Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 07:45   #101
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg skjønner det er en stund siden jeg hadde unger i hus. Det hendte også da (på 90-tallet) at ungene ble med hverandre hjem på middagsbesøk, men ikke særlig ofte. Når det skjedde så fikk de servert den middagen vi i utgangspunktet hadde planlagt som fisk, pasta, kylling etc. Vanlige middager altså, ingenting ekstra barnevennlig. Det falt meg ikke inn at gjesten, eller egne barn for den saks skyld, skulle velge menyen. Bortsett fra at jeg valgte bort en del hvis snuppa skulle ha besøk av sin muslimske venninne. Kan ikke huske at noen ikke spiste, men hadde de ikke likt maten hadde de fått ei brødskive med valgfritt pålegg.

Jeg hadde tatt det heeelt med ro om noen ga ungene mine pannekaker et par ganger i uka. Selv med en bannende forelder i nærheten.

Retz er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:47   #102
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det kan jo være, men jeg aksepterer at det er kun våre hverdagsvaner jeg har innflytelse på. Vi må lære våre barn hva som er rt sunt og balansert kosthold. Det er faktisk opp til naboen selv on h*n er opptatt av det eller ikke. Vi velger alle våre kampsaker og jeg får litt emmen smak i munnen av det jeg oppfatter som en se-ned-på-holdning fra deg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:49   #103
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Forresten så har vi middagsplan og siden viker vi sjelden fra, derfor er det ikke noe tema hva gjesten vil ha. De aller fleste barn spiser det de får servert er min erfaring.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 08:15   #104
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er direkte frekt å legge seg opp i hva andre serverer i sine hjem. Er du ikke fornøyd får barnet ditt spise hjemme, og heller dra til kompiser etterpå.

Vi serverer ofte pannekaker når vi har gjester, fordi det er det de ber om. Vi har aldri pannekaker ellers, og scorer temmelig høyt på matlagingskunnskapene.



Bortsett fra at vi har pannekaker hver uke, da, laget med masse egg, fibramel og gjerne ekstra fiber, servert med bacon og bær, ikke syltetøy. Jeg anser det for en sunn middag.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 08:33   #105
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det jeg blir mest overassket over er jo at det virker som mange her inne sier "fyr løs" og synes det er greit å le av andre fordi de ønsker sunnhet?
Ikke rart barna våre ler av alt som er anderledes og det skapes mye mobbing om du ikke er som dem.

Jeg leser tydelig ikke det samme som deg, Nip. Jeg ser ingen som ler av andre her fordi man ønsker sunnhet?

Jeg tror de aller fleste her inne er enig med deg på mange punkter, men det oppleves som om du ønsker å begrense din sønns sosiale aktiviteter for å holde på en sunn livsstil. Jeg tror det er der folk reagerer, det var ihvertfall det som trigget meg.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå  
Gammel 13-04-11, 08:42   #106
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.



Bortsett fra at vi har pannekaker hver uke, da, laget med masse egg, fibramel og gjerne ekstra fiber, servert med bacon og bær, ikke syltetøy. Jeg anser det for en sunn middag.

Da blir det helt klart noe annet.

Jeg prøvde som sagt å servere med syltetøy sist. Vetle måtte spise en posjon suppe først, men ville ikke tvinge kameratene til det. Vetle får tydligvis mest sukker på borte hos kamerater, og han ene "likte ikke" uten sukker, så de fikk det på. Jeg liker ikke å ta så mye diskusjoner med kamerater på besøk, så om vi skal ha pannekaker en annen gang får jeg gjøre rede for at han tar bær på, bacon er han veldig glad i da.

Kan jeg få oppskrift av deg?
Jeg heller har jo ingen problemer med pannekaker i seg selv, det er når de er laget på hvetemel og sukker jeg sliter, og at tomatsuppen er på pose og dessert er skolebrød :P

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 08:48   #107
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg leser tydelig ikke det samme som deg, Nip. Jeg ser ingen som ler av andre her fordi man ønsker sunnhet?

