Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikker sokker, trenger litt råd

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-20, 23:25   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Strikker sokker, trenger litt råd

Jeg strikker Marius-sokker med oppskrift fra Sandnes-garn. Jeg er ikke en dreven sokkestrikker, men det går greit med et unntak.

Jeg følger oppskriften som gir den litt diffuse størrelsen «dame», og jeg bruker pinnestørrelse og garn som i oppskriften. Jeg strikker ikke spesielt stramt.

Men sokkene blir så trange over det som er vristen på sokken at husets minste fot (str 37) ikke klarer smette de på seg. Gjør jeg noe galt? Må jeg bare strikke litt større størrelse? Eller er det noe lurt jeg kan tilpasse? (Hadde vi bare fått de på oss, så hadde de passet fint )

Hilsen klønestrikkeren.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-20, 23:30   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

Nå kjenner ikke jeg akkurat den oppskriften, men jeg er enig i at dette er en vanlig problemstilling med sokker. Jeg pleier å strikke hælklaffen bittelitt lenger og hente opp litt flere masker langs sidene enn det oppskriften tilsier. Da blir de litt letter å få på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-20, 23:32   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå kjenner ikke jeg akkurat den oppskriften, men jeg er enig i at dette er en vanlig problemstilling med sokker. Jeg pleier å strikke hælklaffen bittelitt lenger og hente opp litt flere masker langs sidene enn det oppskriften tilsier. Da blir de litt letter å få på.

Ja, det høres jo egentlig fornuftig ut. Jeg er bare ikke dreven nok til å helt pønske ut hvordan jeg best kan «modde» meg fram til noe som funker. Men det kan jeg prøve på den jeg strikker nå.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-20, 11:30   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

Er det tofarget mønsterstrikk der det er stramt? Da hender det jeg ikke er flink nok til å trekke nok tråd over de feltene der den aktuelle fargen ikke strikkes. Da vil plagget bli stramt selv om selve strikkingen er løs og fin.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-20, 23:33   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Er det tofarget mønsterstrikk der det er stramt? Da hender det jeg ikke er flink nok til å trekke nok tråd over de feltene der den aktuelle fargen ikke strikkes. Da vil plagget bli stramt selv om selve strikkingen er løs og fin.

Ja, det er det. Og jeg bommet på det på første forsøk, men det hjalp ikke nok da jeg var påpasselig heller.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-20, 23:35   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

For noen kan det hjelpe å gå opp en halv pinnestørrelse på mønsterstrikkfeltet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-20, 00:14   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikker sokker, trenger litt råd

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

For noen kan det hjelpe å gå opp en halv pinnestørrelse på mønsterstrikkfeltet.

Noterer på lista over ting jeg må prøve!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no