Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-11, 12:59   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

.....


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 19:30.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:01   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler likt, det er en selvfølge for oss begge.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:02   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg innser igjen at min omgangskrets er svært likestilt, dette er ikke et tema i mine kretser. Det er definitivt like naturlig at far er hjemme med sykt barn som at mor er det. Min egen familie er det vanskelig å uttale seg om, bortsett fra at det nok er oftere at min far passer mine barn hvis de er syke og jeg må på jobb, enn at min mor gjør det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:02   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.787
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler likt. Det har hendt at en av oss har tatt en dag selv om det ikke var den personens tur, dersom den andre har noe ekstra viktig fore på jobben, men det går begge veier. Da må den andre ta to dager på rad neste gang. Jeg vet at mannen min møtte surmuling noen ganger før. Ikke så mye fordi ikke mor tok sykt barn-dagene, men fordi vi ikke hadde et nettverk (besteforeldre og sånt) som kunne stille opp i stedet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:02   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi har delt relativt likt, hos oss tar den det passer minst dårlig for det.
For det passer jo aldri.
Min arbeidsgiver har ingen formeninger om slikt, og det tror jeg ikke mannens har heller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:03   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg tar alle (siden lillegutt bor hos meg er jo det naturlig).
40 har jeg å gå på for ett barn...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:03   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg tar ut flest siden jeg er den eneste som får lønn for de dagene. Mannen er selvstendig og sjefen er så gjerrig.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:03   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Min første reaksjon er . Dette var ikke bra!

Vi forsøker å fordele det så likt som mulig, og anser det som en selvfølge.

Mannen min hadde en periode en portugisisk sjef, og der gikk toleransegrensa enda lavere enn ved å være hjemme med sykt barn. Når noen reiste seg fra et møte klokka kvart over fire og sa at han var nødt til å gå for å rekke barnehagen (de fleste møter ble lagt seint på ettermiddagen), kom responsen "don't you have a wife?".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:04   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Men det er ikke sånn at i dag var jeg hjemme, derfor MÅ du være hjemme i morgen. Vi prøver å få det slik at det passer best mulig for begge.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:05   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi har delt skjevt, tror jeg. I en periode da jeg var i løselig vikariat tok pappa'n omtrent alle sykedager for at jeg skulle få mest mulig jobb og slippe å si nei til jobbedager. Han har forresten tatt mest siden (også etter at vi flyttet fra hverandre), siden han har hatt mulighet for hjemmekontor.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:07   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hos oss forsøker vi å dele så godt vi kan, men vi har opplevd at mannens arbeidsgiver har hatt forventninger om at jeg skal ta ut mer enn mannen min. Når han har gitt beskjed om at han må være hjemme med sykt barn har han et par ganger fått spørsmål om ikke "kona" kan være hjemme i stedet.
Det spørsmålet har jeg aldri fått på min jobb. (De kunne forresten bare prøvd seg.)

Det spørsmålet fikk jeg fra en tidligere arbeidsgiver når jeg måtte være hjemme med sykt barn. Mitt syke barn faktisk, mannen min var ikke faren engang. Jeg ble ganske så sur og svarte rimelig krasst tilbake. (det var samme arbeidsgiver som ikke ville gi meg fast stilling da han fant ut at jeg var gravid og han begrunnet det til og med med graviditeten)

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:09   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.495
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler ganske likt på å være hjemme, den det passer greiest for blir hjemme og til slutt tror jeg det går opp i opp. Men jeg tror mannen ikke alltid fører det opp som sykt-barn-dag, siden han som oftest jobber samtidig som han ser etter ungene, eller tar igjen det meste etter arbeidstid. Så på papiret vil det da se ut som om jeg tar de fleste dagene.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:10   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg tar alle ene og alene fordi Drammen ikke har rett til omsorgsdager. Når minsten blir født sånn at vi har rettigheter begge to regner jeg med at vi ender med å dele veldig likt. Hvis han ikke insisterer på å dulle hjemme hver gang ungen hoster da - det er ikke totalt utenkelig.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:11   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men jeg tror mannen ikke alltid fører det opp som sykt-barn-dag, siden han som oftest jobber samtidig som han ser etter ungene, eller tar igjen det meste etter arbeidstid. Så på papiret vil det da se ut som om jeg tar de fleste dagene.

Hm ja, jeg tenkte også på det etter at jeg hadde postet mitt innlegg.

Okei, på det første barnet hadde jeg ingen sykedager siden han bodde hos faren og jeg to timer unna.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:12   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg tar alle. Sånn er det med pendle-mann.

Heldigvis er ungene sjeldent syke, så jeg har ikke vært i fare for å "bruke opp" dagene mine, og heller ikke gått glipp av mange dager på jobb.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:13   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi tar ut annenhver gang - og er ganske så akkurat på 50 %.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:13   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler ganske likt på det, men hos oss har begge utstrakte gjemmekontormuligheter, så jeg tror ikke noen av oss har bokført sykt barn-dager hos arbeidsgiver de siste 5-6 årene.

Jeg kjenner mange som deler ganske så likt, og mange hvor mor stort sett tar ut alle dagene. Jeg kjenner ingen hvor det alltid er far som er hjemme.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:15   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler likt, den det passer minst dårlig for den dagen blir hjemme.

Men jeg vet av mange familier hvor det stort sett bare er mor som hjemme, med argumenter av typen "far er uunværlig på jobb" og "mor vil uansett benytte en hver anledning til å være hjemme med barna".

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:16   #19
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Jeg har tatt alle planleggingsdager, siden barnas mor jobber i barnehage og er opptatt med planlegging. Også tar jeg sykt barn-dagene som faller på ukene jeg har barna. Men som mannen til Adrienne, så bruker jeg som oftest ikke å føre det opp som sykt barn dag. Jeg jobber en god del hjemmefra mens den syke sover eller ser film eller leker hvis hun er i form til det, og avspaserer resten.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:17   #20
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Nå tar jeg alle selv siden jeg er alene med dem. Dvs bestefar/bestemor tar noen innimellom, dersom ungene ikke er veldig syke.
Når vi var 2, så delte vi sånn høvelig, pappaen studerte, så dersom han ikke hadde noen obligatoriske timer så var han hjemme. Jeg tror nok at vi delte sånn omtrent 50/50.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no