, ringte banken vår og de satt over penger til forhandler. Kjapt og enkelt gjort.

Plutselig hadde vi kjøpt oss en S-max.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 20:37   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Jeg har handlet bil pr. e-post, men den var helt ny og uten innbytte. Skrev hva jeg skulle ha og ba dem gjøre klar papirene slik at det bare var å signere da jeg kom innom.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:20   #7
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kjøper man bil, egentlig?

Jeg har også en tendens til å være impulsiv, men akkurat dette med å kjøpe bil er skummelt - denne gangen må jeg ha finansiering, og det blir ekstra skummelt, selv om alle tallene ser veldig bra ut...Uansett, imorgen skal min inn til verdivurdering, og sambo skal vurdere et par altnativer ( jeg må på jobb), så får vi eventuelt bestemme oss i løpet av uken...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no