Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lage lammerull

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-18, 10:00   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Rødme

Lage lammerull

Jeg har så lyst å prøve å lage lammerull. Googler litt, men finner ikke skikklig svar på det jeg lurer på.
Det står ofte man skal kjøpe "svange", aner ikke hvor jeg får tak i det.Tenkte jeg skulle kjøpe en tynnribbe og bene ut, kan jeg det? Og er det svoren man da syr sammen på rullen, eller er det et kjøttlag?
Noen som vil dele sine kunnskaper om fårerull laging?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 11:00   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Svange har jeg kjøpt på nærbutikken her. Det er en liten joker. Tror du kan få det hos de fleste med kjøttdisk, men at man ofte må spørre.

Har laget med tynnribbe også men helt ærlig husker jeg ikke hvordan. Tror vi kutta av litt av kjlttrt på ene siden og la det oppå, kryddret og rullet sånn at det bare var kjøtt inni og svor på yttersiden, så knytta vi den sammen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 11:18   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Her selger de "lammerull-kit" i alle butikker om høsten/før jul. Men jeg bor i lammeland, da.

Vil tipse om å bruke pølsestrømpe i stedet for å sy. Mye enklere.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 11:58   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Svange selges gjerne i et kjøttdisk med litt utvalg, i alle fall på denne tiden av året. Det skal sies at jeg også bor i lamme-land og har bestilt et halvt lam til jul da, så da får jeg jo også med en svange.

Men så blir jeg litt usikker når du snakker om tynnribbe og svor, for det er da ikke svinekjøtt du skal bruke når du lager lammerull?

Lammerull, eller fårerull som jeg kaller det, lager jeg ved å legge diverse stykker av kjøtt lagvis på svangen og krydder innimellom, da ligger svangen med kjøttsiden opp og "slinnsiden" ned såden blir ut når det rulles sammen og syes. Fårerull syr jeg, grovt. og har det så i en gasstrømpe kjøpt på apoteket, tubegas men tror bruk på armer tror jeg det er.

Jeg lager noe tilsvarende av svin, annet krydder, julesylte/syltaflesk eller hva en skal kalle det, da bruker jeg enten tybbribbe som jeg beiner ut eller evt får tak tilsvarende svange, slagsiden på ribba. "Jeg vil gjerne ha en svineribbe uten bein" kunne jeg si i en kjøttdisk et sted jeg bodde engang, de strakk definisjonen av ribbe svært langt... men for det formålet var det jo veldig greit så slapp jeg å beine den ut. Evt bare litt bein i ene kanten. Og den syr jeg ikke, bare surrer og sånn gasstrømpe og surrer mer. Å sy i svor er for tungt.
Tynnribba, eller da helst slagsida, deler jeg gjerne i tre på tykkelsen, neeeesten gjennom sånn at den kan brettes ut lang (altså et kutt fra hver side, og tenk så det blir rett så svoren havner ut) og så ruller jeg det hele sammen så svoren ender ytterst. Det hender jeg bommer i delingen og må improvisere litt...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 12:35   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Det har du helt rett i, er det rart jeg spør?
Men sånn svange, det finner man ikke i frysedisken på rema altså?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 12:41   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Her selger de "lammerull-kit" i alle butikker om høsten/før jul. Men jeg bor i lammeland, da.

Vil tipse om å bruke pølsestrømpe i stedet for å sy. Mye enklere.

Jeg fikk meg over sjø og vann, der møtte jeg en gammel mann... Osv. Og alle de som lamme kan, de hører hjemme i lammeland.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 13:10   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Det har du helt rett i, er det rart jeg spør?
Men sånn svange, det finner man ikke i frysedisken på rema altså?

Her i lamme-land kan man gjøre det på rett sesong. Lammeland, vestlandet, ikke begrenset til Vestland.

Men svange er ikke sånn som hvermannsen bruker lenger i alle deler av landet og derfor ikke noe små mainstream-butikker nødvendigvis fører. Men jeg har kjøpt i frysedisken på en eller annen butikk en gang i alle fall.

Egentlig skulle jeg kunne tilbydt deg "min", for den som følger med mitt halve lam blir trolig delt opp og saltet på. Siden jeg neppe lager fårerull, det blir ikke spist, familien foretrekker den av svin, og fenalår. Så fårerullen blir ikke spist særlig av og da er det for mye styr å lage. Desverre. Jeg liker det jo, men liksom ikke så jeg spiser en hel...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 13:40   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men sånn svange, det finner man ikke i frysedisken på rema altså?

Handler ikke på Rema, men på min lokale Eurospar har de det ihvertfall. Når det er sesong, da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 21:19   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Her selger de "lammerull-kit" i alle butikker om høsten/før jul. Men jeg bor i lammeland, da.

Vil tipse om å bruke pølsestrømpe i stedet for å sy. Mye enklere.

Hvor får man "pølsestrømpe"? Og hva gjør man da? Ruller rullen sammen og putter i strømpa?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-18, 21:47   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage lammerull

Slagside med ilegg heter lammerullkitet her i området. Ofte medfølger nett også.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 13:09   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Nå fikk jeg lyst til å lage lammerull! Vi prøvde oss på det et år, men rullen ble litt løs og tørr. Henger i tråden for inspirasjon.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 13:20   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage lammerull

Jeg had gelatin i, da binder det godt sammen

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-18, 20:51   #13
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hvor får man "pølsestrømpe"? Og hva gjør man da? Ruller rullen sammen og putter i strømpa?

Jeg spør igjen jeg... Tror nok teskje-forklaring må til her altså.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-18, 21:04   #14
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hvor får man "pølsestrømpe"? Og hva gjør man da? Ruller rullen sammen og putter i strømpa?

Meny og Coop har gjerne, i alle fall butikker med ferskvaredisk. Hos en slakter vil det iallfall være å få kjøpt.
Jeg vet ikke hva det egentlig heter, men spør etter netting/strømpe til å ha rundt pølse eller steik så skjønner de nok.

Vi har brukt en 1,5 liters flaske som vi har kuttet opp. Tre strømpa utenpå, ha lammerullen inni og så... ja, litt slik som det foregår når de har netting rundt juletrær.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 00:12   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage lammerull

Jeg har altså pleid å ha tubegas fra apoteket, men jeg er tom. Årets ble derfor sydd og surret. Og den er vesentlig mindre enn det jeg har gjort før om årene, med vilje. Men det trikset med flaske hørtes lurt ut, jeg sliter somregel med å få på strømpa.

Men jeg satser på at den bitte bitte lille rullen min klarer seg i år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no