Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-16, 19:21   #421
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Er det noen som har sagt at de ikke sjekker ungenes medisin, da?

Jeg har sagt jeg ikke alltid sjekker innhold, sjekker bivirkninger gjør jeg alltid men sjekker ikke alltid hva medisinen inneholder om det er medisin for øyekatarr ol.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 19:27   #422
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Bivirkning ja
Doseng ja (etter et par tilfeller med feil foreskrevet dose)

Virkestoff? Neppe fokus.
At det står på dopinglisten? Aldri sett (eller sett etter) og ja, her i huset brukes bl.a ventoline. Men vi bedriver kke toppdett, da hadde jeg nok sett ette det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 19:37   #423
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Eg kan godt innrømme at eg ikkje sjekkar innholdet i medisin til ungane. Då er det snakk om Ventolin og prednisolon mot falsk krupp, paracet, flytande antihistaminer og kloramfenikol augedropar. Og ein antibiotika-kur mot lungebetennelse. Kan ikkje hugse at eg har sjekka innhold eller bivirkningar for nokon av desse.

Men eg syns likevel det er rart at Therese Johaug ikkje sjekka. Eg syns rett og slett det blir noko heilt anna.

Då eg sleit med svangerskapskvalme og fekk beskjed av lege at eg skulle ta afipran, sjekka eg. Då turte eg ikkje å stole 100% på legen. Men alt det ungane har fått er ting eg allerede veit at ikkje er spesielt farlig å ta sålenge ein følger doseringa

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 19:52   #424
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Jeg jobber innen helse og jeg sjekker sjeldent mine og ungenes medisiner opp mot felleskatalogen, såpass stoler jeg på legen. Jeg sjekker kun dersom det er noe jeg reagerer på. Jeg har brent meg på dette en gang, så etter det har jeg blitt noe mer nøye.

At en toppidrettsutøver som lever av dette ikke sjekker finner jeg noe mer merkelig. Jeg synes hele saken er snodig, men mest av alt er jeg lei av den snørrende skigåeren på alle verdens framsider. Så mye bryr jeg meg om sport og andres ødelagte karrierer.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 20:13   #425
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Er det noen som har sagt at de ikke sjekker ungenes medisin, da?

Ja, det er det jo flere som har sagt.

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg jobber innen helse og jeg sjekker sjeldent mine og ungenes medisiner opp mot felleskatalogen, såpass stoler jeg på legen. Jeg sjekker kun dersom det er noe jeg reagerer på. Jeg har brent meg på dette en gang, så etter det har jeg blitt noe mer nøye.

Jeg sjekker heller ikke i felleskatalogen alltid, men all informasjon om bivirkninger osv. står jo i pakningsvedlegget. Det samme gjør informasjon om at det er på doping-lista for dette aktuelle stoffet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 20:17   #426
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Man sjekker jo eller legger merke til bare det som er relevant for en selv, vanligvis. Så mange ganger som jeg har lest pakningsvedlegg og Felleskatalogen de senere årene, og aldri har jeg lagt merke til info om doping før. Det så jeg første gang i dag, da jeg ville vite om det var vanskelig å finne slik info. Også sto det øverst.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:18   #427
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Tullar han her, eller meiner han virkelig dette?
http://www.dagbladet.no/sport/norsk-...drett/63970352

Dette syns eg høyrest heilt sprøtt ut.

I en av kommentarene lenkes det en bedre artikkel i bmj tror jeg. Nå vil ikke dette brettet la meg lese kommentarene på nytt og jeg finner ikke artikkelen igjen. Den har noen poeng, både gode og dårlige.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:21   #428
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For meg er det rart å ikke vite hvilke bivirkninger man kan forvente av medisinen man gir barna sine.

Enig! Leser alltid vedlegget på medisiner vi tar, uansett hva det er.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:27   #429
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Vi leser alltid innholdsfortegnelsen på alt som skal inntas.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:32   #430
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Hva vi vanlige gjør er helt irrelevant i sammenhengen. Toppidrettsutøvere har andre krav og det vet de godt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:34   #431
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Leser verken innholdsfortegnelser eller pakningsvedlegg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 21:34   #432
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Fant den: Why we should allow performance enhancing drugs in sport

Sitat: Kjetil Haugen investigated the suggestion that athletes face a kind of prisoner’s dilemma regarding drugs. His game theoretic model shows that, unless the likelihood of athletes being caught doping was raised to unrealistically high levels, or the payoffs for winning were reduced to unrealistically low levels, athletes could all be predicted to cheat.

