Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Oppskrifter på hjemmelaget babymat

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-10, 14:53   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oppskrifter på hjemmelaget babymat

I dag har jeg laget middager til Lillebror. Siden maten ble god, og jeg fikk laget fire forskjellige retter på en ganske grei måte, har jeg lyst til å dele oppskriftene her. Jeg tok utgangspunkt i fisk og kjøtt vi ofte bruker, sånn at han lærer seg å like det.

Jeg lagde følgende:
Laks (ca 300 g) med poteter (600 g), brokkoli (200 g) og blomkål (100 g)
Sei (ca 300 g) med poteter (600 g), gulrot (200 g) og blomkål (100 g)
Kyllingfilet (ca 300 g) med ris (ca 3 voksenporsjoner), brokkoli (200 g) og blomkål (100 g)
Kjøttdeig (200 g) med pasta (ca 250 g tørr fullkornspasta), 1 skåldet tomat, gulrot (200 g) og 2 ss tomatpurè

Det ble ca 50 porsjoner, 12-13 av hver rett.

Jeg laget maten slik at jeg kunne koke potetene og grønnsakene, og så fordele dem likt på de rettene som skulle ha det i. Jeg kokte bare en ting i hver kjele, men det er mest fordi jeg ikke ville ha alle grønnsakene i alle rettene. Jeg delte alt i biter før jeg kokte det, og jeg kokte/trakk alle ingrediensene, også fisken og kjøttet. Grønnsakene ble kokt med minst mulig kokevann, og så sparte jeg på det, sånn at jeg hadde det til å spe med etterpå. Jeg hadde fire boller stående på benken som jeg helte oppi etterhvert som de ulike tingene ble ferdigkokt.

Når alle ingrediensene var ferdige moste jeg maten. Jeg spedde med grønnsakskokevann og en god klatt smør.

Så pakket jeg inn omtrent 2 ss (litt mer enn det Lillebror spiser vanligvis) i frysefolie, og la i poser merket med hva slags rett det var.

Fordeler:
- Billig i forhold til kjøpemat
- Jeg kjenner alle ingrediensene
- God smak. Jeg smakte på alle rettene, og det smakte faktisk godt. Litt tamt uten krydder, men smakene på råvarene kom fram, så de smakte faktisk forskjellig fra hverandre også (i motsetning til kjøpematen).
- Porsjonene er tilpasset hvor mye Lillebror spiser

Det tok meg nesten tre timer fra første grønnsak ble kuttet til jeg var helt ferdig, men det var egentlig pakkingen som tok lengst tid.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:02   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymat

Så flink du har vært!

Noe jeg gjorde med stort hell: koke og mose enkeltingredienser og fryse i små isterningbrett. Da ble en middag f.eks en terning kylling, to terninger gulrot, eller en terning fisk, en potet og en broccoli.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:57   #3
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymat

Palmen, det var også lurt! Og da kan man jo også kombinere med feks ris som alle spiser.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 14:29   #4
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymat

Takk for oppskrifter! Veldig kjekt. Kosegrisen spiser ferdigmat, og til nå har jeg egentlig vært glad til for at jeg ikke MÅ lage selv.. Men alt (dvs de tre eller fire sortene som fins..) med fisk i er tilsatt salt, så jeg tror jeg skal prøve å lage litt nå.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 14:40   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymat

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Så flink du har vært!

Noe jeg gjorde med stort hell: koke og mose enkeltingredienser og fryse i små isterningbrett. Da ble en middag f.eks en terning kylling, to terninger gulrot, eller en terning fisk, en potet og en broccoli.

Jupp, sånn gjorde jeg og. Da ble det liksom uendelige kombinasjonsmuligheter.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no