Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 14:12   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tror ikke at grøtmerkevalg påvirker overlevelsesraten i nevneverdig grad.

Nemlig! Det var nettopp det som var poenget mitt. Jernberiket grøt eller ikke, industrifremstilt eller ikke. Store forskjeller er det ikke, selv om bl.a. denne testen i F&B kunne få det til å høres slik ut.

Jeg har forresten hørt at all denne jernberikede maten småbarn blir utsatt for hemmer kroppens evne til å ta opp jern, men jeg har ikke satt meg mer inn i dette og vet ikke om det er tilfelle.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:25   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Slik tenker jeg også. Heldigvis kan vi tilby mer variert og mer nærigsrik kost enn det naturen i denne delen av verden kan tilby. Men jeg liker heller ikke Nestlè sin markedsføring, og skulle ønske det fantes noen fullgode alternativer (som også er like lettvinte ).

Vi har hovedsaklig brukt mat fra Semper (fruktmos, baby-yoghurter, middagsglass, grøter++), men det er kanskje litt vanskelig å anskaffe på vestlandet? Med unntakt av MME så hadde vi nok klart oss fint uten Nestlé ved å bytte til Semper.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:48   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Ingen av mine har vært grøtspisere. De har spist litt grøt i begynnelsen, men det har ikke vært noen stor suksess, egentlig, så her har jeg altså kjøpt svært lite grøt. Ikke hjemmelaget grøt heller. Til eldste kokte jeg disse Helios-grøtene og havregrøt, og hun syntes de var greie til å begynne med, men så dabbet det av. Minsten blir 2 år i mars og har ikke RØRT grøt (bortsett fra risengrøt) på et helt år, tror jeg. Han spiser brødskiver, men det går mest i egg faktisk. Han elsker egg og spiser endel eggerøre og kokte egg. Men han er jo ingen baby lenger da, de skal vel helst ikke ha så mye egg før året. Ja, makrell i tomat rett fra boksen er også knallsuksess her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:01   #24
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Nå har jeg lest litt på smaafolk.no, og for meg ser det ut til at denne produsenten tilbyr et reelt alternativ til Nestlè sine produkter. Jeg skjønner at produktene ikke er økologiske, men de er tilsatt jern og vitaminer og slikt som helsemyndighetene anbefaler, og de er ikke tilsatt sukker. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:28   #25
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Småfolk er litt mer liberale på innholdet i maten etter hva jeg har forstått. Blant annet har de puttet salt i flere av glassene merket åtte måneder, stikk i strid med hva som er anbefalt - vente til barnet er ett år gammelt. Med begrunnelsen at det var det babyene likte best. Men for all del, sikkert like bra mat som hos Nestlé eller andre produsenter sett bort i fra saltet. Jeg reagerte bare måten dette ble forsvart på. Var inne på å boikotte dem, men så fant jeg ut at Semper eier Småfolk og da var jeg i grunn like langt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 00:01   #26
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Småfolk er litt mer liberale på innholdet i maten etter hva jeg har forstått. Blant annet har de puttet salt i flere av glassene merket åtte måneder, stikk i strid med hva som er anbefalt - vente til barnet er ett år gammelt. Med begrunnelsen at det var det babyene likte best. Men for all del, sikkert like bra mat som hos Nestlé eller andre produsenter sett bort i fra saltet. Jeg reagerte bare måten dette ble forsvart på. Var inne på å boikotte dem, men så fant jeg ut at Semper eier Småfolk og da var jeg i grunn like langt.

Er Semper en svensk produsent, eller? Og selger de i det hele tatt i Norge, eller driver dere østlendingene og drar over grensen etter grøt?

  Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 00:11   #27
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Er Semper en svensk produsent, eller? Og selger de i det hele tatt i Norge, eller driver dere østlendingene og drar over grensen etter grøt?

Semper er svensk. Jeg tror ikke barnematen selges i Norge, men jeg har sett at diverse glutenfrie mixer derfra selges på butikken. Vi harryshopper. Omtrent halvparten av den norske prisen på MME og babymat på Nordby v/Svinesund iallefall.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 11:49   #28
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tror ikke at grøtmerkevalg påvirker overlevelsesraten i nevneverdig grad.

Ikke sant. Så lenge de spiser NOE går det vel helst bra ...

Frøkena mi spiser nesten BARE grøt, all annen mat utgår visst foreløpig, så her varierer vi med både merke og type grøt. Kan i hvertfall late som om hun har variert kosthold.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 14:21   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg ville sjekket Kinsarvik frukt i Haakonsgaten for Semper, Holle og diverse annet. Det er ikke mye jobb å koke grøt, altså, man trenger en liten kjele med slipp-belegg, en god visp og that's it.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:33   #30
Camille
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1
Camille har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg ser det er en stund siden det ble skrevet i denne tråden, men jeg ville bare gi en kommentar hvis andre er og leter etter informasjon senere.

Jeg kjøper forskjellig økologisk mel og lager hjemmelaget grøt av det. Helt enkelt og da har man kontroll på hva barnet får i seg av salt, osv. Jeg tilsetter gjerne litt olje hvis vi ikke har noe med fett i til middag, og så bruker jeg ulike frukt og bær for smak og vitaminer. Mange kornslag som havre, hirse og hvete har nok jern ra naturen, så da trenger ikke barnet tilskudd. Sammalt hvete får du både grov og fin ut fra hva barnet liker av konsistens. Du kan også blande kornslag.
I hvert fall hvis barnet spiser litt middagsmat i tillegg til grøt får de dekket næringsbehovet sitt ift. jern og vitaminer, og man tenger ikke kjøpegrøt hvis man helst vil slippe. Hvis man ikke bruker middagsmat kan man tilsette ulike ting i grøten så behovet blir dekket. Rimelig og godt for barnet. Lykke til!

Camille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no