Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-20, 18:59   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Eldstemann i vg3 har fått en fin vri på den litterære fordypningsarbeidet i norsk. Læreren har gitt dem i oppgave å sammenligne en moderne bok med en bok skrevet av en forfatter på 1800-tallet.

Han vil gjerne velge den første GoT-boka som den moderne romanen (han har lest den på nytt nå i sommer), men da gjenstår det å finne en bok å sammenligne den med. Jeg vil gjerne bidra med idéer og har grei oversikt over norsk litteratur fra 1800-tallet, men jeg har verken sett eller lest GoT, så jeg vet ikke hvilke temaer derfra en vil kunne finne i en eldre bok. Noen temaer er jo både universelle og tidløse, så det må kunne la seg gjøre å finne noe. Er det noen som har innspill?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-20, 19:40   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800- tallet?

Spennede. Og siden jeg ikke har lest GOT og heller ikke har stor kjennskap til littereatur fra 1800-tallet skriver jeg likevel. Har sett serien, altså.

Min første tanke var noe som kommer fra middelalderen og føydalismen. Småkonger i krig med hverandre og vasaller og ufrie bønder.

Og så er det kampen mellom det gode og det onde, men er det onde det virkelige onde eller finnes ondskapen også blant de borgelige?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 21-08-20 kl 22:49.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-20, 22:17   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Catilina av Ibsen?

Må boka være norsk?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.

Sist redigert av Teflona : 21-08-20 kl 22:32.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-20, 23:28   #4
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Catilina av Ibsen?

Må boka være norsk?

Den må være nordisk.

Hvilke temaer i Catilina kan linkes opp til GoT?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 00:25   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Ingemanns bøker om kong valdemar? (Danske)

https://danmarkshistorien.dk/leksiko...riske-vaerker/

Kongemord, borgerkrig, maktkamp og hoffliv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 00:30   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Jeg tenker at tema som å vokse opp som barn født utenfor ekteskap (Jon Snow) og det å være jente som ønsker noe annet i livet enn å bli godt gift (Arya Stark), samt det å leve i et fornuftsekteskap (kong Robert og Cersei) er temaer som ogdå er å finne i en bok fra 1800-tallet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 00:48   #7
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Kjærlighet og pliktfølelse, men det er lenge siden jeg har lest den, altså.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 08:04   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Snorre, tenker jeg. Jeg ville tatt: Hvilket handlingsrom har kvinnene

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 09:52   #9
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Snorre, tenker jeg. Jeg ville tatt: Hvilket handlingsrom har kvinnene

Snorre?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 10:58   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg tenker at tema som å vokse opp som barn født utenfor ekteskap (Jon Snow) og det å være jente som ønsker noe annet i livet enn å bli godt gift (Arya Stark), samt det å leve i et fornuftsekteskap (kong Robert og Cersei) er temaer som ogdå er å finne i en bok fra 1800-tallet?

Amtmannens døtre og Et dukkehjem kan knyttes opp mot ekteskapsproblematikken, er tilgjengelige og lesbare for en Vg3-elev. Jeg har ikke lest eller sett GoT, så vet ikke hvor godt de treffer.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Snorre, tenker jeg. Jeg ville tatt: Hvilket handlingsrom har kvinnene

Snorre er fra middelalderen, ikke 1800-tallet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 11:12   #11
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Noe av Ibsen? Et dukkehjem? Livsløgn som tema kanskje?

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 11:34   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Amalie Skram har vel mye i den retningen.

Amalie Skram var naturalist og opptatt av klasseskiller, kvinneundertrykkelse og dobbeltmoral. Hun har også skrevet om barn, hvor avhengige de er av de voksne rundt seg og hvordan forskjeller i gutte- og jenteoppdragelsen fører til ulike kjønnsroller.

Så tenker jeg Amalie Skram er et uvanlig valg for en gutt, og at det i seg selv er et valg som både vil være nyttig og gi kred. Men man bør nok uansett velge ut noen elementer man vil undersøke.

Du finner synopsis til første GoT-bok bl.a. her:

https://www.enotes.com/topics/a-game...-song-ice-fire

En lignende oppgave ble gitt til eksamen i norsk hovedmål for to år siden:

https://www.studienett.no/oppgave-1-...aal-hoest-2018


Sist redigert av Charlie : 22-08-20 kl 11:43.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 12:05   #13
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Amalie Skram har vel mye i den retningen.

Det var den første forfatteren som slo meg også. Vi leste mange av 1800-talls forfatterne da jeg i min tid gikk VG3, hun var den av alle som «satte seg» best hos meg.

Fin oppgave!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 12:10   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Jeg synes arrangerte ekteskap er en god forbindelse – hva med Camilla Colletts Amtmandens døtre eller Jonas Lies Familien på Gilje?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 16:59   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Må det være en roman, eller kan Kongsemnene av Ibsen funke?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 17:14   #16
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Temaer fra Game of Thrones i en norsk roman fra 1800-tallet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Må det være en roman, eller kan Kongsemnene av Ibsen funke?

Det må jeg sjekke. En skulle tro at et skuespill er innafor. Det er jo mange av Ibsenklassikerne.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no