Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 17:47   #81
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Og ja... første og beste link:
https://www.nrk.no/trondelag/kroppsp...ing-1.12756834

Takk, da må jeg Google videre. Denne er nesten 2 år gammel, men kan jo hende at flere har fulgt eksempelet.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:49   #82
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av A&A, her.

Jeg bruker hijab, og for meg så virker det som om at hijab symboliserer så mye mer enn det det egentlig skal i diskusjoner. Folk glemmer ofte at muslimer ikke er en homogen gruppe og at muslimske kvinner er forskjellige. Det er stor mangel på forståelse på hva som er kultur og hva som er religion. Kjønnslemlestelse av jenter er ikke en del av Islam, og omskjæring av gutter er ikke påbud. Tvangsekteskap er ikke en del av Islam, faktisk så er ikke ekteskapet gyldig hvis begge parter ikke vil. Det hadde vært bedre å ta forskjellige emner og diskutere det, istedet for å ta en tema og tilegne det så mye. De fleste diskuterer Islam og muslimer uten å ha nok kunnskap om religionen. I alt det man gjør i Islam, er det først og fremst intensjonen din som teller, og ikke bare handlingen. Man kan ikke gå med hijab fordi andre sier det, man må ville det selv. Hvis man forsvarer sin rett til å gå med hijab er man hjernevasket. Hvis man ikke går med hijab, så er man frigjort. Dette kom så tydelig frem idag for meg. Det kom en dame bort til meg og min mor og sa at hun blir kvalm av synet på oss, fordi vi går med plagg mennene våre har tvunget på oss. Stakkars oss muslimske kvinne. Spurte hun oss hvorfor min mor går med jilbab og jeg med hijab? Nei.

Veldig bra å høre fra en som bruker hijab. Det er fordi du mener det er et påbud eller ønske om det i islam, at det står i Koranen? Muslimer kommer jo fra veldig mange ulike land, er det ikke like kulturelt betinget som religiøst dette med tildekking av varierende grad, har det med ulike tolkninger av koranen eller kulturelt? Og hva tenker du rundt dette med tvang, synes du det er det utbredt i visse miljøer? Og har du tanker rundt dette med småjenter og hijab, hva er tanken bak?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:50   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Takk, da må jeg Google videre. Denne er nesten 2 år gammel, men kan jo hende at flere har fulgt eksempelet.

Jeg synes virkelig ikke det er rette veien å gå uansett årsak.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:52   #84
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tror du blander diskriminering og segregering. Mener ikke at segregering er greit heller altså, det er stort sett veldig ugreit. Og det opptrer ofte i kombinasjon med diskriminering.

Å fokusere på hva idiotien HETER, tar vekk fokus på at det ikke er greit, synes jeg. Segregering et også en form for diskriminering, og uansett hva du kaller det, så et det en forskjellsbehandling som jeg ikke liker.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:54   #85
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes virkelig ikke det er rette veien å gå uansett årsak.

Det er jeg helt enig i, og jeg tipper det ikke er så mange rektorer som fulgte opp. Siden det ikke er noe som har vært mye fremme i riksmedia siden

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:54   #86
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes virkelig ikke det er rette veien å gå uansett årsak.

Samme her. Og så vidt jeg husker gikk også denne skolen tilbake på det. Heldigvis. Men å avskrive dette med kjønnssegregering som noe som bare angår muslimer er litt for enkelt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 17:58   #87
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Samme her. Og så vidt jeg husker gikk også denne skolen tilbake på det. Heldigvis. Men å avskrive dette med kjønnssegregering som noe som bare angår muslimer er litt for enkelt.

Du påsto det var like utbredt mtp ønske om kjønnsdelt svømmeundervisning

Kjønnsegregering ellers i samfunnet er jeg litt usikker på, faktisk. Idrett så klart, men ellers?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:04   #88
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Du påsto det var like utbredt mtp ønske om kjønnsdelt svømmeundervisning

Kjønnsegregering ellers i samfunnet er jeg litt usikker på, faktisk. Idrett så klart, men ellers?

Leker.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:05   #89
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg syns hijab (og jilbab, for den saks skyld) er like samfunnsmessig problematisk som silikon, botox og restylane. Begge deler antar jeg at de aller fleste opplever som frivillige, og at det er noe de ønsker å bruke. Problemet er at de er symboler på et samfunn som styrer kvinner enten gjennom klesplagg eller gjennom utseende. Men jeg ville aldri funnet på å ta en enkeltperson fordi hun valgte det. Problemet ligger i årsaken til at kvinner velger å ikle seg enkelt typer plagg, eller sprøyte inn diverse greier i kroppen. Og det er liten tvil om at det i visse miljøer er knyttet stor sosial kontroll til nettopp bruken av dette. En Hollywood-kvinne som ikke har tatt skjønnhetsoperasjoner er neppe en person som en del av de viktigste sosiale kretsene. Sannsynligvis er det der ganske så uglesett å eldes med verdighet, uten plastiske tilpasninger. Og jeg regner med at det samme er tilfelle i visse miljøer også i Oslo. Og det er dette jeg syns debatten bør handle om - bør vi, som kvinner, godta at det er sosiale normer, som styrer hvordan vi ser ut i det offentlige rommet. Om de er religiøse eller ikke-religiøse normer er i denne sammenhengen egentlig uvesentlig. Det handler ikke om hijab eller ikke hijab, det handler om hvem som faktisk bestemmer, og om at et klesplagg eller en kosmetisk operasjon bare er greit å bruke eller ta, hvis det er like greit for samfunnet rundt deg (og dermed deg selv) om du bruker eller ikke bruker plagget.