Jeg tror de aller fleste her inne er enig med deg på mange punkter, men det oppleves som om du ønsker å begrense din sønns sosiale aktiviteter for å holde på en sunn livsstil. Jeg tror det er der folk reagerer, det var ihvertfall det som trigget meg.


Neida, jeg som sagt ønsker jo ikke å måtte være så "streng" at jeg må nekte han å være med andre, samtidig som jeg kan påvirke litt hvem han er med utifra flere faktorer. Vetle blir gjerne med til alle i klassen og jeg ønsker jo da å finne noen som passer på at barna får bra mat, lar barna leke og ikke sitte foran skjermen hele dagen. Ikke fordi det spiller noen rolle en gang i blandt, men det blir jo ett grunnlag for hvem han skal leke med videre. Det jeg synes er synd at man ikke kunne hatt litt mer felles forståelse for dette og synes det er en fin ting å ta opp på foreldremøte, det er jo alt blitt latterliggjort i tråden. Det er vel også blitt skrevet noe i duren av om jeg ønsker at Vetle skal bli ledd av pga min sunnhet tidligere i tråden.


Jeg skulle gjerne funnet en god måte å kunne si ifra om faktisk at jeg ikke ønsker at min sønn spiser godteri og kaker midt i uka, brus og saft, men har ikke fått meg til å gjøre det heller.. forslag tas imot med takk.

Vi er veldig sosiale, jeg prøver å la Vetle få ha med mye kamerater hjem, så serverer jeg alltid frukt og prøver å få de til å leke mest mulig, helst ute om været er greit, uten å være sur og kjip.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 08:53   #108
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Nip - her inne er det mange som er i overkant opptatt av kosthold. Det har du kanskje rukket å oppdage selv også? vi har lange tråder med sunne, hjemmelagde oppskrifter og prøver å inspirere hverandre til å lage mat av gode råvarer.

Det er ord som "middelmådig", "slemt" etc om de som er så greie å ta i mot sønnen din hjemme hos seg selv som gjør at folk blir provoserte.

Du gir sønnen din:

-Frokost
-Lunsj
-Kveldsmat (om dere pleier å ha det - du har ihvertfall kontroll på kveldsmåltidet)

Det er tre, solide måltider hver eneste dag. I tillegg spiser han vel også temmelig ofte midag hjemme? Og helgene har du også full kontroll på.

Da ser du at du har hovedvekt av ansvaret for maten hans, og om du propper disse måltidene fulle av næringsrik mat synes jeg du skal senke skuldrene og senke pekefingeren du retter mot kameraters foreldre.

Det er heller ingen umulighet å sende med mat til SFO-måltidet. det er gjerne ikke så spektakulært, og sønnen din vil sikkert bli glad for å kunne erstatte det med noe mer spennende du har puttet i en boks.

Å ase seg opp over at omverdenen kommer til kort er sjelden særlig konstruktivt. Bidra til påvirkning der du kan (f.eks SFO) og ellers rett fokusen din mot egen matglede og entusiasme og kos deg med å tilberede gode måltider til sønnen din.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 08:59   #109
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg er som deg egentlig, Nip. Jeg forfekter god og sunn mat, rene råvarer og laget fra bunnen. Jeg innser likevel at det jeg kan gjøre er å påvirke kostvanene i eget hus, samt å gi ungene mine kunnskap om hvorfor vi velger det vi velger, samt å gi tryggeht og selvtillit til at de faktisk skal står godt i det å kanskje ha et annerledes kosthold enn mange av sine venner.
Det jeg innser at jeg ikke kan er å diktere hva andre mennesker skal servere i hjemmene eller matpakkene sine. Jeg legger ikke ansvaret for mitt barns kosthold på noen andre enn meg selv.
Å ta opp kosthold på en generell basis i barnehage/skole/sfo sine foreldremøter er en bra ting, men det bør kanskje heller komme som et fint og inspirerende foredrag enn en diskusjon blant foreldrene.
Ulike mennesker har ulik oppfatning om hva som er sunt eller bra, man har ulike tilstander som krever tilpassninger i kostholdet, så å sitte å diskutere tror jeg vil avstedkomme mye negativitet.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:04   #110
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nip - her inne er det mange som er i overkant opptatt av kosthold. Det har du kanskje rukket å oppdage selv også? vi har lange tråder med sunne, hjemmelagde oppskrifter og prøver å inspirere hverandre til å lage mat av gode råvarer.

