Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Likte foreldrene dine å lage mat i oppveksten din, og liker du det nå?
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, og det gjør jeg også 10 6,80%
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er middels opptatt av å lage mat 8 5,44%
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat 27 18,37%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg ser matlaging som et nødvendig onde 10 6,80%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, og det er jeg også 22 14,97%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg er glad i å lage mat 30 20,41%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg ser matlaging som et nødvendig onde 5 3,40%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg er middels opptatt av matlaging 3 2,04%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også 30 20,41%
Brokkoli har aldri passet bedre som svaralternativ 2 1,36%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-14, 12:39   #41
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mine foreldre var veldig glad i å lage mat, særlig pappa. Jeg er også glad i å lage mat, men må innrømme at det i mange år har vært et nødvendig onde i en travel hverdag. Med matkasse har jeg derimot oppdaget matgleden igjen og får mange tips som jeg skal ta med meg videre når vi slutter med slik løsning.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:55   #42
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.807
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Faren min laget ikke mat i min oppvekst. Moren min gjorde det når det ikke var noen mulighet til å slippe unna, som når hun for eksempel fikk sin egen mor til å fikse det for seg. (Fakta tilfelle altså, for å sitere en tidligere kollega av meg). Ellers var hel-og halvfabrikata en fin ting. Spagetti a la capri på boks, ferdige "kjøtt"-kaker av soya fordi de var billige og sånn.

Jeg er veldig glad i å lage mat og synes det er skikkelig moro å utfordre meg selv med kompliserte menyer og store selskaper.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:05   #43
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.218
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Min mor hater å lage mat og det var mye ferdigmat eller ihjelkokt mat I oppveksten. Min far kan jeg ikke huske at heller var noen raser på kjøkkenet.Når jeg besøker de den dag i dag så spiser jeg av høflighet, for det smaker ikke noe særlig (fikk grandiosa sist jeg var hos min mor og hos min far aspic ).

Hvis ikke jeg hadde flyttet ut ville jeg nok sannsynligvis forblitt meget tynn, for jeg fikk ofte middager som hadde stått 2-3 timer på koking(ihjelkokt) og foretrakk av den grunn knekkebrød med hvitost for å stille den verste sulten. Resten av husholdningen sov middag når jeg kom hjem fra skolen.

Jeg liker å lage mat, og er ganske flink. Jeg kan velge ut alternative ingredienser dersom jeg mangler noe I en oppskrift. Jeg bruker svært sjelden toro pose mat,foretrekker å lage mat fra bunnen (tomat og bønner på bokser er min hjelp) Jeg har også lært meg gjærbakst, jeg har ikke noe særlig konditor evner, så pynting av kaker etc er ikke min sterke side.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:23   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mamma laget ikke mat om hun fikk slippe, pappa likte å lage mat.
Jeg liker å lage mat og lager sære ting ( i dag er det pølser som står på planen og guttene har vært med å laget). Hverdagsmat er helt ok det også, men jeg blir lei av å finne på HVA vi skal ha.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:46   #45
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Min mor var og er glad i god mat, men vil helst få den ferdig servert. Hun kan lage mat, og gjør det siden hun ikke har personlig kokk hjemme.
Hun heiv seg også på Toro-bølgen. Jeg lærte også mye av henne slik at jeg i ung alder kunne lage både raspeballer, brun saus og kjøttkaker ( da fikk hun jo middagene hun likte ferdig servert av og til ).
Svarte middels interessert.

Jeg er glad i god mat, og glad i å lage god mat dersom jeg har tid og overskudd. Matlaging er nesten som en hobby for meg.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.

Sist redigert av Blåbær : 14-11-14 kl 15:01.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 15:14   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.740
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Pappa kunne nok ikke lage mat da jeg var ganske liten. Jeg husker vi hadde fiskekaker i Torosaus hver torsdag når mamma var på kveldsskole på BI. Men etterhvert tok han mer og mer ansvar for festmiddagene og de store tingene. Han er nå kjent for å være en god kokk. Mamma er mer middels, kan tradisjonelle retter og har grunnprinsippene inne, men lideskap for matlaging har hun ikke.

Jeg er helt ok på matlaging og jeg er ganske god på slump, noe som kanskje typer på at jeg har gode basiskunnskaper. Men jeg synes det er dørgende kjedelig å komme på hverdagsmiddager hver eneste bidige dag! Mannen min kan ikke lage mat. Han kan koke (!) grillpølser, steke egg og steke en Grandis liksom, og nekter å lære seg mer. (Svigermor lager ganske dårlig tradisjonsmat).

Min bror er blitt lik min far og er en habil kokk med spennende retter på repetoaret.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 16:31   #47
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Min mor er flink til å lage mat, men likte det bare sånn passe da jeg vokste opp, og enda mindre nå. Min far lagde pytt i panne, stekte egg og bacon og bakte ett og annet brød.

