Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 18:29   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Noen som vil opplyse meg? Gutten vår er snart 6 mnd. og har de siste ukene fått litt maisgrøt med morsmelk + risgrøt med vann (hhv fra Nestlè, da jeg ikke har funnet noe annet som kan blandes med MM, og Hippo). Jeg har hørt dette med at grøten bør være tilsatt jern, men finnes det økologiske alternativer som kan blandes med MM og som er tilsatt jern?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:42   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Nå er det en stund siden jeg kjøpte barnegrøt, men var det ikke Holle sine grøter jeg brukte sist? Og blandet med MM.
Det er vel neppe noe problem å blande grøten med MM, selv om det står vann på pakken? Jeg mener at jeg gjorde det, men tok litt ekstra grøtpulver i sånn at det ikke ble så fryktelig tyntflytende.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:47   #3
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Holle sine grøter kan du blande med både MM/MME, vann, frukt- eller grønnsaksmos. Vi begynte med hirsegrøten siden den inneholdt mest jern. Kjøpes i helsekost/Helios.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 19:31   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Holle sine grøter er veldig greie, de inneholder ikke palmeolje, de inneholder ikke kumelk og kan blandes med hva du vil.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:29   #5
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Holle, altså. Takk for tipset! Men liker barna hirsegrøt, da?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:33   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Men er Hollegrøtene jernberiket? Jeg kjørte Holle sist, men leste en grundig artikkel i Foreldre og Barn for et års tid siden om temaet i Foreldre og Barn for et års tid siden. Konklusjonen var faktisk ganske entydig at Nestle var best, og at de økologiske grøtene nok er bedre for miljøet enn for barna.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:48   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Holle, altså. Takk for tipset! Men liker barna hirsegrøt, da?

Smaker sagflis kun blandet i vann. Så vi har blandet i fruktmos. Jernet tas best opp sammen med c-vitaminer, så tenkte det var lurt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 20:53   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Vi har kun brukt grøt fra Holle til Pjokken. Mest havre og spelt, men også noe ris, hirse og etterhvert müsligrøt. (Husker ikke hvilke som er beregnet fra 6 mnd alder.) I begynnelsen blandet vi hirse i alle typene med grøt husker jeg, vi ga sjelden kun hirse. I tillegg hadde vi rapsolje og frukt/bærmos oppi. Quinoagrøt kan også gis fra tidlig av mener jeg?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:15   #9
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men er Hollegrøtene jernberiket? Jeg kjørte Holle sist, men leste en grundig artikkel i Foreldre og Barn for et års tid siden om temaet i Foreldre og Barn for et års tid siden. Konklusjonen var faktisk ganske entydig at Nestle var best, og at de økologiske grøtene nok er bedre for miljøet enn for barna.

Interessant. Venter på motspill.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:23   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg tror ikke at hollegrøtene er jernberiket, nei. Nå har vi blandet ut med MME (i tillegg til olje og frukt), og det er vel noe næring og jern og sånt i MME og MM også?

Utfordringen for oss er at vi ikke har kunnet bruke vanlig MME til Pjokken, og da kommer Nestlé og dets like til kort med sine pulvermelkgreier.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:35   #11
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Det var sikkert denne testen daffy hadde fått med seg.
http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece

I kommentarene under er det endel innspill, bl.a. fra Nestle.

(Selv er jeg lite happy for Nestle, og har mer tro på et variert kosthold uten sukker og palmeolje)

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:40   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Det var sikkert denne testen daffy hadde fått med seg.
http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece

I kommentarene under er det endel innspill, bl.a. fra Nestle.

(Selv er jeg lite happy for Nestle, og har mer tro på et variert kosthold uten sukker og palmeolje)

Ja, det var det! Det var spesielt dette sitatet jeg bet meg merke i;

"Det er imidlertid verken vrangvilje eller uvitenhet som ligger bak fraværet av tilsatt jern i de økologiske grøtene.
– Det er rett og slett ikke lov til å tilsette jern i økologisk mat i henhold til europeisk lovgivning. Dette tilsier at vi ville mistet vår økologiske/biodynamiske status hvis grøten ble tilsatt annet enn det som er spesifisert i gjeldende regelverk, forteller Anne Marthe Strange, produktsjef i Holle."

