Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-10, 17:23   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Det gikk så bra...Hun spiste alt, enten det var frukt, grønnsaker eller grøt, men aller mest stas var det å få en matbit rett i hånden. Men så: bom stopp! Hun vrir seg unna, kniper munnen sammen, eller tuller og tøyser, og ler høyt.

I går gav jeg brødskive til lunsj, og det var jo stas, men jeg tviler på at hun får i seg noe særlig. Hun har heller ikke tid til å ligge ved brystet på dagtid, så resultatet er at jeg ammer, og ammer, og ammer....hele natten.

Så hva gjør jeg? Jeg tenkte å fortsette å tilby, og gi henne mat i hånden når det går, men jeg vil ikke at hun skal sitte mye i tripp trapp-stol før hun kan sette seg opp selv, etter råd fra fysio-slektning. Og i vippestolen lager hun i hvertfall et vilt kaos, med vipping, åling og tull og tøys.

Hun er 6,5 måneder gammel, og jeg har melk i massevis, men det var jo det at man skulle begynne med fast føde. Mishandler jeg barnet mitt ved å gi henne pupp ørlite lenger?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 18:33   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Slapp av, er mitt beste og eneste råd. Hun er bare 6,5 måned og i følge anbefalningene bare såvidt i gang med introduksjonen av fast føde. Man kan dessuten fint fullamme lengre dersom man ønsker det eller barnet ikke er interessert i fast føde. Før eller siden løsner det, fortsett bare å tilby, enten most mat/grøt som du gir, eller "fingermat" hun kan spise selv, f.eks. kokt brokolli, brød, banan, avokado, osv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 18:51   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Jeg var skeptisk til grøt, men "alle" sa at vi burde (unntatt helsesøster, hun var lugn pga. god vektoppgang osv), og jenta så ut til å like det. Men når hun ikke vil, så vil hun ikke. Nå har hun igjen fått brødskive, så skal hun få sviskesaft i tutkopp. Det beste hittil er faktisk båter av mango som hun har fått i hånden, og kokt brokkoli var heller ikke dumt.

Flere forslag til fingermat? Jeg har tenkt å koke gulrotstaver til henne i morgen, for å se om hun er interessert. Søtpotet kan vel også fungere på samme vis, og det meste av frukt, og kanskje spagettiskruer. Hun er nok litt for klønete for små ting enda.

Jeg synes selv det er greit og lite stress med amming, men blir litt stresset når alle andre har meninger.

I begynnelsen tenkte jeg faktisk på baby-led weaning, men så kom andres meninger i veien. Men nå ser det ut til at hun selv har valgt den veien, så da er det vel ut og kjøpe voksduk.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 19:12   #4
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

I begynnelsen tenkte jeg faktisk på baby-led weaning, men så kom andres meninger i veien. Men nå ser det ut til at hun selv har valgt den veien, så da er det vel ut og kjøpe voksduk.

Jeg var også litt gira på baby-led weaning før hun begynte å spise, men vi har gått for en lightversjon av det. I starten fikk hun mest most mat på skje, mens nå som hun har rundet 10 mnd er det spise selv som gjelder. Får grøt til frokost, men resten av måltidene består av ting hun kan spise selv. Brødbiter, grønnsaker, pastaskruer, middagsmat i småbiter etc. Får trent pinsettgrepet ofte Og voksduk er kjekt!

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:17   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

I begynnelsen tenkte jeg faktisk på baby-led weaning, men så kom andres meninger i veien. Men nå ser det ut til at hun selv har valgt den veien, så da er det vel ut og kjøpe voksduk.

Jeg har praktisert BLW med minste (hun nærmer seg 1 år med stormskritt nå), og det har fungert rimelig greit. I tillegg gir jeg havregrynsgrøt til kvelds, det er mest for å få i henne litt større mengder enn hva hun får i seg når hun spiser selv. Jeg har av og til følt meg litt lite oppfinnsom med tanke på hva jeg skal gi henne, som er egnet for henne å spise selv. Brødskive begynte hun tidlig med, og kokte grønnsaker, spesielt brokkoli. Havreputer er fint å gi, det har hun plukket mye med og trent pinsettgrepet. Frukt som banan og avokado har dessverre ikke falt helt i smak. Sorte oliven er digg. Til middag kan du gi pasta, skruer, makaroni, osv, kokte grønnsaker. Jeg har også gitt mais og bønner er stund, det er hun glad i. Fisk begynte jeg med da hun var 8-9 måneder. Det er faktisk utrolig greit at de spiser selv, for da får jeg spise stort sett i fred.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:24   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.541
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Det går helt sikkert fint med voksduk og fingermat, men du ødelegger ikke ungen med å amme lenge enda, slett ikke. Anbefalingene tilsier jo å begynne med forsikti tilvenning til mat fra 6 mnd alder, men det tilsier at amming fortsatt skal være hovedkilden til mat. Så gi så mye melk du og ungen føler er passe, men la henne sake på fast føde etter interesse, så kommer det helt sikkert etterhvert

Vi begynte med mat fra 6 mnd, men jeg følte meg lenge usikker på hvordan det ville gå når far overtok permisjonen når gutten var 8 mnd... melka var fortsatt en viktig del av kostholdet hans, og fortsatte å være det lenge (med ammefri klarte jeg å få det til å fungere) Ikke stress med fast føde, det ordner seg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:50   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Det eneste, sa min HS, er at ved seks måneders alder har de brukt opp det medfødte jernlageret. Om du finner måter å tilføre jern, ville jeg tro det er bare fint å fullamme lenger.
Hør med HS for tips til det, senk skuldrene og am av hjertens lyst!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:54   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det eneste, sa min HS, er at ved seks måneders alder har de brukt opp det medfødte jernlageret. Om du finner måter å tilføre jern, ville jeg tro det er bare fint å fullamme lenger.
Hør med HS for tips til det, senk skuldrene og am av hjertens lyst!

