Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvorfor kommer ikke fuglene?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-14, 21:39   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg ble så inspirert av en fantastisk film et familiemedlem laget av fugler som spiser av en stor fuglemater like utenfor stuevinduet, så jeg dro med meg barna på Plantasjen og handlet til kortet ble varmt og hjertet enda varmere - her skulle de små stakkarene få den beste servering!

Vel. Vi fylte en gedigen fuglemater med et utvalg passende mat på en side av huset og en meisebolleholder på andre siden. Har vi sett en fugl? Ikke så mye som en fjær. Frømateren er et godt stykke fra husveggen, og jeg har tidligere hatt meiseboller hengende på veggen rett utenfor vinduet som småfuglene uten skam pøste i seg. Ikke i år.

Hvorfor vil de ikke spise hos oss? Er det maten, servicen, miljøet?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 21:52   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Kanskje det bare må gå litt tid?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 21:53   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Fugler er visstnok vanedyr og det tar tid før de oppdager mat på uvante steder. Derfor er det også viktig at man fortsetter å mate når de har begynt å komme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:01   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Maten har stått ute i over en måned, og jeg tenker at den kanskje blir vel fuktig når det ikke er noe turn over på den. Men hvis de kommer skal jeg love å fortsette, for jeg har mange kilo solsikkefrø og jordnøtter jeg ikke får brukt til så mye annet!

Men har plasseringen av fuglematerne mye å si?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:05   #5
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Vi har samme "problem". Vi hadde mat og fugler i fjor, men ikke en eneste enda i år.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:07   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Her er det så bart at det ikke er noe poeng å mate fuglene, de klarer seg selv. Så om det er mye tilgjengelig i nabolaget, så tar det nok sin tid.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:12   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Vi har hatt mye mindre fugler her i år. Vinteren har jo vært veldig mild, så jeg antar de har hatt lettere tilgang til mat?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:14   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Mye mindre fugler enn normalt her også - men fortsett å mate. Dersom det absolutt ikke er noe omsetning og veldig fuktig ville jeg byttet ut frøene hver tredje uke eller så.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:18   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Vi har hatt mange fugler i år. Det tok vel kanskje tre-fire dager før de oppdaget maten hos oss, men nå er det stappfullt hver dag. Kjempekoselig.
Kanskje det hjelper å flytte maten?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:22   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Og vi som har kjøpt det fiiineste fuglehuset.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:31   #11
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg regner med at de klarer seg relativt greit selv så mildt som det er, samtidig synes jeg det er så rart at vi faktisk ikke ser snurten av fugler noe sted. Om sommeren ser jeg dem jo i hekken og på takene, nå er det helt stille over alt. Jeg kjenner jeg får litt sånn dommedagsfølelse. /

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 11:51   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Vet ikke hvor du bor, men det har vært en mild vinter uten tele i bakken på store deler av østlandet og da finner fuglene ganske mye mat på vante steder. Dessuten er det slutten av vinteren som er tyngst for dem og hos oss forsvinner 90% av fulgematen fra ca. nå og utover mars-april. Vi henger ut i desember hvert år. Ha litt tålmodighet, så kommer de nok. Vi har plassert maten rett utenfor kjøkkenvinduet og på balkongen uten at fuglene kommer i forlegenhet av den grunn, så jeg min tanke er at plassering ikke har så mye å si.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 12:46   #13
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg fikk ett tips av min kusine om å henge fuglemateren inne i ett tre, en hekk el slik at fuglene hadde ett sted å gjemme seg også. Det har funket veldig bra her hos oss, jeg hang en liten fuglemater på en gren i syrin-treet og her kommer de for å spise og kose seg. Fyller materen en gang pr uke, da er den så og si tom.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 14:54   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg har erfart at det tar litt tid, men ikke mer enn et par dager, før plassering av nye foringssteder er godkjent, og gjestene er på plass. Vi har både brett og automater på verandane, tett inntil vinduene, og har fast besøk av både ekorn, meiser, hakkespetter, trost, dompapper og skjærer. Blant annet. Og dessuten av en albino kjøttmeis, i følge en fuglevenn. Har prøvd meg på bildetaking et par ganger, og skal vise fram om jeg lykkes med et brukbart foto av skapningen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:25   #15
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Du må sørge for at fuglene har gode forhold for spising. Det vil blant annet si mulighet for å søke tilflukt, typisk i tette trær/busker. Å henge mater eller meisebolle inne i en busk eller eventuelt et tre er en god idé.

Det sagt, så har jeg selv opplevd at fuglene mine (og da spesielt svarttrosten - snufs) plutselig har blitt borte de siste par ukene, så det kan være de søker etter mat andre steder?

Når det gjelder mat, så har såkalte "villfuglblandinger" alltid vært bomkjøp for meg. Meiseboller blir "alltid" spist. Samme med jordnøttene som Plantasjen selger. Vanlige solsikkefrø går alltid, men jeg blir gal av haugen med skall som ligger igjen når snøen smelter.

Uansett: Ikke gi opp.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:01   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg har ikke villfuglblanding, jeg har bare blandet jordnøtter og solsikkefrø fra Plantasjen. Meisebollene henger i et tre og er fullstendig urørt. Det er uansett på tide å bytte ut det som er i materen (sukk, den er veldig stor og veldig full), og så skal jeg flytte den litt for å se om det kan hjelpe. Jeg har liten tro, for som sagt ser jeg ikke fugler i det hele tatt noe sted.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:04   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Hos meg har de sjelden rørt kjøpemeisebollene. De elsker imidlertid de hjemmelagde. Snobbefugler.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:20   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Jeg sluttet å mate fuglene om vinteren etter den gangen de ikke ville gi seg om kom på besøk hele våren og sommeren og dreit ut terrassen hver eneste dag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:49   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg sluttet å mate fuglene om vinteren etter den gangen de ikke ville gi seg om kom på besøk hele våren og sommeren og dreit ut terrassen hver eneste dag.

Her hevnet de seg. De gikk i hekken til naboen og spiste mørke bær i stedet, og bæsjet på kalesjen til den beige Bugabooen min. Jeg ønsket meg luftgevær til bursdagen det året. Fikk ikke.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:51   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kommer ikke fuglene?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her hevnet de seg. De gikk i hekken til naboen og spiste mørke bær i stedet, og bæsjet på kalesjen til den beige Bugabooen min. Jeg ønsket meg luftgevær til bursdagen det året. Fikk ikke.

Uff!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no