Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Sortering av avfall

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-14, 15:34   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sortering av avfall

Vi har akkurat fått utstyr til å sortere ut matavfall her jeg bor. Men det er noe jeg lurer litt på. Hva gjør man med flytende matavfall? Som melk, yoghurt, rester av sauser og supper og sånt? Kan jo ikke bare helle det i søppelkassa, det kommer til å renne ut av posen og bli et skikkelig klin. Jeg har i grunnen aldri visst hva jeg skulle gjøre med sånt, jeg heller det i do. Det er vel feil det og, pga rotter i kloakken? Hva gjør man? Graver det ned bak en busk? Tilsetter noe som får det til å gå over i fast form så det kan kastes på vanlig måte? Koker det til det er fordampet vekk?

  Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 15:43   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Her går det i do eller i vasken.
Rørleggeren sier at det er greit(ikke for mange gulerøtter, de blir ikke borte), od det blir rotter i systemet vet jeg ikke noe om.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 15:46   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Er det noe som lukter ille putter jeg det i fryseboksen(har god plass) og hiver det frosset i søpla den dagen det blir hentet.
Gjelder spesielt om sommeren. Søpla blir nemlig hentet fredag, og det er kjedelig med rekeskall og annen luktemat i søpla en hel uke om sommeren(det hender jo at det er varmt!).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 15:49   #4
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sortering av avfall

Veldig sparsomt med info på nettsidene til avfallshåndteringsfolka. Men jeg fant til slutt en notis om at man kan helle det i en tom melkekartong, tape igjen og kaste i matavfallet.

  Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 15:51   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Vi hiver alt flytende i vasken. Alt av biter går i matavfallet, men da er saus og sånt skylt av først i tilfelle om det er noe sånt oppi det flytende. Men ris, hverken kokt eller ukokt må en for all del ikke hive oppi kummen har jeg funnet ut. Ris sklir jo så lett ned når de er så små, men det skulle jeg visst ikke gjort fant jeg ut en gang hvor alt tettet seg. Litt tykkere flytende ting kan jeg hive i matavfallet, men bare hvis det er en del der fra før og også kanskje litt tørkepapir der. Vi kan også hive vanlig tørkepapir i matavfallet, og det suger jo også til seg litt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 15:51   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av avfall

Jeg bruker tørkepapir til å suge opp fukten og kaster det i matavfallet

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 16:18   #7
halaisa
Aktiv
 
halaisa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 161
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Sv: Sortering av avfall

Jeg heller alt flytende utenom olje i vasken. Olje hiver jeg i matavfallet, passer bare på at det er avfall i fra før.

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 16:34   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av avfall

Vasken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 16:36   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Har dere ikke poser til matavfallet? Vi har sånne tynne bioposer og hvis fukten kommer gjennom tar jeg bare to utenpå hverandre.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:13   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Bare doting skal i do! http://www.dovett.no

Å kaste mat i do og vask fører til rotter. I Oslo anbefales det å hele flytende avfall i f.eks melkekartonger, tape igjen og kaste i restavfall. Jeg heller endel sv det rett i matavfallsposen, siden andre matretter suger det opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 17:52   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

For guds skyld, ikke ha det i do i alle fall.

I min kommune kan vi ha papir av dårlig kvalitet i matavfall, så jeg legger gjerne en flatklemt eggekartong i bunnen av posen for å ta i mot litt væske og for å stabilisere posen.
Ellers lar jeg fett o.l stivne i kjøleskapet, og har et stort plastbeger i fryseren jeg har f. eks yogurt o.l i, og som jeg tømmer rett før matavfallet skal hentes.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 19:38   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av avfall

Jeg gjør det enkelt: matavfallet. Og så går jeg bare ut med det. Ja, for vi har kompostbinge nedenfor garasjen.

Svigermor har PAPIRposer til matavfall, så det ser seg selv at hun ikke kan ha melk i det. Men hun tar to utenpå hverandre og går ut med det om det er joghurt eller sånn. (Det tømmes ofte, så det er ikke noe stort problem)

før jeg fikk kompost, så hadde vi ikke sortering av matavfall, så da gikk melka i vasken, og det andre i restavfallet. Det føles veldig feil å kaste mat i restavfallet, så jeg er glad vi fikk ordnet oss kompost. Nå er den full da, så i helga har vi litt hagejobb å gjøre.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 19:57   #13
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av avfall

Jeg har en tom melkekartong stående i søppelposten til flytende rester. Når posen er full kastes den og kartongen i restavfallet. Før jeg kom på å gjøre dette gikk veldig mye ned i rørene ...

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 21:40   #14
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Sortering av avfall

Så sant det er helt flytende har jeg det i vasken. Saus med noen biter også, bitene ligger jo igjen i silen over sluket. Er det mer fast form går det i bioposen. Er det mye fett/olje tar jeg tørkepapir og så i bioposen.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 16:24   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av avfall

Helt flytende rester går i vasken, med unntak av olje/fett.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 16:28   #16
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av avfall

Nå spør jeg av ren uvitenhet her, men er det virkelig problematisk å hive melk og yoghurt f.eks i vasken? Vil ikke det løse seg såpass opp i vannet det møter til at det ikke er et problem?

Jeg skjønner at det stiller seg annerledes med fett og oljer.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 16:39   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av avfall

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Nå spør jeg av ren uvitenhet her, men er det virkelig problematisk å hive melk og yoghurt f.eks i vasken? Vil ikke det løse seg såpass opp i vannet det møter til at det ikke er et problem?

Jeg skjønner at det stiller seg annerledes med fett og oljer.

Det er tiltrekkende på rotter:
http://www.abcnyheter.no/livet/2013/...ene-kommer-inn

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 16:59   #18
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av avfall

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er tiltrekkende på rotter:
http://www.abcnyheter.no/livet/2013/...ene-kommer-inn


Jeg skjønner det i forhold til ting som blir liggende igjen i avløpssystemet, men mitt spørsmål var igrunnen om ikke melk og yoghurt løser seg såpass fort og greit opp i vannet som det møter at det ikke vil være et problem?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 18:56   #19
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av avfall

Mikkeline, det er jo endel fett også i melk og yoghurt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 19:23   #20
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av avfall

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Mikkeline, det er jo endel fett også i melk og yoghurt.

Point taken....selvsagt er det det. Innser at jeg må endre mitt syn på hva som er greit å skylle ned og ikke.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no