Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 22:46   #221
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Ærlig talt, dette er noe av det sprøeste jeg har hørt

Jeg synes du er utakknemlig over at sønnen din er velkommen til å være med venner hjem etter skolen, da bør du heller begynne å ta med sønnen din sine venner hjem til dere, så kan du proppe de med brokkoli og blomkål så mye du vil.

Jeg er en pannekakeserverendemamma , og om noen hadde lagt seg oppi det, kunne barnet spist hjemme før det kom på besøk til oss.
Men nå har ikke vi besøk 2 ganger i uken, så våre barn får det ikke så ofte.
Men når de har det og ønsket er pannekaker, ja så da som den "usunne" mammaen jeg er, serverer jeg grønne og blå pannekaker

OG SFO og skole har da ingenting med hva slags middag barn skal få servert hjemme, om en spiser pannekaker/annen "kosemat" noen ganger i mnd kan man helt klart ha et sunt kosthold likevel.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 23:45   #222
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pannekaker

Når ungene blir sånn 15 og 18 år gamle tror jeg man kan se tilbake på sånne sterke prinsipper og meninger med latter, for i det store og det hele blir det gjerne både folk av ungene og unger som spiser sunn og god mat selv om de fikk pannekaker og torosuppe et par ganger i uka en periode med vennebesøk i barndommen. Det er så mange andre ting som er viktigere, finner man gjerne ut.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 07:09   #223
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Når ungene blir sånn 15 og 18 år gamle tror jeg man kan se tilbake på sånne sterke prinsipper og meninger med latter, for i det store og det hele blir det gjerne både folk av ungene og unger som spiser sunn og god mat selv om de fikk pannekaker og torosuppe et par ganger i uka en periode med vennebesøk i barndommen. Det er så mange andre ting som er viktigere, finner man gjerne ut.

Også som i dag så er det enormt mange som sliter med psykiske lidelser, depresjoner, overvekt, allergier, astma, kreft, ME, MS, ADHD osv - som har mye med livsstil og gjøre - selvom ingen tar på seg skyld for det så er det vel faktisk ikke noe å le av.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 07:21   #224
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Men Nip, tror du virkelig de som lider av det du sier har fått det av å spise sunt 90 % av tiden, og bare litt mindre sunt et par ganger i uka?

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 07:28   #225
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Skjønner at det tydligvis er ganske vanlig da, jeg tror alikevel man kan klare å "gradere" kresenheten ved riktig oppdragelse (ved rett ord), jeg har ikke brukt rett medisin her altså. Husker ikke selv om jeg var kresen som liten, men antageligvis som andre barn.

Jeg har litt tro på at om man bare får servert grovt brød, så spiser man grovt brød... Vetle spiser ikke "kornbrød" men grove brød - jeg tror det har sammenheng med at han ikke har fått det som liten. Om jeg får barn igjen skal og håper jeg virkelig at jeg er flinkere til å variere maten mens h*n er baby.

Snupsen min har fått servert absolutt alle sunne ting som baby og lite barn, kun hjemmelaget babymat, levergrute, grovbrød med frø og alle slags grønnsaker. I dag spiser hun kun rå gulrot, agurk og minimais, kun kylling og bacon, kokt makaroni, havregrøt, pannekaker og et par ting til. Jeg har gjort alt "riktig", og likevel endt opp med en jente som er superkresen. Så jeg syns ikke du skal tenke at du har "feilet" med den maten, det kan like godt tenkes det hadde blitt sånn uansett.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 07:31   #226
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det slo oss også nylig, Skilpadda, at de faktisk må trene på å av og til bare dytte i seg noe de ikke syns er supergodt. Vi fant det ut på vei over fjellet, da jentungen et par timer fra nærmeste matsted var suuhuulten, men nektet å spise noe av det vi hadde med oss.

