Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-18, 22:43   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Snart tid for styremøte igjen, og jeg bør ha en mening om akkurat dette (for det er nok jeg som ender med jobben).

Er det mer eller mindre administrasjon og oppfølging hvis man får ta inn forhåndsbestilling på produkter man selger, vs det at alle får og må betale for et visst antall?

Jeg ser klart for meg at det er mer jobb med forhåndsbestilling, men er det overkommelig? Hvis man har 20 medlemmer som skal gjøre det? Hva med 150?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-18, 22:56   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Hvis det er kakebokser fra Nordkak er det mye enklere med forhåndsbestilling.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-18, 23:10   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

På håndball-laget til eldste har vi forsøkt både forhåndsbestilling og ikke av kakebokser fra Nordkak.

Fordel med forhåndsbestilling:
- Totalt salg blir antagelig større fordi alle kan velge selv
- For de fleste går salget lettere fordi man kan ta imot forhåndsbestillinger selv og det vil nok i de fleste tilfeller gi mindre dørsalg med en slik fleksibilitet

Ulempe med forhåndsbestilling:
- Betydelig administrasjon rundt bestilling, opptelling og utdeling (dette vet jeg, for jeg gjorde det i fjor) - MEN: det er jo noe arbeid rundt dette uansett. Ulempen er når Nordkak sender noe annet enn de skal, da må man ha full oversikt når ting er forhåndsbestilt, ellers kan man jo bare dele ut det man har fått.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 10:15   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

For min egen del, for salgsbiten, tenker jeg det går lettere med forhåndsbestilling. Fordi de folk synes er gode ikke nødvendigvis samsvarer med Nordkaks fordeling. Jeg har avvist selgere mer enn en gang fordi de ikke har min favoritt - som jeg gjerne kan kjøpe flere bokser av. Derfor tenker jeg det er enklere å selge, man kan selge mer, og pga det foranstående blir det kanskje også mer positivitet rundt dugnaden. Litt på siden av det du spør om, men henger litt sammen med det, også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 10:55   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Ja, det er derfor jeg er interessert i å gjøre det på den måten, Charlie. Jeg spyr av salgsdugnader hvor noen andre har bestemt hva jeg skal selge. Men siden det er jeg som kommer til å få alt ekstraarbeidet hvis hver enkelt kan ta inn bestillinger, bør jeg sikkert tenke nøye gjennom det før jeg foreslår det til styret.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 11:15   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Vi har bare solgt disse kakeboksene til inntekt for laget, så da er det jo færre å administrere. Men det ble et par hundre bokser, så noe admin var det jo.
Jeg tenker at det nok blir en del jobb, administrativt, men det handler egentlig om gode lister og excel-ark, og så ordner det seg. Dersom det finnes naturlige gruppefordelinger ville jeg vurdert å bryte det ned litt.
Og erfaringsmessig selger man mye mer når folk kan velge selv.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 11:22   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

De gangene jeg har solgt kakebokser med forhåndsbestilling har jeg fått solgt MYE mer enn når man han den kjipe ferdige pakka som noen har satt sammen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 11:47   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Dersom det finnes naturlige gruppefordelinger ville jeg vurdert å bryte det ned litt.

Ja, jeg lurer på om vi rett og slett bare skal kjøre på til den ene gruppen som har en utenlandstur som ligger og venter.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 12:15   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ja, jeg lurer på om vi rett og slett bare skal kjøre på til den ene gruppen som har en utenlandstur som ligger og venter.

Hvor mye folk er det snakk om da? Og er det kakebokser?
Jeg bestilte for 27 stykker i fjor. Det var ganske omfattende leveranse av paller og det fylte hele kjelleren.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 13:07   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Nei, vi har ikke landet på om det blir kakebokser enda. Det ene laget er kanskje 20 stk, hele greia er 150 kanskje.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-18, 13:10   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, vi har ikke landet på om det blir kakebokser enda. Det ene laget er kanskje 20 stk, hele greia er 150 kanskje.

150 stk er veldig mange å ta inn bestillinger fra. Det hadde jeg ikke orket. Uansett hva. Jeg har også tatt inn bestillinger på dopapir/tørkeruller, og det er jobb nok å få inn fra 20-30 stk. Dersom jeg skulle hatt flere, ville jeg hatt en greie der jeg sa at man bestilte innen det og det, og alle som ikke gav lyd fra seg fikk en forhåndsdefinert pakke. Da slipper man å purre. Jeg purrer på de samme hver eneste gang.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no