Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Må man gi ungene grøt?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 16:29   #1
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må man gi ungene grøt?

Snorkfrøken er fire måneder og fullammes foreløpig og er fornøyd med det. Har planer om å fortsette med det til hun er seks måneder, så fremt hun fortsetter å trives og legge på seg på bare morsmelk.

Men, jeg har begynt å tenke litt på hva jeg skal mate henne med etterhvert. Storebror på seks og et halvt har cøliaki, lille storebror på to år har foreløpig ingen diagnose, men vi mistenker cøliaki der også. Kan jeg skippe hele grøten? Gi grønnsaker og etter hvert kjøtt og fisk og slikt?

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 16:30   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Må jo ikke gi grøt, men vær obs på bl.a jern?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 16:32   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Nei, du må ikke gi henne grøt.

I andre land får barna moste grønnsaker som første måltid.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 16:33   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Vi ga moste grønnsaker, senere middag, som første, men ga grøt etterpå da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:00   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Vi begynte med potet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:27   #6
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Grønnsaker ja.. Og så finnes det jo ris- og maisgrøt da. Og hirse, er ikke det glutenfritt?

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:54   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Det finnes grøt uten gluten da. F.eks. Holles Hirsegrøt. De anbefaler vel grøten pga. av jernet og at det er enkelt å gi når barna enda ikke har fått tenner.
Ellers kan du jo som noen sier her prøve å gi moste grønnsaker. Gjerne med litt meirismør i etc. Det funker vel like godt
Min sønn var i midlertid aldri noe glad i grøt eller mos av noe slag så vi gikk egentlig rett fra fullamming til brødskive med pålegg i bitte små biter.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:55   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Jeg brukte mye moden avokado i begynnelsen til begge to. Det var veldig populært!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:26   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Men altså: Er det ikke noe om at man bør introdusere litt gluten også - med tid og stunder? Spesielt om man er i faresonen for cøliaki.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:34   #10
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Jeg har fullammet frem til 8 mnd alder, jevn fin vektøkning og da innførte vi grønnsaker. Vi tok blodprosenten hos legen vår, da de var 6 mnd for å sjekke jern. Alt var flott, og da kunne vi fint droppe grøt sa han. (Her er det masse allergi i familien, så vi ville amme lengst mulig)

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:43   #11
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Må å må.. vi kan jo spørre terroristen om han må ha grøt

Han like det jo ikke. Han spis masse grønnsaker.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:47   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men altså: Er det ikke noe om at man bør introdusere litt gluten også - med tid og stunder? Spesielt om man er i faresonen for cøliaki.

Derom strides visst de lærde, men jeg vet jeg ar lest og blitt fortalt at det er en foredl å innføre det gradvis (altså, ikke sånn overdose første dag) mens man fortsatt ammer, for å forebygge cøliaki.

Dessuten tenker jeg at det ville jo være kjipt å leve hele livet glutenfritt, om det viser seg at man egentlig tåler det? Så før eller siden "må" det vel introduseres, og da tenker jeg at mens man fortsatt ammer ville vært en fin tid? (Men for all del, Knerten nærmer seg halvannet år, og jeg kan fortsatt si at dette er "mens han fortsatt ammes", sånn litt i alle fall...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:52   #13
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Ris, mais og hirse er jo greit, da. Men når de blir litt større, så er det jo hvete i nesten alle de industrifremstilte barnegrøtene.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:54   #14
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

De to eldste fikk grøt fra henholdsvis fem måneder og fire måneders alder. Maisgrøt og risgrøt, sånn til å begynne med. Jeg er egentlig ikke noe begeistret for Nestlé, men de firemånedersgrøtene er jo veldig greit å bare blande ut med MM.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:55   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Ja, vi også begynte med en nestegrøt som ble blandet ed morselk, dog ikke før han var rundt 6,5 mnd da, fullammet i 6 mnd, begynte med middag, og grøt etter det. Men ellers foretrekker vi andre grøter ja. (og nå går visst grøttiden mot en slutt, i dag har han ikke spist grøt)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 20:05   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Min yngste var fullammet til han var 1 år, han nektet å ta til seg annen føde. Gikk fra fullamming direkte til most middag/grønnsaker og brød med leverpostei. Han nektet plent å spise pakkegrøt eller ferdigmiddag på glass. Han har forøvrig aldri likt halvfabrikata heller. Mat skal være hjemmelaget. Må være et nedarvet gen fra steinalderen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 20:35   #17
Rikke
Nybegynner
 
Rikke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 7
Rikke har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Det er flere jeg kjenner som ikke gir grøt, så en trenger da ikke det.

__________________
Rikke
Storesøster 04 og Lillesøster 09
Rikke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 20:42   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Jeg har cøliaki selv (fant det ut etter at jeg fikk første barn), og jeg oppfattet det slik at det anbefales å innføre gluten mens man ammer. Så det prøvde jeg å få til, men måtte gi opp amminga ved 6 mnd (hadde heldigvis litt i fryseren til bruk i grøt). Jeg sier som en annen over her: det er urealistsik å holde ham unna gluten resten av barndommen, med mindre det er en veldig god medisinsk grunn for det. Altså: cøliaki. Og det kan du jo ikke vite om han får, før han evt har spist gluten en stund. Begge mine barn spiser vanlig brød i lange baner, og det fortsetter de med til det eventuelt skulle oppstå en medisinsk indikasjon for noe annet.

Hvis du ikke gir industrigrøt, er det vikitg å få i ham nok jern. Legge mel i bløt lenge, osv. Gi most c-vitaminrik frukt ved siden av. Den slags ting.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 21:22   #19
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Vår minste tålte ikke kornprodukter når hun var liten. Hverken brød eller grøt gikk det an å gi henne, ei heller banan. Melk- og eggallergi hadde hun også.
Så hun er fødd opp på grønnsaker, avokado, sviskepure og "mors lapskaus" fra Småfolk.

Vår fantasiske lege som vi hadde den gangen, fortalte at i Skottland, hvor hun hadde tatt utdannelsen sin, var det ikke vanlig å introdusere kornprodukter før barna var over ett år. De fikk poteter, søtpotet, og andre moste grønnsaker.
Så da de helsestasjonen akket og oiet seg over kostholdet til vesla, fikk jeg heldigvis støtte fra legen.
De på helsestasjonen kunne derimot hjelpe meg med oppskrift på en sjokoladekake uten melk.
Til babyen på 6 mnd.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 22:04   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MÅ man gi ungene grøt?

Minsten fikk så og si bare MM og MME frem til han var 9 mndr. Han ville kanpt ha noe annet. Grøt ville han i allefall ikke ha. Han ville spise det samme som vi gjorde. Så han gikk nesten rett fra pupp til samme mat som vi andre spiste.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no