Etter det så har setningen "Spis det! Du dør ikke av å spise mat du ikke liker! Det er ubehagelig, men ikke farlig! Slutt å syt!" kommet over leppene mine en gang eller to. :ikke alltid pedagogisk:

oh yes. Det sier jeg ofte. Snupsen har en oppfattelse av at hun må ehehelske all maten hun spiser, det holder ikke at det er godt engang, det må være supermegagodt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:02   #227
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg synes Nip er utakknemlig, og må heller levere ungen etter middag på besøk om dette er en hindring. En annen ting er om de får is og godterier hver gang. Da ville jeg heller satt foten ned og sagt at min får bare på lørdager og i bursdager.
Hos oss er pannekakene fri for sukker, og blir kun servert med syltetøy med redusert sukkerinnhold. Hvitt sukker bruker vi omtrent ikke her i huset annet enn hvis vi baker hvert andre år..

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:10   #228
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Det vil jeg på det sterkeste fraråde. Har man pannekaker så har man pannekaker. De skal ikke besudles med grovt mel, og de skal definitivt bestrøs med sukker.

Der er jeg også. Tar jeg først denne drittjobben skal det jaggu feires

Stesønnen min har forresten verdens rareste kombinasjon i pannenkakene. Først smøres et lag smør, oppå der has stekt bacon, strøsukker, pisket krem og blåbærsyltetøy

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:36   #229
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Også som i dag så er det enormt mange som sliter med psykiske lidelser, depresjoner, overvekt, allergier, astma, kreft, ME, MS, ADHD osv - som har mye med livsstil og gjøre - selvom ingen tar på seg skyld for det så er det vel faktisk ikke noe å le av.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men Nip, tror du virkelig de som lider av det du sier har fått det av å spise sunt 90 % av tiden, og bare litt mindre sunt et par ganger i uka?

Jeg svarer jeg - jeg tror det kommer veldig mye av hva man definerer som "sunt". For når det vises at allergier, astma, kreft, tarmsykdommer etc. kan være relatert til mat som vi har definert som sunn i mange år (nå tenker jeg tradisjonelt "mange år" altså. laaaang tid), tilsetningsstoffer, overeksponering mot noe, - i kombinasjon med en genetisk tilbøyelighet til å pådra seg slikt. Så vil man jo også tenke at de hadde kanskje ikke vært syke hadde de spist annerledes (og evt. visst om den genetiske tilbøyeligheten). Og slik tenke at flere hadde vært hjulpet av et annet kosthold ift. sykdommer som de Nip nevner.

Hvertfall tenker jeg det, men så har jeg også hatt en nærmest nær-religiøs aha-opplevelse på hva kostholdsendring kan ha å si på sykdom, og på adferd, og på søvnkvalitet. Når jeg ser den ENORME endringen lillegutt har hatt etter kostholdsendring, når jeg ser de resultatene andre har på å utelukke enkelte matvarer, spise med en annen balanse i måltidene, luke ut ditt eller datt, om det så er på allergier/søvnproblemer/vekt/oppførsel/generell helse - ja, jeg er enig med Nip. Det er vel verdt (og vel så det) å tenke gjennom kosthold ift slike ting.



Om vi nå tenker på det som "sunt" eller ikke. Definisjonen av "sunn" er vel i stor grad en tidsrelatert greie, det er jo stadig utvikling som viser at ting ikke er så bra som vi trodd (eller som viser at de er verre enn vi trodde). Det er jo ikke så lenge det kom ut nye kostholdsråd f.eks, med en endring i hva/hvilken sammensetning av matvaregrupper som defineres som sunt og lurt å spise.

Ofte kan vi jo også tenke at det er sunt å spise et alternativ som f.eks gir mindre sjanse for vektøkning. Se på nøkkelhullproduktene f.eks, grandiosa hva-det-nå-er har nøkkelhull, det. Det er "sunnere" enn andre grandiosa-alternativer. Men regelrett sunt kan man vel ikke påstå at det er. Synes _jeg_.
Samme med cola - cola light er jo "sunnere" for kroppen ift kaloriinntak enn cola. Fun light "sunnere" enn vanlig saft. Hvordan er det nå egentlig med fett - er det sunt eller ikke? Hva med egg? Var ikke det farlig for kolesterolet?
Osv...

