Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Høner

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-15, 16:38   #101
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Ei økologisk høne eller økologiske egg om ein vil, kjem frå høns som berre et økologisk for. Men ein kan då ikkje gje kva som helst frå kjøkkenet, sidan matrestane dine kanskje ikkje er økologisk dyrka.

Men er da poenget at hønen skal være klekket fra et økologisk egg og at den da fortsetter å være økologisk hele livet, uansett hva man putter i den senere. Eller kan man ta en hvilken som helst nyutklekket kylling og bare gi den økologisk fôr og på den måten lage en økologisk høne? Eller er det et krav at den både skal være økologisk fra fødsel av og få økologisk for gjennom hele livet for å kunne kalle seg økologisk?

Poenget mitt er: kan man gjøre en "uøkologisk" høne økologisk ved å fore den riktig?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 17:13   #102
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høner

Eg er faktisk ikkje heilt sikker. Som du kanskje skjønner så har ikkje me øko høns.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 17:36   #103
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Åhhhh,eg får virkelig mer og mer lyst på høner! Kanskje greit å begynne med dverghøns, det er jo bare å bruke to egg istedet for et til mat. Vi har planer om å dra til hytta i påsken og der ligger min hønebok.

Jeg leste igså en hel del matnyttig på et hønseforum jeg fant. Jeg tror kanskje set var fuglepraten.

Uten at heg vet så virker det logisk at en høne er/blir økologisk når den får riktig for og miljø.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 17:44   #104
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høner

Høns er gøy! Eg hadde ikkje trudd at eg skulle bli så fasinert av desse krabatane, men det blir ein. Å studere dei, oppdage at dei ulike hønsene har ulik personlighet, forskjell mellom raser. At nokon må skrike ut kvar dag at dei har klart å legge eit egg, mens andre berre gjer frå seg eit lite klukk og det er det.

Dverg Kochin er fine. Har hatt nokre slike, usikker på om dei kjem inn i flokken i år.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 18:07   #105
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Hvordan var det nå igjen. Om man kjøper kyllinger nå, bør man ha dem inne nå først med varme?

Når begynner de å legge egg?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 18:12   #106
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høner

Dei trenger varmelampe den første tida ja. Dei begynner å verpe frå 16 veker og oppover, avhengig av rase.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 18:22   #107
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høner

For side til dei ulike hobbyfjærfeklubbane kan ein gå inn på nrff sine sider

Fuglepraten.no er eit nyttig forum for dei som vil ha fugl.
Facebook: Her finnes det mange sider. Høner i hagen, kjøp og salg av rugeegg, høner og andre fjærfe, kjøp og salg rasefjørfepraten og mange mange fleir.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 19:45   #108
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Finnes det høner som er økologiske? Kan man si at en høne er økologisk i sin natur? Vil ikke en hvilken som helst høne som man putter i hagen sin og lar gå fritt (i henhold til lover og regler og alt slikt) være en økologisk høne, uansett hva den var i utgangspunktet? Og vil ikke en høne slutte å være økologisk hvis man stapper den i en hønsefabrikk?

Jeg kverulerer ikke altså, jeg bare spør hva som er mekanismene bak "økologisk"-begrepet. Fordi for meg så gir ikke "økologisk høne" mening. "Økologiske produkter som en høne lager", blir noe annet. Eller er jeg på bærtur nå?

De skal jo komme fra økologiske høns og vokst opp på økologisk sted og fått økologisk for fra starten av for å være økologiske

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 19:48   #109
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Ei økologisk høne eller økologiske egg om ein vil, kjem frå høns som berre et økologisk for. Men ein kan då ikkje gje kva som helst frå kjøkkenet, sidan matrestane dine kanskje ikkje er økologisk dyrka.

Våre høns har fått vanlig kraftfor, matrester frå kjøkkenet og ellers det dei har funne på tomta.

Verpehøns no kan vera vanskelig å få tak i. Du kan eventuelt sjekke om det er eit klekkeri i nærleiken. No er eg litt usikker på avstandane, men dersom du har mulighet så kan Hvam vidaregåande vera eit alternativ og. Det er dei som har genbanken for høns.

Jeg legger kun den økologiske grønnsaksavfallet ut i komposten, det andre går i matsøpla. Så til hønene vil de kun få øko rester

Kan sjekke litt med øko-stedene i nærheten om de har noen de vil selge meg

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 19:53   #110
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men er da poenget at hønen skal være klekket fra et økologisk egg og at den da fortsetter å være økologisk hele livet, uansett hva man putter i den senere. Eller kan man ta en hvilken som helst nyutklekket kylling og bare gi den økologisk fôr og på den måten lage en økologisk høne? Eller er det et krav at den både skal være økologisk fra fødsel av og få økologisk for gjennom hele livet for å kunne kalle seg økologisk?

Poenget mitt er: kan man gjøre en "uøkologisk" høne økologisk ved å fore den riktig?

Jeg tenker den må være født på ett "økologisk sted" fra en økologisk høne (som altså har fått øko for og mulighet til å være ute osv... Samt at egget som klekker må få økologisk for... i tillegg ikke blitt utsatt for andre ting som antibiotika osv som ikke er lov i økologisk drift (kan ikke så altfor mye om dette) men vil ha det så økologisk som jeg får til - kyllingene som selges i butikken i dag f.eks om de ikke hadde blitt til mat så kunne man nok desverre ikke gjort de økologiske ved å begynne å gi de øko-mat tror jeg...

Med f.eks jordsmonnet så må det gå 3 år tror jeg før de får lov å bruke det til økologisk drift

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 21:08   #111
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.133
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Hvor langt bak i tipp-tipp-tippene må man for at det skal telles som fulløkologisk da, nip?

("Tipp-tipp-tipp". )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 21:10   #112
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 21:33   #113
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor langt bak i tipp-tipp-tippene må man for at det skal telles som fulløkologisk da, nip?

("Tipp-tipp-tipp". )

Hvor lenge har du sittet på denne da, Poly?

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 22:41   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.133
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Den kom bare hoppende ut av seg selv!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 23:05   #115
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor langt bak i tipp-tipp-tippene må man for at det skal telles som fulløkologisk da, nip?

("Tipp-tipp-tipp". )



hehe....

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:11   #116
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Også disse eggprodusentene, da. Industrihøns? Hvor får man tak i det?

Det er en ganske rett ved der du bor. Kanskje de kan avse noen pensjonisthøner!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:36   #117
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er en ganske rett ved der du bor. Kanskje de kan avse noen pensjonisthøner!

Hehe, ja, det er sant. Jeg kan høre med ham. Det er visst et hønseri på Vinterbro også, kanskje de har noen verpeklare prydhøns der? Det er så mange raser som er fine, så det kan bli en utfordring å begrense seg. Tror vi starter med fire eller fem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:41   #118
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Kan jeg kjøpe sommer-egg av deg da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:47   #119
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan jeg kjøpe sommer-egg av deg da?

Åh ja! God idé! Vi har utsatt Asiaturen vår til juleferien (og ble hønsebønder i sommer i stedet ), så vi blir nok endel hjemme i ferien.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:58   #120
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høner

Da kan jeg sykle for å kjøpe morgen-egg av deg!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no