Er Nestles grøter tilsatt sukker fremdeles altså? Jeg husker de var det da jeg hadde førstemann for fire år siden, men mener å huske at det skjedde mye i sukkerfri retning bare på de to årene frem til det var aktuelt for lillesøster?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:42   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg tror ikke de nestlégrøtene som finnes i Norge inneholder sukker? Jeg mener å huske at jeg ble tatt litt på senga av en grøt fra Småfolk som var tilsatt sukker, men det var i 2006.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:49   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Vi har brukt Hipp og Holle. Jeg får meg uansett ikke til å velge Nestlé, all den tid de ikke greier å gi seg med den harde markedsføringen av MME i u-land.

Hirsegrøten kan smake helt topp, bare man tilsetter litt olje, eplemos eller noe annet gøy.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 21:56   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg har tenkt sånn at når jeg ikke tilsetter kumelk som hemmer jernopptaket og passer på å servere frukt/juice (c-vitaminer) sammen med grøten, fører det til et bedre jernopptak. Hirse inneholder endel jern, annet mel inneholder også noe. Jeg synes nestle-grøten inneholder såpass mye unødvendig kumelk og dårlig fett at jeg ikke synes jerntilskuddet er nok til at jeg valgte den grøten.

Merk: har ikke noe dokumentasjon på det jeg sier over, jeg tror ikke noen har testet faktisk jernopptak når man bruker økologisk barnegrøt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:01   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg vurderte det slik at siden ungen begynte å spise skivebiter med leverpostei nesten samtidig som jeg begynte med grøt med frukt samtidig som jeg fortsatt ammet ga dette tilsammen jern nok. Helsesøster og min gamle gode yndlingsfastlege i Oslo var helt enig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:11   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg har problemer med å skjønne hvordan naturen skal ha fremdyrket en art som er avhengig av industriprodukter for å vokse opp.

Mine har begynt med hjemmekokt hirsegrøt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 00:51   #18
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har problemer med å skjønne hvordan naturen skal ha fremdyrket en art som er avhengig av industriprodukter for å vokse opp.

Ja, hvordan i alle dager overlevde ungene i "gamle dager" da jernberiket ferdiggrøt ikke var å få kjøpt? Mine unger har aldri fått jernberiket feriggrøt. Jeg har selv kokt hver eneste porsjon grøt de har spist. De lever enda. Ikke har de, eller har hatt, jernmangel heller. Min nestyngste spiste forresten nesten ikke grøt heller som liten, hun ville ikke ha det. Ja, hun ville ikke ha annen fast føde heller, for den saks skyld. Og min yngste på 10 måneder har ikke spist annen grøt enn havregrynsgrøt kokt på lettkokt havregryn. Hun har derimot spist brødskive med leverpostei fra hun var ca 7 måneder.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 02:28   #19
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Jeg tror ikke at grøtmerkevalg påvirker overlevelsesraten i nevneverdig grad.

Fordi jeg lever i 2009 gjør jeg mange valg for barna mine som ikke steinaldermenneskene hadde mulighet til. Jeg lar dem være med i vaksineprogrammet, de får tran, de medisineres med resept fra fastlegen min når de er syke etc.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:05   #20
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken grøt skal jeg velge, og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tror ikke at grøtmerkevalg påvirker overlevelsesraten i nevneverdig grad.

Fordi jeg lever i 2009 gjør jeg mange valg for barna mine som ikke steinaldermenneskene hadde mulighet til. Jeg lar dem være med i vaksineprogrammet, de får tran, de medisineres med resept fra fastlegen min når de er syke etc.

Slik tenker jeg også. Heldigvis kan vi tilby mer variert og mer nærigsrik kost enn det naturen i denne delen av verden kan tilby. Men jeg liker heller ikke Nestlè sin markedsføring, og skulle ønske det fantes noen fullgode alternativer (som også er like lettvinte ). Men dette med kumelk, er det opplest og vedtatt at det er en Dårlig Ting, eller? Selv i små mengder?

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no