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:41   #230
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Men M^2, sønnen din var syk i utgangspunktet. Han fikk ikke astma/ADHD/autisme/eller alt det andre Nip nevner av å spise pannekaker en gang i uka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:41   #231
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Også som i dag så er det enormt mange som sliter med psykiske lidelser, depresjoner, overvekt, allergier, astma, kreft, ME, MS, ADHD osv - som har mye med livsstil og gjøre - selvom ingen tar på seg skyld for det så er det vel faktisk ikke noe å le av.

Jeg tør påstå at dette ikke kommer av pannekaker hos venner noen ganger i en periode. Det er forskjell på å ha et bevisst forhold til kosthold og det å være nærmere fanatisk. Så tør jeg påstå at dersom man kun har et barn i mindre alder, lærer man etterhvert at enkelte ting man syntes var enormt viktig/farlig/skadelig kanskje ikke var verdens undergang sett i etterklokskapens lys.
Når vi har venner av ungene på besøk er det både planlagt og ikke, og derfor har vi noen ganger lagt opp middagen etter hva den/de ungene liker dersom vi vet barnet er kresent eller vi kjører middag som planlagt og barnet får velge om det er ok eller ikke, men som regel får man plukket ut eventuelle ingredienser som de ikke liker.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:43   #232
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Tallulah - Nei, men det er jo å sette det på spissen andre veien igjen.
Sønnen min hadde jo ikke vært syk på den måten hvis han hadde spist diett hele veien Hadde jeg fått råd tidligere om dietetisk behandling framfor medisinering hadde livet hans vært et annet - han hadde fortsatt slitt med ting, men enkelte av plagene hadde han sluppet.

Det kan godt tenkes at mange av de som sitter med ADHD - diagnose f.eks, eller for den sakens skyld - autisme diagnose (etc, etc, Nip ramset opp mange) ikke hadde hatt de diagnosene / så store problemer hadde kosten vært en annen. (og ja, jeg vet det med kosthold er omstridt ift spes. autisme. Men som sagt - Nip ramset opp flere svært relevante diagnoser ift kosthold)
Eller ikke hadde hatt diagnosen, det er ikke alltid diagnosen stemmer med det egentlige terrenget.
Men det er klart, det er ikke pannekaken med sukker på hos kompisen den ene gangen i uka som gjør forskjellen.

Og igjen, hva er "sunt" og hva er "usunt", det er en veldig personlig definisjon altså. Det som er sunt for meg behøver slett ikke å høres så sunt ut for noen andre.


Sist redigert av m^2 : 14-04-11 kl 08:49.
m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:46   #233
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men Nip, tror du virkelig de som lider av det du sier har fått det av å spise sunt 90 % av tiden, og bare litt mindre sunt et par ganger i uka?

Ettersom hva jeg ser og observeres så spises det på ingen måte sunt 90 prosent av tiden, på langt nær.
Jeg prøvde faktisk å tenke på om det er noen i klassen som sønnen min ikke har vært hos som kanskje kjører en litt sunnere stil enn hva jeg opplever, men jeg tror vi faktisk har valgt ut de "bra" allerede og det er skremmende.

Poenget er at alle her inne, og nesten alle generelt mener de spiser sunt nok, men alle lidelsene, og sykdommene er jo der alikevel - det betyr jo at vi er virkelig ikke i mål. Og ja, jeg har stor tro på at kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller ihvertfall bedret mye av dette, men da fungerer det ikke at vi alle mener vi spiser sunt nok.