Det er ord som "middelmådig", "slemt" etc om de som er så greie å ta i mot sønnen din hjemme hos seg selv som gjør at folk blir provoserte.

Du gir sønnen din:

-Frokost
-Lunsj
-Kveldsmat (om dere pleier å ha det - du har ihvertfall kontroll på kveldsmåltidet)

Det er tre, solide måltider hver eneste dag. I tillegg spiser han vel også temmelig ofte midag hjemme? Og helgene har du også full kontroll på.

Da ser du at du har hovedvekt av ansvaret for maten hans, og om du propper disse måltidene fulle av næringsrik mat synes jeg du skal senke skuldrene og senke pekefingeren du retter mot kameraters foreldre.

Det er heller ingen umulighet å sende med mat til SFO-måltidet. det er gjerne ikke så spektakulært, og sønnen din vil sikkert bli glad for å kunne erstatte det med noe mer spennende du har puttet i en boks.

Å ase seg opp over at omverdenen kommer til kort er sjelden særlig konstruktivt. Bidra til påvirkning der du kan (f.eks SFO) og ellers rett fokusen din mot egen matglede og entusiasme og kos deg med å tilberede gode måltider til sønnen din.

Vetle er veldig glad i den "vanlige" maten som serveres, han er jo ikke stor fan av at jeg lager så mye forskjellig og sunn mat og liker ikke å være med på det, så jeg tar små steg med han. Da han ble født kunne jeg jo ikke lage noe og han hadde melk og eggeallergi - vi spiste veldig kjedelig og mye det samme, men greit med mat laget fra bunnen av.

Jeg styrer frokost. stort sett middag og endel kvelds. Pappa som nabo som Vetle elsker å løpe over til, gjerne til kveldsmat, der også har jeg måttet si ifra om at jeg synes det er koselig at Vetle drar dit, men at jeg vil han skal ha "skikkelig mat" og må også begrense litt at han drar dit da vi ikke deler helt hva som er sunt og ikke. Jeg kan heldigvis sende med kveldsmaten over dit.

Det er jo ikke sånn at jeg ikke er takknemlig for at andre tar han med til seg, det er jo sånn at jeg gjør jo det samme for deres barn.

Vetle ville helt klart ikke ønsket at jeg sendte med SFO mat til han, de er også flinke å har salatbar der, men det hjelper jo ikke når man får forsyne seg med det man vil :P annenhver helg har jeg også styr på, de han er borte er som Vetle sier "Da er det lørdag hver dag"

Jeg synes nå også det er utrolig vanskelig å skulle proppe alle disse måltidene fulle av næring for å "ta igjen det tapte", men jeg gjør så godt jeg kan, men det er rimelig slitsomt desverre. En kamp man er dømt til å tape som kjæresten min sier, men jeg gir ikke opp...

Lunsjen også styrer jeg jo hva han skal ha med, men han vil helst være som alle andre, det er jo så enormt viktig for å ikke skille seg ut, da blir man jo ertet. Så det blir jo ofte brødskiver med litt frukt/grønt - men det spiser han jo ikke opp alltid (jeg kan jo komme i lunsjen å passe på at han spiser opp maten sin, det hadde sikkert vært poppis)