For øvrig har hijab like lite å gjøre på barn som sminke, høye heler og push-up BHer. Greit på privaten, ikke i det offentlige. Men hvis barnet bruker det, så er det i alle fall ikke greit å kommentere det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:07   #90
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Veldig bra å høre fra en som bruker hijab. Det er fordi du mener det er et påbud eller ønske om det i islam, at det står i Koranen? Muslimer kommer jo fra veldig mange ulike land, er det ikke like kulturelt betinget som religiøst dette med tildekking av varierende grad, har det med ulike tolkninger av koranen eller kulturelt? Og hva tenker du rundt dette med tvang, synes du det er det utbredt i visse miljøer? Og har du tanker rundt dette med småjenter og hijab, hva er tanken bak?

Det står ikke i koranen at en kvinne skal dekke seg til. Det jeg har lært, av en muslimsk venninne fra Egypt, er at om hun tar et valg om å bruke hijab, så er det en avtale mellom henne og Gud (Allah) og at om hun først tar den på, så kan hun ikke ta den av og så på igjen. Det er altså et valg man tar en gang, så man skal være sikker på at man vil ta det. Påbudet om å bruke hijab er altså kulturelt betinget, ikke religiøst.
Det samme gjelder grad av tildekning, det er også kulturelt og ikke religiøst betinget.

Det er ingen tanker bak småjenter og hijab i koranen. Religiøs bruk av hijab skal kun skje etter puberteten. Det er derimot en kulturelt betinget sak -- og faktisk ikke verrre enn det som har blitt nevnt her tidligere i tråden: små jenter som har lyst til å være som de store jentene. Om det er noen som pålegger småjenter å bære hijab, så er det kultur, og ikke religion. Dessverre er det også slik at den del (beklager at jeg generaliserer) muslimer som kommer til Norge som innvandrere er fra landsbygda og uten utdannelse. Ikke rart, det er gjerne de som har en grunn for å flykte. Men det gjør at det er kulturelle skikker de har med seg rundt religionen - og ikke de nødvendigvis lærde skikkene etter boka (koranen).

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:08   #91
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Leker.

Joa, men går det under diskriminering på samme måte som. lønnsforskjeller? Vi kan vel ikke sies å ha et kjønnsdiskriminerende samfunn basert på at gutter får biler til jul. Det er liksom i en helt annen liga enn å måtte bade i burkini. Tenker jeg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:25   #92
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hijab

Eneste jeg ønsker meg, er at folk ikke tenker og tror og mener noe om hvorfor JEG personlig, og millioner av andre muslimske kvinner, bruker hijab... Og en ting til, at de ikke tror og tenker og mener ting om MEG som person, kvinne eller noe annet, kun fordi jeg går med hijab.

Jeg er dritt lei kommentarfelt-heltene, jeg er dritt lei av å ikke kunne føle meg hverken hjemme eller trygg i mitt eget hjemland.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:34   #93
A&A
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 219
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Veldig bra å høre fra en som bruker hijab. Det er fordi du mener det er et påbud eller ønske om det i islam, at det står i Koranen? Muslimer kommer jo fra veldig mange ulike land, er det ikke like kulturelt betinget som religiøst dette med tildekking av varierende grad, har det med ulike tolkninger av koranen eller kulturelt? Og hva tenker du rundt dette med tvang, synes du det er det utbredt i visse miljøer? Og har du tanker rundt dette med småjenter og hijab, hva er tanken bak?

Hijab betyr egentlig å dekke seg. Det kvinner har på hode heter khimar. Jeg har valgt å ha khimar på hode og gå med lange og løse klær fordi jeg mener at det er først og fremst et påbud fra Allah gjennom koranen. Men mitt ansikt, hender og føtter er ikke obligatorisk for meg å dekke. Det viktigste av alt for en muslim er å følge grunnpilarene i religionen. For eksempel ingen av de religiøse pliktene mine teller hvis jeg ikke ber salah. For meg er det ikke kulturelt betinget å dekke meg men et religiøst grunnlag. Men for eksempel i England så jeg mange muslimske kvinner fra andre land med ikke muslimske klær men med niqab på. Dette var fordi det var en kulturell ting for dem å gå med niqab.

