Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 16:47   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Gutten vår på drøye 6 mnd skal så smått få begynne å få smake på brød (han er nå lei av både pupp og grøt og klar for mer action ). Jeg baker selv, men jeg bruker vanligvis litt honning i brødene mine. Må jeg slutte med dette nå, eller er det ok med honning til babyer så lenge den er varmebehandlet? Noen som vet?

  Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 16:50   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Jeg vet ikke om det er nok til å ta kenkken på evt. botulismebakterier, men jeg innbilte meg at vanlig butikkkjøpt honning også var varmebehandlet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 16:55   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Dropp honningen, bakterien kan overleve varmebehandling.
Fra Wikipedia:
Clostridium botulinum er gram-positiv stavformet bakterie som produserer neurotoksinet botulin. Dette toksinet paralyserer musklene. Det er også hovedingrediensen i medikamentet botox. Bakterien er anaerob (lever i et oksygenfattig miljø) og er sporedannende (endosporer). Bakteriesporene er vanlig i jordsmonnet.
Sporene kan overleve ved de fleste temperaturer og er vanskelig å drepe. De overlever ved kokepunktet til vann ved normalt trykk. Det er ikke anbefalt å gi små barn honning eller mat fra hermetikkbokser på grunn av at små menger av bakterien kan leve der.
Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Clostridium_botulinum»

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 17:23   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Gå over til sirup et halvt år, du, for å være på den sikre siden.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:12   #5
puselini
Aktiv
 
puselini sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 198
puselini er litt kul
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Ville ikke brukt honning i brødene mens ungen var så liten nei.

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:13   #6
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Takk for svar. Jeg går nok over til sirup, ja.

Jeg søkte først litt på nettet med søkeord som "honning + baby", og der kom jeg over div. fora med oppskrifter på babymat med honning i. Det er jaggu forskjell på slike fora..

  Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:19   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ok å gi varmebehandlet honning til baby?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Takk for svar. Jeg går nok over til sirup, ja.

Jeg søkte først litt på nettet med søkeord som "honning + baby", og der kom jeg over div. fora med oppskrifter på babymat med honning i. Det er jaggu forskjell på slike fora..

Da vi var på ferie i Italia med lillebror, så vi at de fleste grøtene var søtet med honning. Barnemat er det jammen store kulturforskjeller på!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no