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:05   #111
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg tror Nip har rett i at det er mange barn som spiser mye usunn mat, og jeg mener også at både SFO-mat, matkultur på skoleturer og den greia med at så mange serverer pølser eller pannekaker hver gang det er andre barn på middagsbesøk er ting vi har snakket om før, i gode diskusjoner der mange har vært på den samme siden Nip synes å være på her. Jeg mistenker at hovedgrunnen til at "alle" er uenige med Nip i denne tråden er at hun (selv om hun også nevner det større komplekset) fokuserer på ett eneste, veldig konkret eksempel - det at sønnen hennes får pannekaker to ganger i uken hos kamerater - og lurer på hva hun skal gjøre med dette. For enten man føler seg personlig kritisert (fordi man selv gjerne serverer det gjestene ber om) eller man bare synes det er uhøflig å klage på bevertningen når man er borte, så høres det veldig krisemaksimerende og steilt ut å si at man opplever disse pannekakene som et stort problem som man virkelig bør gjøre noe med. Det er jeg jo enig i. (Jeg serverer jevnt over burgere eller pasta til besøkende kamerater selv. )

Men det som Nip har sagt i løpet av tråden, om ensidighet i hva man serverer barn, både privat og i barnehage/skole, dreier seg jo om en mye større og mer sammensatt situasjon, og hvis man hever blikket litt vekk fra den tonen man opplever i HI, så synes jeg det er overraskende om ikke ganske mange i bunn og grunn er enig i mye av det hun sier. (Med mulig unntak av at hun bør gjøre noe med serveringen sønnen får hos kameratene.) Jeg reagerte på den samme tonen selv, men jeg synes tråden har blitt preget av unødvendig krass kritikk, og at det er mange andre enn Nip som godt kunne prøve å gjøre noe med tonen sin. Særlig fordi det blir så veldig mange mot én her.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:12   #112
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Mange sier jo nettopp at de er enig i at fokus på sunn mat er viktig.

Man følger jo gjerne utgangspunktet i en tråd når man svarer, og når HI selv tar utgangspunkt i pannekakemiddagene hos kamerater, så er det naturlig at den er der fokuset i svarene ligger også?

Når har tråden dreiet over i et mer generelt fokus, og det er langt mer konstruktivt synes jeg også.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:12   #113
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg lager forskjellig mat til venner som er med hjem. Jeg lagde fiskegrateng sist, og alt ble spist opp, gitt. Jeg er enig med Nip i at litt variasjon hvis kompiser er med hjem ofte, er å foretrekke, men jeg er ikke enig i det andre hun sier om oververkt og kresne barn.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:12   #114
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er som deg egentlig, Nip. Jeg forfekter god og sunn mat, rene råvarer og laget fra bunnen. Jeg innser likevel at det jeg kan gjøre er å påvirke kostvanene i eget hus, samt å gi ungene mine kunnskap om hvorfor vi velger det vi velger, samt å gi tryggeht og selvtillit til at de faktisk skal står godt i det å kanskje ha et annerledes kosthold enn mange av sine venner.
Det jeg innser at jeg ikke kan er å diktere hva andre mennesker skal servere i hjemmene eller matpakkene sine. Jeg legger ikke ansvaret for mitt barns kosthold på noen andre enn meg selv.
Å ta opp kosthold på en generell basis i barnehage/skole/sfo sine foreldremøter er en bra ting, men det bør kanskje heller komme som et fint og inspirerende foredrag enn en diskusjon blant foreldrene.
Ulike mennesker har ulik oppfatning om hva som er sunt eller bra, man har ulike tilstander som krever tilpassninger i kostholdet, så å sitte å diskutere tror jeg vil avstedkomme mye negativitet.


Ja, jeg jobber for å få Vetle til å være mer selvstendig der, jeg synes det riktignok er utrolig vanskelig å få han med på å skjønne at all denne måten jeg lager er veldig bra for kroppen hans, han hører hva jeg sier, men bryr seg ikke så mye om det.
Hvordan får man egentlig en 7-åring til å skjønne det mer at om man bare tørr og prøve mer, så kanskje han faktisk tilogmed liker maten. Jeg har jo lest bøker som kjernesunn familie, superfood osv der det virker som barna er blitt med på konseptet (jeg kjører ikke så hard stil i det hele tatt) - Vetle er virkelig ikke på bølgelengde der.

