Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Den ikke-hvite leselista

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-20, 10:57   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ikke-hvite leselista

Jeg vil lese flere bøker av forfattere som ikke er hvit, vestlig middelklasse som skriver fra bobla si. Jeg vil lese fler minoritetsforfattere, flere forfattere fra Afrika, Sør-Amerika og Asia, og jeg vil lese om liv som ikke er kliss likt mitt eget. Jeg kan godt lese europeiske minoritetshistorier også. Jeg er i hovedsak ute etter romaner, ikke sakprosa, men kan gjøre unntak.

Har du lest en bok du vil anbefale? Eller er det en du har lyst til å lese? Sleng den inn her!

NB! Du si noe om den, ikke bare slenge inn en tittel og et navn.


(Også en setning om trådtittel. Først skrev jeg minoritetsforfattere, men det stemmer jo ikke alltid. Mange av forfatterne er ikke minoritet i eget land. Så skrev jeg ikke-vestlig. Men jeg leser gjerne bøker fra USA og Europa, så det blir heller ikke riktig. Hvit er også skikkelig upresist, og det jeg egentlig mener, men som det ikke var plass til: Jeg har lyst til å lese noe som ikke bare bekrefter min egen verdensforståelse, bøker som gnukker seg ned i min egen virkelighet og bekrefter meg som hvit, vestlig middelklassekvinne med kulturell kapital og vestlige middelklasseproblemer.)

__________________


Sist redigert av Tallulah : 07-08-20 kl 17:00.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:02   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Balansekunst, Rohinton Mistry.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:09   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Jeg er litt på samme bølge og sånn umiddelbart anbefaler jeg disse:

«En halv gul sol» av Chimananda Ngozi Adichie - Biafra-krigen (anbefales veldig). Om opptakten til opprettelsen av staten Biafra, kulturforskjellene som førte dit og hvordan krigen påvirket dagliglivet da forsyningsruter ble stengt og folk måtte flykte . Og om livet etterpå. Alt sett fra synsvinkelen til en intellektuell som kjempet for Biafra. En av de beste bøkene jeg leste i fjor, om et tema jeg ikke hadde noe kunnskap om.

«Den forbudte elven» av chigozie Obiama - Nigeria, samtidsroman om en familie som har store drømmer for barna sine, men så er det overlevelse, kultur, fattigdom og undertrykking som er umulige barrierer.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 07-08-20 kl 11:18.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:17   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Balansekunst, Rohinton Mistry.

Hallo!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

NB! Du si noe om den, ikke bare slenge inn en tittel og et navn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:18   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Sorry at jeg kupper, men finnes det noe bra krim i samme slengen?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:20   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

En du sikkert vet, men som uansett hører hjemme i tråden:

Chimamanda Adichie skriver fantastisk! Hun er nigeriansk, men har også bodd i, tror jeg, UK og USA, og har et veldig godt blikk og perspektiv.
- Half of a yellow sun forteller om Biafra-krigen, den vi kjenner mest som bilder av utsultede barn. Intens og medrivende og spennende fortelling
- Purple Hibiscus er en oppvekstroman, satt i Nigeria. Den er god, men har festet seg mindre hos meg
- Americanah er strålende. Den viser et bilde av migrasjon, og å flytte tilbake, om å ikke føle seg hjemme noen steder, hverken der man reiste fra eller der man kom, og den gir et helt enestående blikk på amerikansk rasisme, fra en "non american black"

Generelt er jo Nigeria et fantastisk rikt oppkomme, som Chigozie Obioma - the fishermen. Også en oppvekstroman, men med "gutteperspektiv".

Jeg liker også Khaled Husseini, både Kite runner og A thousand splendid suns. Selv om de gjør meg rasende. Levende og spennende fortellinger fra Afghanistan

Og så er det selvsagt Out of darkness, Shining light, av Petina Gappah, som forteller historien om de som fraktet levningene av Dr Livingstone ut av Afrika, fra perspektivet til de som gjorde det.



