Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 20:13   #161
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Der har en eller annen kvalifisert person uttalt seg også:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10025478

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:20   #162
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Magnus. Han er veldig bra.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:22   #163
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes ikke KJs fremgangsmåte er ok selvom den kan appellere til noen. På samme måte som jeg er sikker på at ganske mange ellers i samfunnet blir sure hvis jeg slenger ut noe om en bredspektret gruppe fordi jeg vil treffe noen få som tilfeldigvis også inngår i utvalget.

Det var veldig godt sagt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:24   #164
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Å forkaste forskningsresultater fordi man selv høylytt vil synse i vei om at genetikk ikke har noe å si er jo bare stappteit. KJ kan ganske sikkert veldig mye, men å innse hvor hennes kompetanse slutter og andres begynner er hun tydeligvis ikke god på. Den samme vurderingen ser det ut til at media sliter med også.

Sitat:

tvillingstudier har vist at 70 prosent av kroppsvekten er genetisk bestemt, mens 30 prosent er styrt av miljøet.

... sier en som har mer peiling i denne artikkelen.

Det vil ikke si at man skal leve livet som offer og "rammet" av egen fedme, men hvorfor denne antagelsen om at det er slik folk vil bruke korrekt informasjon om egen helse? Alle andre greier folk er genetisk disponert for og får vite om det, har jo en tendens til å utløse noe helt annet enn "gi blaffen"-holdning? Mitt inntrykk er at det heller skaper en økt bevissthet og at folk justerer livsstilen sin etter det.

Så hva er da galt med å kunne si at "I vår familie har vi lettere for å legge på oss". Eller, som jeg mistenker i min slekt etter å ha sett gamle familiebilder av folk som i følge KJ skulle ha vært tynne som fliser men langtifra var det: I vår familie tåler vi ikke karbohydratrik mat så godt. Oldemor og oldefar fikk 10 barn. Han var tømmerhogger. Maten var nok poteter, poteter og litt poteter til. Hva søtsaker angår var det appelsin i julegave og slike ting. Så overvekt fantes da også og selv om økt tilgjengelighet har sine ulemper når man står i butikken og skal velge, så har det jammen også noen fordeler. Og kombinert med litt bevissthet om arven man bringer med seg, kan det være en vinnerkombinasjon. I alle fall om ikke man tror på idiotiske påstander om at genetikk er irrelevant for "trimdronninger" som tror verden er slik de synes den skal være.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:38   #165
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tenker bare at om en venninne jeg kjenner som aldri har slanket seg i hele sitt liv skulle ha spist det samme som jeg gjorde i 2 mnd er jeg ganske sikker på at hun ikke hadde lagt på seg 20 kg. Jeg tror noen er mye mer disponert enn andre.

Eller kan det være slik at mange års jojoslanking gjør at det er lettere å legge raskt på seg igjen - at forbrenning, sultregulering etc. kommer i ubalanse på et vis? Og sies det ikke at kroppen alltid vil strebe etter den høyeste vekten den har hatt? (Jeg har i grunnen alltid trodd at det definitivt finnes genetiske årsaker til at noen legger raskere på seg, men det er jo lite som er avklart rundt dette.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:38   #166
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

"Man har ikke problemer med å uttrykke seg, man ER rett og slett litt dum."

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:42   #167
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Eller kan det være slik at mange års jojoslanking gjør at det er lettere å legge raskt på seg igjen - at forbrenning, sultregulering etc. kommer i ubalanse på et vis? Og sies det ikke at kroppen alltid vil strebe etter den høyeste vekten den har hatt? (Jeg har i grunnen alltid trodd at det definitivt finnes genetiske årsaker til at noen legger raskere på seg, men det er jo lite som er avklart rundt dette.)

Det er flere faktorer. Men det er genetisk også. Eller noe annet enn genetisk som også likevel beskriver grunnleggende forskjell.

Jeg kan fint legge på meg fire kilo i uka. Null problem.

Et år testet vi å fete opp Drammen. Jeg foret ham med alle mine beste triks for vektøkning i to uker. Han spiste til han var uvel pluss litt. Ribbe ble skyllet ned med cola og sjokolade.