Med å ta det opp på foreldremøte, så hadde ikke jeg planlagt å si noe som helst egentlig. Jeg skjønner jo at det ikke ville vært en bra ting å stille opp å si. "Alle dere serverer dårlig mat, jeg serverer bra for jeg er best" - jeg mener jo ikke det, jeg tror også at jeg faktisk har mer fokus på dette enn mange og kanksje er flinkere enn mange på det punktet, jeg har sikkert mange andre svakheter og håper at det også blir tatt opp med meg om noen synes jeg kan forbedre med på noen punkter. Sammenhet i skolesammenheng er jo veldig viktig.
Jeg har jo også en ting jeg ikke vet om jeg burde ta opp eller ei, V.pappa fikk ihvertfall en kraftig dose kjeft av meg da han nettopp har kjøpt mobil til Vetle. Vetle er da nummer 3 i klassen, jeg hater at det er sånn - det skaper ett press på foreldrene og jeg er helt sikker på at flere av barna har sagt dette hjemme, og foreldrene ergrer seg over at Vetle har fått det og synes det er tidlig (jeg ønsker ikke å ha det på min kappe og synes det faktisk er drit flaut, fordi jeg egentlig er så streng og prøver å tenke over slike valg hvrdan det også påvirker hele klassen).

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:21   #115
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ja, jeg jobber for å få Vetle til å være mer selvstendig der, jeg synes det riktignok er utrolig vanskelig å få han med på å skjønne at all denne måten jeg lager er veldig bra for kroppen hans, han hører hva jeg sier, men bryr seg ikke så mye om det.
Hvordan får man egentlig en 7-åring til å skjønne det mer at om man bare tørr og prøve mer, så kanskje han faktisk tilogmed liker maten. Jeg har jo lest bøker som kjernesunn familie, superfood osv der det virker som barna er blitt med på konseptet (jeg kjører ikke så hard stil i det hele tatt) - Vetle er virkelig ikke på bølgelengde der.

Med å ta det opp på foreldremøte, så hadde ikke jeg planlagt å si noe som helst egentlig. Jeg skjønner jo at det ikke ville vært en bra ting å stille opp å si. "Alle dere serverer dårlig mat, jeg serverer bra for jeg er best" - jeg mener jo ikke det, jeg tror også at jeg faktisk har mer fokus på dette enn mange og kanksje er flinkere enn mange på det punktet, jeg har sikkert mange andre svakheter og håper at det også blir tatt opp med meg om noen synes jeg kan forbedre med på noen punkter. Sammenhet i skolesammenheng er jo veldig viktig.
Jeg har jo også en ting jeg ikke vet om jeg burde ta opp eller ei, V.pappa fikk ihvertfall en kraftig dose kjeft av meg da han nettopp har kjøpt mobil til Vetle. Vetle er da nummer 3 i klassen, jeg hater at det er sånn - det skaper ett press på foreldrene og jeg er helt sikker på at flere av barna har sagt dette hjemme, og foreldrene ergrer seg over at Vetle har fått det og synes det er tidlig (jeg ønsker ikke å ha det på min kappe og synes det faktisk er drit flaut, fordi jeg egentlig er så streng og prøver å tenke over slike valg hvrdan det også påvirker hele klassen).

Dette har jo nylig vært diskutert i en tråd her. Jeg tenker at du ikke skal trenge å forklare eller unnskylde at Vetle sin far har gitt han mobiltelefon. Andre foreldre får ta ansvar for hvordan de selv velger å gjøre dette.

Når det gjelder å påvirke barna til å bli mindre kresen, mer tolerant osv tror jeg det finnes to forskjellige typer barn. De som som er tilbakeholden og de som er nyskjerrig eller velvillig. Dette har også vært diskutert her inne og konklusjonen min er i alle fall at utover det å tilby nye ting og ikke tvinger, og å vente på at den dagen der de spiser alt som tilbys med liv og lyst engang kommer.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:44   #116
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg skjønner godt maktesløsheten man kan føle mot dårlig mat. Forskjellen er at jeg velger å ta den kampen der jeg faktisk kan ta den, i eget hjem, og i forhold til det de får servert på skole og i barnehagen.

