Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-20, 00:15   #1
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg strikker skog--genseren til Cecilie, den som er ensfarget med trær på bringa, i ranglanfell. Problemet er mønsteret, jeg ser at det står at jeg skal felle i henhold til diagrammet, men jeg ser ikke noe felling i diagrammet. Noen som har strikket denne som kan bistå litt?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 09:59   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg har bare sett den på bilder, men er det ikke sånn at det blir naturlig felling med alle de kastene som gjøres på trærne? Eller ... eh ... det må jo felles mer enn det kastes. Det bare ser veldig naturlig ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 10:39   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.441
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg har lyst til å strikke den genseren en gang, så følger gjerne med

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 11:24   #4
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg har strikket den, men har ikke mønsteret nå, så dette blir litt sånn fritt etter hukommelsen. Trærne lages ved å felle masker (strikke sammen og trekke masker over andre masker) og å lage kast. På enkelte av omgangene så felles det flere masker enn kastene kompenserer for.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 11:44   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Jeg har strikket den, men har ikke mønsteret nå, så dette blir litt sånn fritt etter hukommelsen. Trærne lages ved å felle masker (strikke sammen og trekke masker over andre masker) og å lage kast. På enkelte av omgangene så felles det flere masker enn kastene kompenserer for.

Litt busy akkurat nå, men hvis jeg tar bilde av mønsteret for meg, kan du gi meg en t-skjeforklaring tror du? Jeg har forsøkt nå og ser ikke at det blir så mye felling av dette så jeg tror jeg trenger hjelp. Feks et kast, 5 masker løst, hvor den første løse masken dras over de 4 andre. Da går det jo opp i opp, for de 4 maskene som den siste er dratt over er jo fortsatt der, og kastet lager jo en ny maske....

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 11:46   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Litt busy akkurat nå, men hvis jeg tar bilde av mønsteret for meg, kan du gi meg en t-skjeforklaring tror du? Jeg har forsøkt nå og ser ikke at det blir så mye felling av dette så jeg tror jeg trenger hjelp. Feks et kast, 5 masker løst, hvor den første løse masken dras over de 4 andre. Da går det jo opp i opp, for de 4 maskene som den siste er dratt over er jo fortsatt der, og kastet lager jo en ny maske....

Har ikke mønsteret, men det høres ut som en felling av fire masker og kastet er bare en maske ...

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 11:54   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Det som står i oppskriften er:

1 kast, 5 rett, trekk den første av de 5 maskene over de siste 4 maskene.

Da står jo de 4 maskene igjen (ganske tett dog, men det er jo fortsatt 4), og den ene som er trukket over er felt. Men så er det jo et kast som gir en maske ekstra. Eller er det jeg som ikke forstår dette? Hilsen nybegynner...

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 12:16   #8
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Fant et diagram her som jeg tror tilhører mønsteret.
Det felles ikke på hver omgang, litt lengre opp er det en omgang med en strek som sier "Ta 2 masker rett ...av..., 2 rett sammen, 1 rett, trekk de to løse over", denne kompenseres ikke med kast og dermed er to masker felt pr rapport.
Denne streken ligger på omgangen før de svarte rutene begynner.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-20, 12:29   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg har mønsteret hjemme og har også strikket genseren. Kan sjekke senere.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-20, 22:43   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Har lagt ved bilder nå.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 31E55E95-5759-4FFB-897E-E6142A0CBAD3.jpg (11,4 KB, 34 visninger)
Filtype: jpg EA093F38-64A4-4F17-84BF-D538E0EB05A6.jpg (12,0 KB, 22 visninger)
__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-20, 22:54   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg telte ikke nå. Men jeg mener å huske at på noen av rundene er mønsteret slik at man mister masker totalt - felling.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-20, 23:13   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Jeg ser ikke noe felling på hele første treet, men det står et stykke opp der antall masker det er forventet det skal være etter første tre, og jeg får det altså ikke til å stemme, siden det ikke felles. Ut fra hva det står der skulle det blitt felt 2 masker per rapport... men de to maskene som felles i starten av hver rapport blir jo oppveid av de to kastene på samme rad...

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-20, 23:56   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Du feller to masker per rapport i siste runde på treet. Både først (skråstrek) og trekant (topp) gir to færre masker. To kast oppveier to av maskene. Da blir det to i minus. Det stemmer med neste linje hvor du ser det er to svarte ruter.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-20, 23:58   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har strikket genseren til Cecilie Skog her? Strever med mønsteret!

Lenger opp ser du også at det blir felt. Der det står nytt masketall og før fire svarte ruter.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no