Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppussing av dørstokk av eik

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-14, 19:24   #1
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Oppussing av dørstokk av eik

Granulvet er nettopp pusset og behandlet med oljebeis med hvit pigment (lasur, kalkhvit) og fått noen strøk med 3-stjernes gulvlakk for heltregulv (vanntynnet). Det ser jo veldig pent ut, men dørstokkene stikker seg plutselig noe voldsomt ut. De er av eik og helt sikkert lakkert. Det går sakte opp for meg at dørstokkene også trenger oppussing.

Jeg regner med at de må pusses fri for gammel lakk. Må de "demonteres" for å få det pent, eller kan man gjøre det mens det sitter fast liksom? Og kan man bruke pussemaskin eller må det gjøres for hånd?

Kan jeg behandle eikestokken på samme måte som furugulvet? Dvs to strøk med lasur og deretter 3-4 strøk med lakk? Eller må det noe spesialgreier til fordi a) det er en dørstokk og/eller b) det er eik og ikke gran?

Har surfet litt rundt på nett, men lite detaljinfo å finne. Supert om noen har erfaringer å dele.

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 20:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Jeg har pusset opp mange eikedørstokker, og det er ikke så veldig mye jobb og gir et utrolig flott resultat.

Du må pusse bort all gammel lakk. Det gjør du med en slipemaskin, og du trenger ikke demontere dørkarmen. Bruk eventuelt håndkraft innerst i hjørnet.

Bruk en slitesterk lakk, egnet for eik, og legg minst tre, gjerne fire strøk. Sjekk bruksanvisningen for hva som passer for din type lakk, men jeg har lært at man ikke bør vente lenger enn akkurat nødvendig mellom hvert lag. Hvis man lakker neste strøk før det forrige har blitt helt herdet, vil lagene smelte sammen til ett tykt lag i stedet for fire tynne, og det gir mindre fare for flassing.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 20:53   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Jeg tror du kan bruke vanlig gulvlakk, gitt at det er en innedørs stokk. Er det ytterdøren, tror jeg du må ha noe spesiallakk som er beregnet til utebruk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 20:58   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Hvis du har barn, som ikke kan tiltros å tråkke forsiktig over dørstokken, men som garantert kommer til å tråkke i lakken mens det tørker, kan jeg anbefale trikset vi gjorde:
Vi spikret sammen en midlertidig dørterskel av en plate skrudd fast på toppen av to planker, så la vi bare denne over den nylakkerte dørstokken. Det fungerte flott.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 20:59   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

MEN: jeg ville ikke brukt hvit pigment på dørstokk i eik; jeg ville bare ha lakket den. Jeg har ikke noen videre tro på hvitpigmentert eik. Jeg tror den vil ta seg mye bedre ut som natur.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 22:25   #6
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Takk for gode råd! Det er en innendørs stokk, så da er det sikkert greit med vanlig gulvlakk. Noterer meg tipset om midlertidig dørterskel, sikkert ikke dumt

Angående hvit pigment: Jeg så liksom for meg at det ble penere dersom overgangen mellom gulvene (det vil si dørstokkene) var så lite synlig som mulig, og at de derfor burde være i samme "farge" som gulvet. Og siden det finnes hvitpigmentert eikeparkett så var det kanskje mulig bruke olje med hvitpigment først også lakke etterpå. Men mulig det bare blir tullball.

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 23:55   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Jeg har gjort som Teofelia beskriver, men demonterte dørstokken, mest fordi den måtte bort fordi vi holdt på å legge ny parkett der. Jeg ville også droppet hvit pigmentet, mest fordi det uansett ikke vil bli lik farge, så da synes jeg det er finere med kontrasten...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 00:13   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Det aller beste resultatet får man ved å demontere stokken, bare så det er sagt. Men jeg har aldri vurdert å ta meg det bryet, fordi jeg lever greit med at det ikke blir 100 % i hjørnene. Og jeg er ganske nøye ellers.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 23:17   #9
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Oppussing av dørstokk av eik

Ok, takk! Da dropper jeg hvitpigment, også ser jeg om jeg gidder å demontere eller ikke. Flott å få hjelp

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no