Og så er jeg nå glad i flere indiske, da, som gode gamle Arundhati Roy. Sanselige, levende og "store" fortellinger. The God og Small things, og The Ministr of utmost happiness

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:30   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Takk for tips! Flere av dem er på lista allerede. Jeg har også disse på lista:

Allmenn teori om glemsel - Jose Eduardo Agualosa:

Sitat:

Den kvelden Angola får sin uavhengighet murer Ludo seg inne i leiligheten sin, og blir værende der de neste tredve årene. Hun lever av grønnsaker og duer, brenner møblene og bøkene sine for å holde seg i live, og tilbringer tiden med å skrive historien sin på veggene i hjemmet. Sakte siver verden utenfor inn i Ludos liv gjennom brokker fra radioen, stemmer fra naboene, glimt av en mann som flykter fra sine forfølgere og en beskjed festet til benet på en fugl - inntil hun en dag treffer Sabalu, en ung gutt fra gaten som klatrer opp til balkongen hennes. Allmenn teori om glemsel er en magisk roman bygd opp likt et intrikat lappeteppe av ulike stemmer. Mysteriet rundt Ludos uvanlige valg avsløres litt etter litt i et handlingsforløp uten kronologi. Resultatet er en fascinerende og overraskende beretning - en varsom skildring av menneskets sårbarhet, på samme tid komisk og tragisk.

Pow-wow - Tommy Orange: Om identitet som amerikansk urinnvåner, også når man bor utenfor reservatene, ikke snakker språket og er urban. Når er man urinnvåner nok?

Sitat:

Et voldsomt, sint, hjerteskjærende og morsomt portrett av et USA få av oss kjenner Powwow er en stor sammenkomst for den amerikanske urbefolkningen. Denne romanens powwow knytter på intelligent vis sammen ulike menneskeskjebner i et kor av fortellinger. En nykter Jacquie Red Feather prøver å finne tilbake til familien sin. Edwin leter etter sin ekte far. Opal Viola Victoria Bear Shield er der for å se den unge Orvil danse. Han har lært seg tradisjonell indianerdans på YouTube og skal opptre offentlig for første gang. De kommer til å oppleve fellesskap og hellige tradisjoner. Men også tap, oppofring og heltemot.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:32   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

https://www.theguardian.com/books/20...varisto-review

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:33   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Kan også anbefale Carolina de Robertis fra Sør-Amerika. Har ikke tid til å lete opp alle titlene nå, men særlig "Perla" gjorde inntrykk på meg. Den handler om å vokse opp i tiden etter militærdiktaturet og plutselig få sjokkerende vond innsikt i egen families engasjement.

Og litt på siden - ikke minoritetsforfatter, men veldig annerledes hverdagsliv enn deg - har du lest "Educated" av Tara Westover? Den må være i din gate.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:37   #10
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Flere av bøkene hennes er ungdomsbøker, men liker godt miksen av det afrikanske opp mot science fiction https://www.goodreads.com/author/sho...Nnedi_Okorafor

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:38   #11
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Alene sammen av Abraham Verghese er en fengslende pageturner. Vet ikke om det er den typen bok du er ute etter. Dette er en kjærlighet/oppvekst roman, men om en veldig spesiell oppvekst. Det er flere år siden jeg leste den, men hver gang jeg ser boken har jeg lyst til å lese den igjen. Den hendler om to tvillingbrødre født på misjonssykehus i Etiopia der de vokser opp uten foreldrene.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:39   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Og litt på siden - ikke minoritetsforfatter, men veldig annerledes hverdagsliv enn deg - har du lest "Educated" av Tara Westover? Den må være i din gate.

Ja, den har jeg lest og likte den veldig godt. Det var definitivt en hverdag som er fjern fra min egen, samtidig traff den noe gjenkjennelig på noen plan. Og den var veldig godt skrevet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:41   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Vet ikke om det er den typen bok du er ute etter.

