Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-10, 10:24   #141
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Det handler ikke så mye om råd og ikke råd, sånn jeg ser det. Men jeg ville ikke syntes det var verdt pengene å bruke så mye på en sofa. Jeg hadde vært livredd hver gang en gjest hadde tatt plass i sofan (de hadde neppe fått lov til å drikke rødvin i den ), og jeg hadde nok forestilt meg alt annet jeg kunne brukt pengene på, som hadde føltes mer meningsfylt.... for meg.

Men man må kjøpe det man føler for selv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 10:30   #142
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bil (utover det mest nødvendige) har jeg store problemer med å forstå at folk vil legge penger i, faktisk. Jeg KLARER ikke å se på det som annet enn den reneste galemattias å kaste hundretusenvis av kroner rett ut av vinduet.

Det kommer vel litt på hva man tenker på som nødvendig. Selv sikler jeg veldig på ryggekamera, men fornuften seirer. (Vi har per i dag gratis bil, men uten sentrallås blant annet)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 10:56   #143
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Altså, det var ment som en ting JEG ser på som unødvendig, og som jeg skikkelig må jobbe med fantasien min for å forstå at andre kan synes er verdt pengene.

Jeg kjenner folk som opplever intens glede og lykke over ny BMW med god motor. De blir glade hver gang de ser bilen, tenker på den og snakker om den, og hver bdigide morgen de setter seg inn i den for å kjøre på jobb.

Rart, men jeg ser at for noen så er det verdt pengene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 11:01   #144
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jeg tror bil har en annen verdi og kanskje viktigst; symbolverdi og estetisk verdi utenfor de største byene. I Oslo med kollektivtilbud blir alt det negative med å eie en bil ekstra tydelig; parkeringsproblemer, rush, store utgifter. I byen er bil en større stressfaktor mens på bygda står den for en frihetsfølelse, en suser rundt i bilen og kan nyte landskapet, en kommer seg dit en vil. Bilen gir muligheter. Sånn sett forstår jeg godt at noen velger å legge mer i bil og at det for dem på samme måte kan handle om en estetisk opplevelse og nytelse å ha den "riktige" bilen.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 11:08   #145
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Sånn sett forstår jeg godt at noen velger å legge mer i bil og at det for dem på samme måte kan handle om en estetisk opplevelse og nytelse å ha den "riktige" bilen.

For meg hadde det definitivt vært en estetisk nytelse å hatt en sånn her:


Eller en sånn:


Men de scorer virelig langt i fra høyt nok på comfortskalaen til at det i det hele tatt blir vurdert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 12:18   #146
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er naturligivs enig i at det er tullete å bruke mange penger på bil; jeg syns det er så tullete at jeg ikke har bil en gang (Jeg har prøvd; bilen var gratis, fungerte greit, og jeg hadde minimalt med uforutsette utgifter på den, jeg syns likevel det var for dyrt). Jeg nevnte bil som eksempel likvel, fordi det gjør faktisk dagen min litt lysere, og verden litt bedre, hver gang jeg ser en Porschedesignet bil fra 60-tallet (folkevognboble eller Porsche f.eks), eller en fin britisk sportsbil.

Ben "top gear" Murphy

Noen ganger er Ben Murphy :mannen-i-mitt-liv:
God design er viktig, både på bil og på sofa!
Hva vi velger og hva vi prioriterer kommer vel litt an på hvor i livet vi er og hvor vi bor?
Jeg ville ikke bodd her jeg bor uten bil, men bilen er et godt og trygt fremkomstmiddel. Den lille røde toppløse eller en liten English Racing Green er ikke noe hensiktsmessig kjøretøy for en familie på fire, men den står på lista. Hadde jeg bodd i en by hvor kolletivtrafikken var bedre utbygd hadde valget sikkert vært annerledes.
Da hadde ungene måttet ta bussen, mens jeg kunne kjørt til treningssenteret i min lille røde!

Sofaen skal forløpig fungere greit for barn og voksne som samlingsted for det meste, og da kommer også noen ønsker til etterhvert.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 14:41   #147
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Pappa har masse penger, men kjørte likevel en gammel Fiat i mange år. Syntes det er litt kult jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 15:53   #148
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Yay, har vi kommet til en naturlig overgang til Richard Florida og the creative class?