Jeg tror ikke vi i dag klarer å kjøre en sunn nok linje, ved å spise brødskiver til frokost, lunsj uten grønt/frukt, middag som kanskje består av pannekake-middag ett par ganger i uka, også tror jeg vi lett glemmer hvor mye vi feirer og ferierer, så kommer helgekosen i tillegg. I tillegg så er det jo ikke sånn at barna ofte mesker seg med grønnsaker (kanskje noen) når det blir servert. Nei, jeg tror ikke vi er sunne nok i dag til at det ikke vil slite med sykdommer pga dette videre også. Helt klart har det nok blitt bedre.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:48   #234
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

M^2, jeg tok Nip som utgangspunkt; siden hun er den som legger frem bekymringene, og som har det hun anser som et sunt kosthold. Det er ikke jeg som drar dette ut sv proposjoner, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:52   #235
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

M^2, jeg tok Nip som utgangspunkt; siden hun er den som legger frem bekymringene, og som har det hun anser som et sunt kosthold. Det er ikke jeg som drar dette ut sv proposjoner, altså.


Jeg er enig i at hvis det er det Nip ønsker - å kontrollere andres middagsbord - så er det litt voldsomt igjen altså.

Men at det er noe i grunntanken som kommer fram her, om at kosthold er relevant ift en rekke sykdommer, det har jo Nip helt rett i!
Og derfor er det jo også ytterst relevant hva folk legger i "sunt".

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:55   #236
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Og om så man er født med plager, så får de jo næring i morsmage.

Sønnen min hadde egg og melkeallergi som liten, selvom han er født med det, og hadde atopisk eksem, kan det jo ha en sammenheng med mitt kosthold, selvom jeg var bevisst visste jeg veldig lite om kosthold. Jeg lærte meg å lage grønnsaksuppe, spiste litt fisk og diverse grønnsaker, og masse brød, men det var jo ikke veldig sunt når jeg ser tilbake på det, i tillegg toppet jeg det med mye sjokolade. Jeg kuttet å røyke og drikke også selvfølgelig. Kaffen også.

Vetle har nå bjørkepollen allergi
- om man ikke kan bli kvitt plagene helt, så tror jeg ofte det er muligheter for bedring ved kost/trening på en riktig måte. Og det er ikke alltid det er likt for alle. Heller ikke sier jeg at alle sykdommer kunne vært unngått med mat, men jeg tror ingen har en negativ virkning av å kutte ned på det man vet ikke er bra som sukker, hvetemel, farlige tilsettningstoffer og oljer. Selvom mange tenker at SÅ farlig er det ikke, så er det ihvertfall ikke noe farlig å kutte ned på det.

Om man ikke kan bli kvitt ADHD når man først er født med det, så kan man ihhvertfall gjøre det beste ut av de og kosthold har en god virkning for veldig mange. Kanskje også kunne færre ha ADHD ved annen kosthold i mors mage?

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:57   #237
suupaahgirl
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 26
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Også som i dag så er det enormt mange som sliter med psykiske lidelser, depresjoner, overvekt, allergier, astma, kreft, ME, MS, ADHD osv - som har mye med livsstil og gjøre - selvom ingen tar på seg skyld for det så er det vel faktisk ikke noe å le av.

Oi, det var da voldsomt... Dette er kanskje mulig, men da har man kanskje et litt dårligere livsstil enn å spise pannekaker et par ganger i mnd??!

jeg tolker det sånn, at hjemme hos dere spiser dere ikke pannekaker (ikke ofte i alle fall). Spiiler det virkelig så stor rolle at gutten di da blir servert det når han er på besøk med kompiser??Regner ikke med det er hver dag han er med noen hjem liksom... En ting er at det ikke er sunt å stappe i ungane for mye sukker og usunn mat, en annen ting er å holde de helt borte fra det (ikke at jeg tror du gjør det altså, ble bare satt litt på spissen.)
Når barna får besøk av andre så er det jo litt koselig å servere noe som barna liker, pannekaker er som regel en vinner der.

vettu, dette syns jeg blir for fanatisk. Rett og slett!

suupaahgirl er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:58   #238
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ettersom hva jeg ser og observeres så spises det på ingen måte sunt 90 prosent av tiden, på langt nær.
Jeg prøvde faktisk å tenke på om det er noen i klassen som sønnen min ikke har vært hos som kanskje kjører en litt sunnere stil enn hva jeg opplever, men jeg tror vi faktisk har valgt ut de "bra" allerede og det er skremmende.