Jeg er ikke ute etter en spesiell type bok eller sjanger. Jeg vil bare utvide lesehorisonten min (og tror jeg har fått en skikkelig overdose av bøker skrevet av om tidsklemma og familielivet fra vestlig middelklasseperspektiv. Mange av dem veldig gode, altså. Men det er MANGE av dem).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 11:47   #14
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Pet og Freshwater av Akwaeke Emezi. Hun skriver så godt, og det er absurd, rart og fint på samme tid. Og det er LGBTQ-tema på en sånn god måte. Har ikke lest Freshwater enda, men skal det. Pet handler om Jam som er trans og som møter et slags udyr og finner ut diverse ting om den verden hun lever i og om foreldrene sine.

The Black Flamingo av Dean Atta. Denne er bare nydelig! Om Michael Angeli som vokser opp i London, drag-queen og mixed race. Boka er skrevet på verseform og har et nydelig språk. Elsket den!

She Called Me Woman - Azeenarh Mohammed, en samling fortellinger fra skeive kvinner i Nigeria. Jeg har ikke lest den ferdig, men liker den veldig godt så langt. Det gir meg en bedre forståelse på hvordan det er å være skeiv i Nigeria et land jeg ærlig talt ikke vet mye om.

Har flere forslag, men er på mobilen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 12:03   #15
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Oh! Spennende utfordring, og inspirerende liste!

Den første jeg kommer på er Merkelig vær i Tokyo av Hiromi Kawakami. Nå vet jeg at du er glad i japansk kultur, så du har sikkert lest den allerede, men om ikke! Den handler om Tsukioko som lever et enkelt lite liv i Tokyo, går på jobb, drikker sake på bar, spiser spennende mat, og er ganske så alene. Hun knytter etter hvert et ganske merkelig (men nydelig) vennskap til den eldre engelsklæreren som hun kaller Sensei. De drikker mer sake, spiser mer spennende mat og reiser på turer. Det er liksom ikke veldig mye drivende ytre handling, men det er en veldig spennende utvikling av karakterene og, ikke minst, en aldeles betagende beskrivelse av det japanske liv. Det føles veldig som å komme på innsiden.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 12:07   #16
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Denne står på lista mi, men jeg kan ikke si så mye om den siden jeg ikke har lest den enda: https://www.nrk.no/sapmi/samisk-forf...ris-1.12052988




Generelt vil jeg lese mer samisk, og det var mye fint her: http://samiskbibliotektjeneste.troms...omanerromanat/


Sist redigert av Fakse : 07-08-20 kl 12:49.
Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 12:11   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Flere av bøkene hennes er ungdomsbøker, men liker godt miksen av det afrikanske opp mot science fiction https://www.goodreads.com/author/sho...Nnedi_Okorafor

Jeg må teste ut et par av disse bøkene. Jeg får ikke til å lese noe om dagen, kanskje dette kan få meg i gang igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 12:17   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite

Det er ikke verdens beste krim, men det gir et innblikk i en kultur jeg overhode ikke er kjent med. Så det var underholdende lesning. Og for tiden finner jeg støtte i å lese om andre som har ekstremtrassige familiemedlemmer med skrudd virkelighetsoppfatning.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 13:26   #19
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Jeg liker Arundhati Roy og Araving Adiga veldig godt. Begge skriver om India, klasseskiller, fattigdom og politikk. Favoritter:

Ministeriet for den høyeste lykke (Roy) utspiller seg under opprørene i Kashmir på 90-tallet, men vever inn historier om transpersoner i Dehli, om massakren i Gujarat og mye mer. Den er skikkelig fin, kan kanskje beskrives som en utradisjonell generasjonsroman. Eller, kanskje ikke generasjon, men uansett mange historier og skjebner som flettes sammen på dramatisk, pragmatisk, rørende og morsomt vis - en sånn bok du ikke vil at skal slutte.

Hvit tiger (Adiga) er lettere og kanskje mer umiddelbart tilgjengelig, men har også en alvrolig klangbunn. Handler om en mann som karrer seg opp i systemet mot alle odds, fortalt i brevform og med mange gode betraktninger og analyser av indisk kultur, historie og samtid.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 13:32   #20
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hallo!

Sorry, leste for fort.

Fra India, interessant om samfunn og historie, gode menneskeskildringer så man ser at vi er mer like enn forskjellige.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no