Jeg liker godt å lage mat, og er sånn middels flink.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 17:20   #48
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.051
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Begge mine foreldre tror jeg utviklet mer interesse for matlaging da de nærmet seg 40-50, før det tillot ikke økonomien store sprell og det var mest hverdagsmat, med unntak for søndagsmiddager. Etter at pappa fikk hjerteinfarkt som 40-åring ble han mer opptatt av sunn mat og særlig fisk, og ble etterhvert veldig god på mer avanserte ting, med grundig følging av oppskrifter. Mamma er mer som meg som finner på ting underveis. Jeg fikk slippe tidlig til på kjøkkenet med både middagslaging og baking, og det har nok bidratt til gleden min over å lage mat og eksperimentere. Jeg må dog medgi at med små og til dels kresne barn har gleden blitt litt borte, men jeg satser på at den kommer igjen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 17:38   #49
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg er tredje generasjons matentusiast. Mormor var sånn som satte seg på grønnsakhandlere på Oslo vest på 70-tallet til de tok inn hvitløk og oliven.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 19:18   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg har vokst opp med en mamma med spiseforstyrrelser, så det var alltid om og gjøre å bli fortest ferdig med maten. Mamma spiste nesten aldri sammen med oss, hun hadde eget bord som hun satt ved, og så på oss spise. Vi måtte alltid forte oss av en eller annen grunn. Jeg har vokst opp med et kjøleskap hvor det for det meste KUN var melk, hvitost og kanskje servelat. Ellers var kjøleskapet tomt. Mamma var dog ikke dårlig til å lage mat, faktisk ganske god, men hun hatet det, og hater det fremdeles.

Jeg kan ikke fordra å lage mat, mannen lager alt her i huset, inkludert matpakken min. Jeg skulle ønske jeg kunne spise en pille istede for å spise mat.

Pappa har jeg kun sett stulle med ribba på julaften.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 19:22   #51
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.135
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Vet ikke helt hva jeg skal stemme ...
Foreldrene mine likte, og liker, å lage mat. De likte å prøve nye retter, og vi spiste ganske variert.
Jeg startet tidlig å eksprimentere på kjøkkenet, 7-8 år kanskje, og var glad i å lage mat.
Jeg er forsåvidt fortsatt egentlig glad i å lage mat, men etter at jeg fikk barn er det mer av at nødvendig onde mesteparten av tiden ... Satser på at gleden kommer tilbake etterhvert som de blir større.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 19:57   #52
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mine foreldre var aldri spesielt opptatt av å lage mat. Husker vi hadde mange lettvinte løsninger og ikke noe spesielt god mat. Jeg syntes den var god da, men synes ikke det samme er godt nå. Vi hadde type lørdagskylling i aluminiumsform med hurtigkokt ris på lørdagskvelden, meksikansk gryterett fra Toro, lungemos er det jeg husker best. Jeg liker å lage mat, og jeg bruker ikke veldig mye halvfabrikat. Prøver å lage mat fra bunnen av og er nok litt over middels opptatt av det.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 20:18   #53
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.790
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mamma er veldig flink til å lage mat, og er god både på tradisjonsmat og mer "nymotens" ting. Pappa har aldri gjort noe som helst på kjøkkenet før i de siste årene, men nå hender det han passer grillen, lager en salat kanskje og pusler med litt småting.

Vi liker egentlig å lage mat, både mannen og jeg, men nå for tiden er vi litt giddesløse, og pga jobben hans og treningene til ungene blir det litt for mye raske løsninger til tider. Vi må komme i gang med middagsplan igjen, rett og slett.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-14, 00:45   #54
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.089
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mamma laget fantastisk god husmannskost i sin tid, jeg tror hun likte å lage mat. Pappa ble mer deltagende på kjøkkenet da mamma tok utdannelse og begynte i full jobb. Jeg tror han også likte å lage mat. Mamma hatet derimot alt bakverk, særlig kaker. Hun fikk de ikke til som hun ville.

Jeg lager kun mat fordi jeg må, jeg liker det absolutt ikke. Jeg har heldigvis en mann som liker det bedre enn meg. Jeg liker ikke å bake heller, selv om jeg er flink til å få til forskjellige kaker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-14, 02:09   #55
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Min mormor var en utrolig god kokke, lidenskapelig opptatt av mat og bakverk og jeg lærte heldigvis litt av henne de sommerene jeg tilbrakte der. Min farmor og mor var og er ikke like gode - jeg nikker gjenkjennende til HV's første avsnitt. Mye smaker mel og smør. Jeg hadde ikke smakt god tilberedt fisk før jeg flyttet hjemmefra. Mammas fisk var ihjelKOKT og grønnsakene likeså. Eneste jeg kan erindre pappa lagde var havregrynsgrøt og stekt blodklubb - jeg spiste og spiser fremdeles ingen av de delene.

Jeg vil påstå at jeg er god til å lage mat. Min nærmeste familie og venner som har vært til middag sier jeg er en god kokk. Pappa sa ofte etter måltider "Jeg fatter ikke hvem du ligner på", han var svært glad i god mat. Jeg tror jeg ligner på mormor. Det samme gjelder håndarbeid, min mor kan vel knapt strikke, jeg kan litt mer. Jeg lærte å strikke av mormor. Kanskje slikt hopper over en generasjon?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 17-11-14 kl 08:30. Årsak: Skrivefeil
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no