Nå syns jeg du er litt fordømmende her, også tenker jeg at det greit å være opptatt av kosthold selv, men å legge seg borti hva andre gjør blir for dumt. Vi har et "vanlig" kosthold, vi prøver å unngå for mye salt og sukker, og vi spiser mye grønt. Ungene får grovbrød, frukt og grønt i matboksen. Likevel kan jeg tenke meg at du hadde blitt sjokkert hvis du skulle vært her en uke. Noen dager blir det kriseløsning (eller latmannsløsning) med Toro. Noen ganger griller vi pølser på en helt vanlig onsdag. Jeg tror ikke vi lider noen nød av den grunn. I går spiste vi is til dessert, helt uten at vi feiret noe som helst - bortsett fra at det var vår.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 08:58   #239
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.


Jeg er enig i at hvis det er det Nip ønsker - å kontrollere andres middagsbord - så er det litt voldsomt igjen altså.

Men at det er noe i grunntanken som kommer fram her, om at kosthold er relevant ift en rekke sykdommer, det har jo Nip helt rett i!
Og derfor er det jo også ytterst relevant hva folk legger i "sunt".

Jeg ønsker vel ikke å kontrollere andres kosthold, men jeg har helt klart ønsker om at sønnen min får servert sunn mat, denne tråden startet mer som en frustrasjons-tråd enn at jeg mener at jeg skal sette opp ukesmeny for vetle sine kamerater...

Det jeg er mest opptatt av ved å ha kosthold tatt opp på foreldremøte er nettopp for å kanskje få fokus på at man MÅ ikke server pannekaker om man føler det sånn. Jeg følte det sånn før, fordi jeg var redd for å "gjøre feil" og det virket som alle andre også serverte det, da var det veldig sjelden de var på besøk så greit nok, men nå som de er hos hverandre 2-3 ganger i uka, blir det jo helt feil om alle serverer pannekaker... og når jeg skriver pannekaker, så er det mye annen mat som også går litt i samme sjanger. Og jeg tenker selvfølgelig ikke på pannekaker som er laget på brokkoli og grovt mel :P

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 09:01   #240
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ettersom hva jeg ser og observeres så spises det på ingen måte sunt 90 prosent av tiden, på langt nær.
Jeg prøvde faktisk å tenke på om det er noen i klassen som sønnen min ikke har vært hos som kanskje kjører en litt sunnere stil enn hva jeg opplever, men jeg tror vi faktisk har valgt ut de "bra" allerede og det er skremmende.

Poenget er at alle her inne, og nesten alle generelt mener de spiser sunt nok, men alle lidelsene, og sykdommene er jo der alikevel - det betyr jo at vi er virkelig ikke i mål. Og ja, jeg har stor tro på at kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller ihvertfall bedret mye av dette, men da fungerer det ikke at vi alle mener vi spiser sunt nok.

Jeg tror ikke vi i dag klarer å kjøre en sunn nok linje, ved å spise brødskiver til frokost, lunsj uten grønt/frukt, middag som kanskje består av pannekake-middag ett par ganger i uka, også tror jeg vi lett glemmer hvor mye vi feirer og ferierer, så kommer helgekosen i tillegg. I tillegg så er det jo ikke sånn at barna ofte mesker seg med grønnsaker (kanskje noen) når det blir servert. Nei, jeg tror ikke vi er sunne nok i dag til at det ikke vil slite med sykdommer pga dette videre også. Helt klart har det nok blitt bedre.

Jeg synes du blander litt her Nip. Du skiller ikke mellom hvilke sykdommer og tilstander som trigges av kosthold, og hvilke som har en potensiell forbedring ved et endret og/eller spesielt kosthold.
Dette gjør at du fremstår som både naiv og ukritisk.

Jeg synes dessuten at du generaliserer veldig her når det gjelder andre mennesker kosthold. Det er ikke nødvendivis en motsetning mellom å kose seg eller feire og å ha et sunt kosthold.

Nextlife er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no