Jeg har ikke lest hele, men diskuterer med meg selv hvorvidt det er lurt å åpne døra. Hvordan skal vi da passe på at grensene overholdes. Hvor mye skal utøverne få lov til å gamble med sin (framtidige) helse?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 22:44   #433
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Dersom det blir tillatt å dope seg vil det vere umulig å drive med toppidrett uten å bruke doping. Sponsorar vil søke mot dei som doper seg sidan det er der det er mest å hente. Dermed vil ikkje dei som velger å avstå frå doping ha økonomi til å holde på på toppnivå. Så då kan vi likegodt slutte med toppidrett etter mi meining. Det er usunt nok som det er uten doping.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 08:12   #434
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

At Johaug ikkje la merke til dopingadvarselen er på lik linje med at eg ikkje skulle lagt merke til at det sto et digert merke med forbudt for barn under 18 år på en medisin til ungane mine. Og å snakke om at merkinga kunne vere forvirrande? Kom an, er det noko desse her skal ha koll på så er det vel merking når det gjeld doping!?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 10:41   #435
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man sjekker jo eller legger merke til bare det som er relevant for en selv, vanligvis. Så mange ganger som jeg har lest pakningsvedlegg og Felleskatalogen de senere årene, og aldri har jeg lagt merke til info om doping før. Det så jeg første gang i dag, da jeg ville vite om det var vanskelig å finne slik info. Også sto det øverst.

Ikke sant!
Jeg legger forresten kun merke til gluten i matvaredeklarasjonene, ikke alle andre allergener.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 11:10   #436
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Skal man ut og kjøre bil etter å ha tatt en ny medisin så er det vel naturlig å sjekke ekstra om det er advarsel mot dette. Man overser i alle fall ikke varseltrekanten på pakken.

Med alt som står på spill for en utøver som Johaug skulle man jo tro at det lå langt framme i bevisstheta å sjekke det samme når det gjelder doping, selv gjennom smertetåka.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 11:41   #437
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Leste en overskrift nå (ja, jeg vet). 2 måneders utestengelse. Rettelse: suspendert.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 11:42   #438
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Leste en overskrift nå (ja, jeg vet). 2 måneders utestengelse.

To måneders suspensjon i påvente av domsavsigelse.

Sitat:

«Therese Johaug suspenderes frem til 18.12.2016, eller til tidspunkt for domsavsigelse dersom dette tidspunktet kommer før».

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 18:46   #439
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Jeg synest det virker veldig rart hele greia. Når merkingen er så tydelig som den er og to personer som har den kompetansen de har om dette så blir det rart. Men på den annen side så tror jeg egentlig ikke hun har gjort det med overlegg.
Tror hun får minimun 2 år.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 13:51   #440
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Dette var bra skrevet, av Jan Schmid.

Sitat:

Et stort oppryddingsarbeid

De jeg synes synd på om dagen er Sundby og Johaug, som har blitt satt i og har satt seg selv i tragiske situasjoner, som nok oppleves tunge og urettferdige.

De har det objektive ansvaret, og det vet vi som utøvere, men det er uansett brutalt. Sundby har fått sin straff og tatt den, og Johaug må nok gjennom det samme (med forbehold om endelig utfall i saken)

Sakene er forskjellige, med mange både formildende og forverrende faktorer og de hadde hatt godt av en litt mer nyansert og mindre tabloid fremstilling. Media kjører en veldig binær linje, gir spalteplass til ytterpunktsmeninger og spekulasjoner hit og dit. Det er forventet, men det gjør det ikke lettere å få frem hva som egentlig har skjedd.

Det har for øvrig vært interessant å observere forskjellen i behandling av norske og utenlandske saker i norske medier, det bør være noen aviskommentatorer som hilser pent på seg selv i døra om dagen.
De jeg ikke synes synd på er lederne som sitter over utøverne.
##Noe må skje når det gjelder fremtoningen i media.
##Det må ryddes opp i systemene som skal sikre utøverne. Vi har siste ansvar selv, men enkelte ting kan vi rett og slett ikke løse på egen hånd.
##Det er bedre å innrømme feil / mangler etc. (eller høye reiseregninger for den saks skyld), enn å fremstå småarrogante, unnvikende og tåkeleggende.

For øyeblikket ser vi i norsk idrett i beste fall klønete og unnvikende ut. I verste fall fremstår vi som uærlige og inkompetente, og det kan vi ikke leve lenge med.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
porolon, stillongs


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no