Resultat etter to uker: En halv kilo ned.
Meg med to uker med mye brød- potet og karbobasert mat, men ikke godteri: Syv kilo pluss.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:46   #168
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Og sånn bare for gøy: Da stoffskiftet mitt røyk trente jeg seks timer i uka. Halvt om halvt styrke og spinning. Noe av styrken var nakke- og skulderrehabilitering og dermed ikke veldig tungt men resten var med god intensitet.
I tidsrommet spiste jeg lavkarbo. Temmelig ekstremt lavkarbo også.
Jeg spiste dessuten lite. 1300-1500 kalorier per dag. Da er olje/smør til steking for eksempel tatt med i regnestykket.

Også gikk jeg OPP en kilo hver eneste måned.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:50   #169
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

smilefjes, kan du ikke bare innrømme at du er lat?


For ordens skyld, det var ironi.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:53   #170
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"



Ypper'u? Modig i dag?

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:53   #171
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"



Litt småsur på helten og masete barn.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:54   #172
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Forresten - jeg kan innrømme at jeg er lat nå isteden. Nå trener jeg det halve og spiser mye mer. Men nå er stoffskiftet medisinert så da legger jeg ikke på meg likevel.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:02   #173
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Man kan være bedaglighetsfeit med mye mer en 5 kilo for mye altså.

At jeg er tjukk er bare fordi jeg er bedaglig og elsker godis.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:28   #174
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg er skikkelig lat. Og normalvektig. Hva har KJ å si om meg, tro?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:31   #175
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Du er nok en slabbedask og trenger å betale avlat til treningsstudioet, du også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:33   #176
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

OG jeg er litt for glad i godteri.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:58   #177
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.


Folk er veldig forskjellige.

Nemlig. Noe KJ ikke tar særlig høyde for i sine tabloide uttalelser. Skal jeg høre på noen er jeg avhengig av at det er litt tankekraft bak ytringene. At KJ kaller folk giddalause og late, kan da umulig føre noe bra med seg.

Eller, guri, så heldige vi er, hva skulle vi gjort uten KJ. Hadde det ikke vært for henne, hadde jeg lagt på sofaen enda! Nei den dama kan få sagt det, altså.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 22:11   #178
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er skikkelig lat. Og normalvektig. Hva har KJ å si om meg, tro?

Samme som meg da. Forskjellen på oss er vel da at jeg stod i uflakskøen da de delte ut stoffskifte, mens du var mer heldig.

Life ain´t fair!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 07:39   #179
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Samme som meg da. Forskjellen på oss er vel da at jeg stod i uflakskøen da de delte ut stoffskifte, mens du var mer heldig.

Life ain´t fair!

Man går ikke automatisk ned i vekt i racerfart om man får medisiner for stoffskifte heller. Alle kiloene må fremdeles jobbes av - og da jobber man i motvind hele veien.

Sånn for ordens skyld.

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 08:21   #180
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg har ergret meg over måten KJ uttrykker seg på det meste av natten og skulle ile inn og nyansere. Men så hadde jo det fine smilefjeset sagt alt som trengtes å si mens jeg druntet:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes ikke KJs fremgangsmåte er ok selvom den kan appellere til noen. På samme måte som jeg er sikker på at ganske mange ellers i samfunnet blir sure hvis jeg slenger ut noe om en bredspektret gruppe fordi jeg vil treffe noen få som tilfeldigvis også inngår i utvalget.

Dessuten har jeg endel meninger omkring dette med å få trening inn i hverdagen. Gå til jobb f.eks, parkere litt lenger unna, hoppe av to stopp for tidlig etc. På jobben hos meg var jeg med på å opprette en bevegelsesgruppe, hvor vi altså har fått fri en time i uka for å trene. Det kan være oppsatte gåturer eller trening på senteret. Resultatet etter et år? Svært fornøyde ansatte som har kvittet seg med noe av den dårlige samvittigheten for å ikke være i bevegelse og fornøyd bedrift som ser en klar nedgang i fravær knyttet til belastningsskader (rygg/nakke/skuldre).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no