Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barnemat før i tida

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-08, 19:37   #41
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg vet ikke så nøyaktig, men jeg fikk ihvertfall morsmelk, og tran og middagsglass og grøt antagelig fra anbefalt alder (ut fra bildene å dømme). Dette var på midten av sekstitallet. Moren min røykte i svangerskapet. :tullerdumednisselue:

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:43   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg er født i 1974 og ble ammet i 9 mnd, noe som var lenge på den tiden. Men i tillegg fikk jeg jo grøt og middagsmat som jeg begynte med etter datidens anbefalinger ca 3-4 mnd. Mamma var hjemme i ca 6 mnd (husker ikke helt), noe som også var lenger enn vanlig.
Kumelk fikk jeg ved siden av pupp, på kopp, fra 6 mnd, det skal sies at jeg alltid har vært plaget av forstoppet og treg mage, i tillegg var jeg spisevegrer. Noe som nå blir forklart med kumelken.
Jeg fikk nypeekstrakt for c-vitaminene og mye frukt i grøten. Mamma var streng på godt kosthold og lite godteri.
Mamma røyket ikke, men fortalte meg at alkohol under amming var det ikke sååå nøye med, hun har fortsatt dårlig samvittighet for et julebord med en del drinker der hun nattammet meg etterpå.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:44   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Mamma har vel aldri blitt beskyldt for å være noen kostholdsekspert, og i tillegg nekter hun å innse at tidene forandrer seg. Hun holder i disse dager på å gå helt i spinn over at knerten ikke får "ordentlig" mat enda. Han blir 6 måneder i begynnelsen av april.

Jeg ble ikke ammet og fikk sukkervann når jeg skrek. Minst en deciliter for ellers har det ingen effekt, i følge mamma. Jeg vet med sikkerhet at jeg fikk grøt da jeg var under 3 måneder, for jeg var så sulten.

Mamma røkte også hele svangerskapet, og pappa fikk pes for at det var røykenekt på soverommet mitt (som også fungerte som stue siden vi bodde på en ettroms den første tiden).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 19:52   #44
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jøss, her var det flere som kun hadde fått vegetarmat. Var det noe som var in på syttitallet, eller?

Foreldrene mine var (og er) relativt "alternative". Pappa har vært vegetarianer nesten hele livet og mamma er periodevegetarianer. Dvs. at hun spise kjøtt hvis det serveres og lager noen kjøttretter, blant annet julemat og påskelam, men hovedsaklig spiser og serverer hun vegetariansk hjemme. Mormor (som var lege) saboterte vegetaropplegget, da hun var bekymret for at broren min og jeg ikke skulle i oss alt vi "trengte".

Jeg har lært mye av mamma om hvordan man skal sette sammen et fullverdig (og smakfullt) kosthold helt uten kjøtt, fisk og egg, så jeg vil påstå at mormors bekymringer var ganske så grunnløse. Og jeg har lært niesen min (som ble vegetarianer som 14-åring) mye om hva hun må inkludere i sitt daglige kosthold for at det skal være fullverdig.

Jeg pleier å si at mitt ungdomsopprør var å bli kjøtteter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 20:18   #45
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Den eldste sønnen min er født i 1986, så det er vel nesten "før i tida" det også. Da var det vanlig å gi fast føde fra 3 måneders alder, jeg ventet "helt" til han var 4 måneder og begynte forsiktig med risgrøt blandet med morsmelk, mend et var veldig små mengder han spiste på den alderen. Pumpet melk til grøten lenge. Ammet til han var 17 måneder, og gjorde ellers omtrent som med de barna som kom senere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 17:55   #46
Zianta
Nybegynner
 
Zianta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 26
Zianta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Måtte sjekke baby boken min.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg ble ammet, for det står ikke.
Fra jeg var 6 uker så fikk jeg tran (lurer på hvor lenge jeg fikk det - kan ikke huske at jeg noen gang har fått det).
Jeg fikk nype og appelsinsaft fra jeg var 2 mnd.
Grønnsaksmiddag fra jeg var 3 mnd
Kavrings grøt med banan fra 3,5 mnd og fast grøt til kvelds fra jeg var 4 mnd.
Jeg drakk av kopp fra 6 mnd og fikk brødskive fra jeg var 7 mnd.

Zianta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 20:19   #47
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg ble fullammet i 6 mnd, plusspoeng for det. Og mor fikk kjeft på helsestasjonen.
Ammet i tilsammen 9. pluss, det også.
Brødmat og most middagsmat fra 6 mnd, hjemmebakst, hjemmelaget og hjemmedyrket. Pluss for det.
Melk rett fra fjøset fra 9 mnd og det meste økologisk fra jeg var et år (de la om i 1975). PLuss for det.
Min mor var ikkerøyker og rørte ikke alkohol eller kaffe. Veldig glad for det.

Jeg fikk ikke tran, fordi hun ikke likte det selv. Minuspoeng. Fikk noe sanasol etterhvert.
Vi var veldig sunne og friske og hadde jernhelse. Men vi ble ikke vaksinert, fikk ikke fluor eller antibiotika. Det er jo litt ekstremt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:40   #48
Andampawen
Nybegynner
 
Andampawen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4
Andampawen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Ganske morsom lesing dette her! Tydelig at verden har gått fremover (i alle fall liker vi å tro det). Jeg er født i 1975 og mamma skriver i mitt album:

"Den første tiden får jeg bar melk, men 3 mnd gammel babymiddag på glass og 3 1/2 mnd babygrøter. Tran liker jeg ikke og får sana-sol i stedet."

Det forklarer kanskje hvorfor lauden glapp et par ganger på universitetet!
Mamma røyket for øvrig under hele svangerskapet og etterpå, noe jeg ikke helt kan forstå. De må da ha skjønt at det ikke kunne være bra for en baby???

__________________
Mamma til Alveprinsessa 18.06.05.
og Lillemann 11.10.07.
Andampawen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:42   #49
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg er født i 1969. Mamma ammet meg bare i én måned. Etter det fikk jeg kokt helmelk med sukker og maltekstrakt fram til jeg var ca. seks måneder. Da begynte jeg å få ferdiggrøt. Middag fikk jeg ikke før noen måneder etter dette igjen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:49   #50
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg og mine tre søsken ble alle ammet i et helt år (1961, 1964, 1966 og 1971). Vet ikke når vi begynte med annen mat, men er mektig stolt av moderen som sto på sitt og ammet i vei i slike tider.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 20:30   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg har ikke oversikten over hvordan det sto til i heimen da jeg ble født, men Fru Svigerkanin fortalte nylig om ammesituasjonen da hun fikk sine barn på begynnelsen av 70-tallet: de fikk ikke ha babyene hos seg på barsel, men fikk dem bragt til seg hver 4. time for amming. Hjemme måtte hun veie barnet før og etter hvert måltid for å vite nøyaktig hvor mye barnet hadde spist, v.hj.a. en vekt man fikk leie på apoteket. Ikke rart det ikke innbydde til amming særlig lenge. Hennes mor ba henne imidlertid om å droppe veiinga, det mente hun var noe tull, og heldigvis lyttet Fru Svigerkanin til dette kloke råd.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no