Jeg har forresten tenkt litt på det med god råd, og dårlig råd. Egentlig er det ganske uvesentlig hvor god råd vi har. Det kan hende vi må spare i 5 år for å få en slik sofa, eller det kan hende vi har pengene på bok. Det kan hende at hadde vært nødt til å bruke opp feriepenger og skattepenger. Men det er uvesentlig. Det er interessant hvordan folk mener at man er ekstravagant om andre tar seg råd til noe som ikke er viktig for en selv. Jeg for eksempel, syns det er helt sjokkerende hva folk er villige til å legge i en bil. Eller en hytte på fjellet. Eller hus på landet. Eller en all inclusive-tur til Tyrkia. Men det er jo bare fordi ingen av de tingene er viktig for meg. Jeg trenger ingen av dem for å ha god livskvalitet. Jeg derimot trenger å omgi meg med farger, morsomme former og det som faller innenfor mitt begrep for skjønnhet. Jeg trenger å reise til storbyer rundt om i verden, jeg trenger å oppleve andre urbane kulturer. Det er derfor vi prioriterer slikt, fremfor hytter og biler. Og det koster ikke mer.

Jeg fikk ikke prikket deg, men jeg er fryktelig vanvittig enig med deg i det du skriver. Det handler om å prioritere ut fra egne interesser og ønsker. Og gi bæng i hva andre mener om det. Ingen hadde leet på så mye som et øyelokk om du kom og sa at dere hadde brukt 200 000 på en bil.

Det som blir spinnvilt er når man har interesser og ønsker som ikke står i stil med lommeboka, eller rettere sagt ikke klarer å prioritere slik at de gjør det. Ikke det at jeg har det minste inntrykk av at det er ståa hos dere, altså!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 16:06   #149
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jeg har en stk mann som ser lykken i biler (dog ikke BMW ), og som kan sitte og surfte på nettet og drømme i timesvis. Og som etter hvert har en del biler (god, gammel årgang, med unntak av bruksbilene. Som heller ikke er nye). Han lever ut drømmene sine her i USA, hvor bil ikke koster det hvite ut av øyet. Og jeg står ikke i veien for ham, selv om bil ikke = ultimat lykke for meg. Han har dog store problemer med å bruke mye penger på nye biler, for han synes verdifallet er for ekstremt. De gode, gamle kan man derimot selge for det samme som man ga for dem. Så bil er ikke bil er ikke bil, det heller.

Og han hadde fniser hemningsløst av kompisen som har kjøpt teppe til 70 000 kr. Da dulter jeg litt i ham og minner ham på hans egne hang-ups.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 16:16   #150
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jah - og jeg har hørt det finnes galegale mennesker som kjøper seg FELGER til bilen for 40-50.000 :dåner: (og det er IKKE meg!!) Nei, man får kjøpe etter sin egen lommebok og egne interesser. Det gjør ihvertfall jeg, så kan folk mene hva de vil om mitt pengeforbruk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 16:29   #151
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

For ikke å snakke om sykler! Folk kan visst bruke ubegrenset på sykler, og må gjerne ha tre-fire.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:23   #152
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Hvorfor har ingen nevnt de stereofile her enda?
De med høyttalerkabler tilsvarende hageslanger, rørforsterkere som må varmes i timesvis før de er spilleklare, og pickup'er av gull. Det e'kke gratis. :inside information:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:31   #153
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jeg er veldig enig. Man må bruke penger på det som betyr noe for en. Hva om Gl..eh...Tallulah går lei sofaen etter 5 år eller flytter så den ikke får plass lenger? Så har hun da brukt den nette som av 10000 kr i året på noe som gir henne godfølelsen. Og det må da være greit. Det er ikke mer enn mannen i huset her bruker på tekniske duppedingser med like god eller dårlig unnskyldning. Jeg kunne også brukt så mye på sofa hvis sofa var en ting som var viktig for meg på den måten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:39   #154
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Det er jo bare en designerveske eller to i året.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:54   #155
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Ja, jeg synes det er i meste laget. Vi betalte rundt 20.000 kr for vår i 2005 og det var mye da synes jeg.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no