Det går fint an å ta opp kosthold på skolen, men kanskje ikke fokusere så veldig på hva man syns andre burde gjøre hjemme, men heller få på plass kostholdsendringer i matpakker og hva SFO serverer. Jeg har også vært fortvilet over at barnehagen kun serverte halv- og helfabrikata, for jeg ønsker ikke at sønnen min spiser slikt hver dag. SFO er hakket bedre, men mye kunne væørt gjort der også.

Nip, du sier selv at du ikke ønsker å krangle så mye med sønnen din sine venner når de er på besøk hos deg, har det ikke slått deg at de andre foreldrene kanskje føler det samme? Og at sønnen din ser sitt snitt til å "ikke like" syltetøy når han er borte, om han øyner en mulighet for sukker?

Pannekakene hos oss er laget med 70 % grovt mel, masse egg (ett egg per pers + ett til), ofte med revet gulrot i røra, og vi serverer med bær/syltetøy, gul- og brunost og kanskje middagsrester som kjøttdeig osv. I tilelgg står det alltid et lite utvalg grønnsaker på bordet. Hvis barn hos oss sier at de ikke liker pannekaker uten sukker, så får de en brødskive i stedet. Man trenger ikke gå helt på akkord med spisevaner, selv om noen barn er kresne.

Vi serverer heller ikke brus annet enn i bursdager, og hadde sønnen min vært et sted flere ganger i uka og dette ble servert hver gang, så hadde jeg nok innskrenket akkurat det besøket, og heller latt ham dra på tidspunkt det ikke ble servert søtsaker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 09:45   #117
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er vel et ønske om å gjøre besøket hyggelig og servere noe alle liker.

Det tenker jeg også, og jeg anser det som null problem.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 10:09   #118
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Er man kresen fordi man vil ha sukker og ikke syltetøy på pannekakene?
Poden spiser ikke syltetøy derfor får han sukker på pannekakene han spiser en gang eller 2 i halvåret. Jeg hadde blitt trist om han kom hjem og sa han ikke fikk pannekaker fordi han ikke ville ha syltetøy eller bær på.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 10:12   #119
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Er man kresen fordi man vil ha sukker og ikke syltetøy på pannekakene?
Poden spiser ikke syltetøy derfor får han sukker på pannekakene han spiser en gang eller 2 i halvåret. Jeg hadde blitt trist om han kom hjem og sa han ikke fikk pannekaker fordi han ikke ville ha syltetøy eller bær på.

Det er vel neppe tvang om syltetøy eller bær - pannekaker kan jo også fint spises uten noe på, eller med "påleggsmat", ost eller kjøttdeig, som Tallulah nevner. Jeg ville ikke syntes veldig synd på gutten min om han kom hjem og var sur fordi han ikke hadde fått sukker på pannekakene, og i alle fall ikke når det var så mye annet godt å velge i. Det blir litt som å sutre over at man ikke fikk Nugatti på brødskiven, mens det var både syltetøy, ost, spekepølse og smør på bordet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 10:14   #120
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Er man kresen fordi man vil ha sukker og ikke syltetøy på pannekakene?
Poden spiser ikke syltetøy derfor får han sukker på pannekakene han spiser en gang eller 2 i halvåret. Jeg hadde blitt trist om han kom hjem og sa han ikke fikk pannekaker fordi han ikke ville ha syltetøy eller bær på.

Tja, jeg mener man er kresen på pannekaker om man mener de umulige å spise uten sukker på. Hva du gjør i ditt hjem er opp til deg, vi serverer ikke sukker på pannekakene. Det er helt ok å spise pannekaker uten noe på om man vil det, vi tvinger ikke syltetøy i noen. Jeg tror jeg hadde himlet litt over at noen hadde blitt triste over at barnet deres ikke fikk sukker på pannekakene hos oss, når vi hadde gjort vårt beste for at barnet ikke hadde gått herifra sultent.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no