Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-16, 21:48   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Er det en kode på førerkortet mitt som viser at jeg må bruke briller/linser når jeg kjører bil?

Mannen har oppdaget (ørlite granne seint) at vi må ha internasjonalt førerkort for å kjøre leiebil i Ungarn. For å få det, må jeg stille med legeattest, dersom førerkortet krever det. Og det gjør det, dersom det synes på førerkortet at jeg er ekstremt nærsynt. Hvis det ikke synes på førerkortet, har jeg ikke tenkt å gå til optiker for å få attesten som kreves (og som, såvidt jeg husker, koster en liten formue). Men det bør jeg helst vite før jeg stiller hos NAF for å få internasjonalt førerkort.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 21:59   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

På mitt første førerkort sto det merknad om at jeg måtte bruke briller/linser. Ser nå på det jeg har nå at det ikke står.

Vil tro det skulle stått på baksiden av kortet, under feltet merknader.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:01   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Ja, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Statens vegvesen

Dersom en kode gjelder for alle de utstedte førerkortklasser, kan koden føres opp i feltet under felt 9, 10 og 11. Bruker du for eksempel briller, vil kode 01 være ført opp der på førerkortet ditt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:02   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Morsomt for meg som har 01 på førerkortet, men som har laseroperert øynene og dermed ikke trenger briller lenger.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:04   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Oi, se der ja...der var det en kode jeg overså. 01. Da må jeg fortsatt bruke briller da :P

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:08   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Alt man lærer på FP, jeg visste ikke at jeg hadde denne merknaden i førerkortet mitt engang, før dette spørsmålet kom opp.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:11   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Og jeg så det ikke en gang, for den koden pluss to til sto så uryddig plassert.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 22:49   #8
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Takk - der fant jeg det også. Da spørs det om jeg dropper det internasjonale førerkortet.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 23:16   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Må du ha legeattest på dette da, når det faktisk står som merknad på førerkortet?

Ut fra det jeg finner, så er denne koden, når det står på førerkortet, gjeldende i EU/EØS, og Ungarn er jo medlem i EU. Da skal det vel holde å stikke innom biltilsynet og få utstedt et internasjonalt førerkort?

Vi måtte ha internasjonalt førerkort da vi skulle til USA, og det var ikke noe som tilsa legeattest da i hvertfall.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 23:51   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Morsomt for meg som har 01 på førerkortet, men som har laseroperert øynene og dermed ikke trenger briller lenger.



Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Alt man lærer på FP, jeg visste ikke at jeg hadde denne merknaden i førerkortet mitt engang, før dette spørsmålet kom opp.

Ikke jeg heller. Jeg visste at det var på det gamle, men jeg har ikke tenkt over det etter at jeg fikk det jeg har nå.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.

Sist redigert av trøtt : 05-07-16 kl 00:03.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 13:18   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Det står ikke på mitt, for jeg tror de glemte å hake av da jeg fikk lappen og siden har jeg sluppet unna. Og jeg kan ikke kjøre uten, for å si det sånn.
Jeg har bare 142 og 152 eller hva pokker det var. Flaks for meg, tydeligvis.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 13:21   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Det skulle stå på mitt, jeg krysset av og hele greia, men det kom ikke med
Jeg kan heller ikke kjøre uten.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 13:59   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Det står ikke noe på mitt, og det er jo helt nytt (november i fjor). Rart, for jeg måtte sende inn attest og alt da jeg søkte. Jeg kan uansett ikke kjøre uten da, enten det nå står eller ei.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 14:08   #14
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Jeg ser veldig dårlig uten hjelpemidler men dette er ikke haket av på meg. Men det står 100. Hva er det da?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 14:09   #15
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg ser veldig dårlig uten hjelpemidler men dette er ikke haket av på meg. Men det står 100. Hva er det da?

Prøvetid.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 14:15   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Ja, 100 står det på meg også, inntil 2017.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 14:42   #17
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Morsomt for meg som har 01 på førerkortet, men som har laseroperert øynene og dermed ikke trenger briller lenger.

Da er du faktisk pliktig til å ha med deg papirer på at du har laseroperert øynene eller bytte til nytt førerkort. Jeg ble har gjort det samme og ble stoppet. Fikk beskjed om å kjøre med kvitteringen/papirer på/etter operasjonen til enhver tid for å dokumentere at du ikke lenger trenger briller/linser. Fikk slippe lett unna med bare tilsnakk uten bot eller noe mot at jeg fikset det snarest.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 14:50   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Nå måtte jeg kikke på disse kodene mine:
140 Rett til å kjøre motorredskap
142 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

Jeg har altså ingen begrensning verken fart eller størrelse/vekt på traktor, ser jeg, motsetning til andre koder som var listet opp. Kan kjøre så stor traktor som helst! Så fort jeg vil! (innenfor fartsgrensen på stedet da).

Dette var gøy.

Nå må jeg huske å dra og fornye lett lastebil-lappen snarest. Den gikk ut i går.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 15:15   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå måtte jeg kikke på disse kodene mine:
140 Rett til å kjøre motorredskap
142 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

Jeg har 142 og
152 Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt
totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt,
med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t

Det skjønte jeg ikke helt. Men det er ikke så farlig. Jeg skal bare kjøre Mondeoen min med det første.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 15:32   #20
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Står det på førerkortet at jeg må bruke briller?

Jeg kan kjøre større motorredskap enn deg!


Hva er motorredskap, forresten?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no