Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jordbær og hygiene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 10:14   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jordbær og hygiene

...


Sist redigert av Guava : 24-09-10 kl 21:55.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:20   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Jeg leste det i morges og ble kvalm.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:20   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Jeg hadde sommerjobb som jordbærplukker på slutten av 70-tallet. Det var ikke så veldig strålende hygieniske do-forhold for plukkerne da heller, nei.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:23   #4
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Fysj Jeg har tenkt på dette lenge, og spesielt siden det er folk fra mange forskjellige kulturer som plukker bær. Alle har heller ikke lik hygienestandard. Derfor har innholdet i mine jordbærskåler alltid vært noe vassent , for jeg skyller alle bærene x ørten, så enkeltvis, samt at siste gang er med ganske varmt vann Mye stress for noen jordbær, men det er verdt det. Når de er sukret og ligger der i skålen, så ser det faktisk ganske så delikat ut likevel.....og alle koser seg med jordbærdessert

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:26   #5
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Bare tenk på noe så enkelt som å pille seg i nesen! Mange som ikke tenker over at det ikke er spesielt hygienisk å ta på andres mat etterpå. Alle minst tror jeg at alle som piller seg i nesen, forlater åkeren for å vaske hendene sine hver gang :forhåndsdømmer:

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:26   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Ugh. Jeg skal snart på selvplukk, kjenner jeg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:32   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Skikkelig kvalmt ja - Men det har jo gått bra før iallefall da *gir ikke slipp på norske jordbær med det samme*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:39   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Julekona.. Jeg tror ikke den norske kulturen utmerker seg som veldig hygienisk i forhold til håndvask sammenlignet med land i Øst Europa.
Var det ikke en undersøkelse for en stund siden som fortalte om nordmenns håndvaskrutiner? Jeg synes å huske at den ikke var oppløftende.

Det tror ikke jeg heller. Se på norske rasteplass- og bensinstasjondoer...
Dessuten så er vel problemet mest at plukkerne ikke har kurante forhold for dobesøk og håndvask, det var det ihvertfall ikke da jeg var jordbærplukker.
Det burde jo være lagt veldig til rette for dette, og strenge rutiner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:40   #9
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Julekona.. Jeg tror ikke den norske kulturen utmerker seg som veldig hygienisk i forhold til håndvask sammenlignet med land i Øst Europa.

Nei, det har du sikkert rett i.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å skylle jordbær i varmt vann har vel null effekt (eller heller motsatt effekt) hvis ikke vannet er tilnærmet kokende?

Oj, da må jeg kanskje skifte rutiner? Jeg bruker ikke kokende vann, men det varmeste i springen. Men, hvorfor motsatt effekt?

PS! Det er noe jeg lærte en gang, ikke noe jeg har kommet på av meg selv. Vranglære med andre ord?

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:47   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Dette lukker jeg øyne og ører for. Jeg burde vel skylle bærene før jeg spiser dem, siden jeg er gravid, men det går i glemmeboken gang etter gang. Stakkars barn, hvilken mor er det du får?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:58   #11
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man skal jo ikke drikke varmtvann fra springen og jeg husker at helsesøster sa at det var bedre å varme opp kaldtvann enn å bruke varmtvann direkte fra springen på grunn av bakterievekst i varmtvannet.

Jeg er ingen ekspert på dette. Kanskje noen vet dette bedre?

Jeg er heller ikke ekspert, men jeg synes det er en intressant diskusjon Det jeg har hørt vedrørende at man ikke bør få i seg varmt vann fra springen, har med avleiringer i rørene å gjøre og ikke bakterier.

Håper noen flere kommer på banen her, for jeg vil gjerne lære å ta riktige forhåndsregler.

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:30   #12
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg husker bare i alt oppstyret om legionella at varmtvann fra bereder var et sted bakteriene likte seg godt hvis ikke berederen var skrudd på veldig høy temperatur.

Det har jeg også hørt, men da snakker man om beredere som ikke holder standard anbefaling. Hvis folk holder seg til standarden, så skal visstnok ikke Legionella være en trussel.

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:42   #13
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Kommer til å glemme dette når Lensvik-bæra kommer til torget her...

Og skulle jeg husker det så jeg skylle ned med en sup konjakk....

Det er godt vi ikke vet alt vi får i oss, og jeg nekter å legge meg på ei hysterisk linje.
Hvem har ikke hørt om gutta som baker brød og spytter og snørrer i deigen for moro skyld?

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:06   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Å, bare spis og hold snavla. :sur fordi Snuppa ikke liker at jeg spiser jordbær i det hele tatt:

Bill. merk. Jordbærelsker

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:51   #15
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Det er denne typen nyhetsoppslag som gjør at jeg er glad jeg spiser jordbærene mine med klorin og sukker. Det tar nemlig knekken på alle skadelige bakterier.

Ben "Better safe than sorry" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:16   #16
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er denne typen nyhetsoppslag som gjør at jeg er glad jeg spiser jordbærene mine med klorin og sukker. Det tar nemlig knekken på alle skadelige bakterier.

Ben "Better safe than sorry" Murphy

Du gjør det du også. Visste ikke at det var flere av oss med denne sære smaksvarianten.

Jeg har litt panikk for bakterier og vasker hendene mine mer enn gjennomsnittet. Men jeg må innrømme at denne informasjonen skal jeg prøve å fortrenge/glemme så godt jeg kan for jeg kan ikke:
1. Droppe å spise jordbær
2. Vaske de i varmt vann (ikke vil det ha store effekten på bakteriene på bærene - kun gjøre de vasne og ødelagte).

Teflon, kom til min hjerne og boltre deg!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:17   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Jeg leste i en annen tråd her inne (om bestefar og barnesikring) at litt Klorin aldri har tatt livet av noen, så det går nok bra.
:lager en ny oppskrift med jordbær marinert i klor og balsamico:

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:22   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Jeg husker jeg luftet konjakkteorien med en lege en gang, altså at en konkjakk skulle være bra for magen hvis man var på reise.

- Hm. Så du mener altså at å drikke noe med litt alkohol i skulle ha effekt på bakterier nede i magen din, der det er 1 M saltsyre fra før. Hm. Interessant teori.

:skål:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:53   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.787
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Jeg må være veldig grisete og uhygiensk av meg, for jeg tar denne nyheten med knusende ro.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 14:53   #20
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan ikke mye om dette, men jeg har forstått at varmtvann fra springen ikke er gunstig i forhold til det å fjerne bakterierdersom ikke det er snakk om fettflekker som inneholder bakterier. Varmtvann er gunstig når det skal fjernes fett (som kan inneholde bakterier), men når noe skal skylles har jeg hørt at det er bedre å bruke kaldt vann fordi bakterier trives bedre med varmtvann enn kaldt. Det spørs selvsagt hvilken temperatur vannet har. Er det det aller varmeste vannet fra springen og du har varmtvannsberederen innstilt på maksimalt kan det kanskje være annerledes?

Man skal jo ikke drikke varmtvann fra springen og jeg husker at helsesøster sa at det var bedre å varme opp kaldtvann enn å bruke varmtvann direkte fra springen på grunn av bakterievekst i varmtvannet.

Jeg er ingen ekspert på dette. Kanskje noen vet dette bedre?

De sykdomsfremkallende bakteriene det her er snakk om (tarmbakterier) trives aller best ved 37 grader, så det er nok ikke gunstig å skylle dem bort med lunka vann, eller varmtvann fra springen. Og varmtvann fra berederen skal man ikke drikke, både på grunn av bakterievekst og avleiringer/metaller fra rør og bereder.

:vurderer å vaske bærene i zalo:

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no