Det er nok ikke så svart-hvit som denne HS påstår. Man kan fullamme minst et par måneder til uten å løpe noen særlig risiko for jernmangel. De fleste vil ikke få jernmangel selv om de fullammet lengre enn det heller. Morsmelk inneholder jern. Ikke mye, men det trengs ikke fordi jernet i morsmelk taes opp svært godt, i motsetning til jern i mme/andre matvarer. Dersom det går flere måneder og barnet spiser lite annen mat, er det greit å begynne å tenke litt på jernet. Gi jernrik mat, som f.eks. brokkoli, og gjerne sammen med c-vitaminrik mat fordi det øker jernopptaket. Begrens samtidig inntaket av kumelkprodukter, for det hemmer jernopptaket samt fortrenger annen mer jernrik kost. Dersom man bekymrer seg, f.eks. om barnet virker slapt eller er mye sykt, kan man selvfølgelig måle blodprosenten hos legen. Men det er altså slett ikke slik at man vips får lave jernlagre når man fyller 6 måneder.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:56   #9
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er nok ikke så svart-hvit som denne HS påstår. Man kan fullamme minst et par måneder til uten å løpe noen særlig risiko for jernmangel. De fleste vil ikke få jernmangel selv om de fullammet lengre enn det heller. Morsmelk inneholder jern. Ikke mye, men det trengs ikke fordi jernet i morsmelk taes opp svært godt, i motsetning til jern i mme/andre matvarer. Dersom det går flere måneder og barnet spiser lite annen mat, er det greit å begynne å tenke litt på jernet. Gi jernrik mat, som f.eks. brokkoli, og gjerne sammen med c-vitaminrik mat fordi det øker jernopptaket. Begrens samtidig inntaket av kumelkprodukter, for det hemmer jernopptaket samt fortrenger annen mer jernrik kost. Dersom man bekymrer seg, f.eks. om barnet virker slapt eller er mye sykt, kan man selvfølgelig måle blodprosenten hos legen. Men det er altså slett ikke slik at man vips får lave jernlagre når man fyller 6 måneder.

Nei, jeg tror ikke det var det hun mente hun heller, men at man kunne begynne å tenke på det, i hvert fall.
Hun var storfornøyd med at jeg fremdeles fullammet.
Hun er faktisk en av d minst svart/hvite helsesøstrene jeg vet om.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 22:02   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nei, jeg tror ikke det var det hun mente hun heller, men at man kunne begynne å tenke på det, i hvert fall.
Hun var storfornøyd med at jeg fremdeles fullammet.
Hun er faktisk en av d minst svart/hvite helsesøstrene jeg vet om.

Det var godt å høre. Men det finnes de som mener dette ganske bokstavelig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 09:10   #11
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Hvilke c-vitaminrike varer går an til så små? Jeg tenker automatisk sitrus, og det er vel ikke anbefalt.

Og hva slags pålegg til brødet? Jeg har gitt leverpostei, og det falt i smak, og tror jeg vil unngå søte ting, for det trenger hun strengt tatt ikke å lære seg å like. Fruktmos er noe av det hun faktisk vil åpne munnen for.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:11   #12
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Det er mye c-vitaminer i bær, grønnsaker og frukt. Jeg har brukt å blande inn fruktmos av ulike slag med grøten. Eller hatt frossne bær i fryseren som jeg har most i varm grøt.

Leverpostei er jernrikt, så det er fint å servere. For å best ta opp jernet kan du gi litt fruktmos ved siden av.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:35   #13
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Jeg håper det er en fase når hun ikke vil ha mat på skje, for det gjør ting litt mer komplisert, for å si det mildt. Nå fikk hun en båt pære i hånden, og fikk i seg et par biter, og det var stor stas. Jeg får fortsette å tilby alt mulig, og se om det løsner. Det startet jo så bra. Nå ville hun ikke engang ha sviskemos, som hun har elsket før.

Kan denne plutselige matvegringen ha sammenheng med at hun kastet opp for første gang i sitt liv for ca en uke siden? Hun virket helt uberørt av episoden, og var seg selv igjen med en gang etterpå.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 11:23   #14
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Det går i perioder. Husker alle tre mine hadde perioder der mat ikke vær noe særlig. Sykdom og annet kan også sette spising tilbake. Så amm i vei. Jeg ammer fortsatt minstemor på 22,5 mnd. Har vært veldig praktisk siden hun har vært mye tett. Selv når hun ikke spiser så får hun i seg noe næring og nok drikke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:54   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.541
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Det er mye c-vitaminer i bær, grønnsaker og frukt. Jeg har brukt å blande inn fruktmos av ulike slag med grøten. Eller hatt frossne bær i fryseren som jeg har most i varm grøt.

Leverpostei er jernrikt, så det er fint å servere. For å best ta opp jernet kan du gi litt fruktmos ved siden av.

Vi brukte også mye fruktmos i/til grøt nettopp pga jernopptaket. Nesten mer "skummelt" nå som han ikke får grøt lenger. Han vil ikke ha grøt, så da er det slutt på jernberiket mat... vi gir leverpostei og sånn da, og håper på at det gjør susen. Det er jo ikke som om jernlagrene hans noen gang er testet, men det går vel bra...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:57   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seks og en halv måned gammel og blånekter å spise

Jeg ville også slappet helt av med dette en god stund til, ammet og fortsatt å tilby diverse mat ved siden av. Ett av barna mine levde på veldig lite annet enn morsmelk til han var ett år, gikk helt fint med ham.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no