Tvang finnes, men hvor utbredt det er i forskjellige miljøer vet jeg ikke. Jeg syns barn burde få lov til å prøve på og gå med hijab, men ikke å tvinge dem til det. Jeg gjorde det når jeg var liten av og til, men begynte fast med det i pubertene. Min datter på 6 år går ikke med det. På Eid bønn var hun en av få jenter som ikke hadde hijab på seg. Men det var ingen andre som sa noe til henne eller meg.

__________________

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:36   #94
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hijab

Mine døtre bruker heller ikke hijab, og de er nå 19 og 12 år gamle. Har aldri hatt noe ønske om det, heller. Jeg har luftet det fra tid til annen, men de har ikke hatt behovet. De har nesten ikke hermet etter meg som små heller, egentlig, selv om jeg vet mange jenter har ett ønske om å kle seg som mamma, og det er da man "smir mens jernet er varmt" og oppmuntrer til å bruke hijab, mens de enda vil det, sånn at de blir vant til det.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 18:41   #95
A&A
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 219
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine døtre bruker heller ikke hijab, og de er nå 19 og 12 år gamle. Har aldri hatt noe ønske om det, heller. Jeg har luftet det fra tid til annen, men de har ikke hatt behovet. De har nesten ikke hermet etter meg som små heller, egentlig, selv om jeg vet mange jenter har ett ønske om å kle seg som mamma, og det er da man "smir mens jernet er varmt" og oppmuntrer til å bruke hijab, mens de enda vil det, sånn at de blir vant til det.

Jeg hermet ikke etter mor, men min søster. Hun begynte med det i borgerkrigen i Somalia. Da var hun 25. Mor begynte med det når hun var 32. Jeg begynte med det når jeg var 14.

__________________

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 19:34   #96
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det står ikke i koranen at en kvinne skal dekke seg til. Det jeg har lært, av en muslimsk venninne fra Egypt, er at om hun tar et valg om å bruke hijab, så er det en avtale mellom henne og Gud (Allah) og at om hun først tar den på, så kan hun ikke ta den av og så på igjen. Det er altså et valg man tar en gang, så man skal være sikker på at man vil ta det. Påbudet om å bruke hijab er altså kulturelt betinget, ikke religiøst.
Det samme gjelder grad av tildekning, det er også kulturelt og ikke religiøst betinget.

Det er ingen tanker bak småjenter og hijab i koranen. Religiøs bruk av hijab skal kun skje etter puberteten. Det er derimot en kulturelt betinget sak -- og faktisk ikke verrre enn det som har blitt nevnt her tidligere i tråden: små jenter som har lyst til å være som de store jentene. Om det er noen som pålegger småjenter å bære hijab, så er det kultur, og ikke religion. Dessverre er det også slik at den del (beklager at jeg generaliserer) muslimer som kommer til Norge som innvandrere er fra landsbygda og uten utdannelse. Ikke rart, det er gjerne de som har en grunn for å flykte. Men det gjør at det er kulturelle skikker de har med seg rundt religionen - og ikke de nødvendigvis lærde skikkene etter boka (koranen).

Men dette hersker det jo stor usikkerhet og forvirring rundt. Du sier at det ikke står i koranen, mens A&A sier det motsatte. Dette ser jeg gjentatte ganger i media og nettdiskusjoner. Det er jo vanskelig å forholde seg til.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 19:34   #97
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns hijab (og jilbab, for den saks skyld) er like samfunnsmessig problematisk som silikon, botox og restylane. Begge deler antar jeg at de aller fleste opplever som frivillige, og at det er noe de ønsker å bruke. Problemet er at de er symboler på et samfunn som styrer kvinner enten gjennom klesplagg eller gjennom utseende. Men jeg ville aldri funnet på å ta en enkeltperson fordi hun valgte det. Problemet ligger i årsaken til at kvinner velger å ikle seg enkelt typer plagg, eller sprøyte inn diverse greier i kroppen. Og det er liten tvil om at det i visse miljøer er knyttet stor sosial kontroll til nettopp bruken av dette. En Hollywood-kvinne som ikke har tatt skjønnhetsoperasjoner er neppe en person som en del av de viktigste sosiale kretsene. Sannsynligvis er det der ganske så uglesett å eldes med verdighet, uten plastiske tilpasninger. Og jeg regner med at det samme er tilfelle i visse miljøer også i Oslo. Og det er dette jeg syns debatten bør handle om - bør vi, som kvinner, godta at det er sosiale normer, som styrer hvordan vi ser ut i det offentlige rommet. Om de er religiøse eller ikke-religiøse normer er i denne sammenhengen egentlig uvesentlig. Det handler ikke om hijab eller ikke hijab, det handler om hvem som faktisk bestemmer, og om at et klesplagg eller en kosmetisk operasjon bare er greit å bruke eller ta, hvis det er like greit for samfunnet rundt deg (og dermed deg selv) om du bruker eller ikke bruker plagget.

For øvrig har hijab like lite å gjøre på barn som sminke, høye heler og push-up BHer. Greit på privaten, ikke i det offentlige. Men hvis barnet bruker det, så er det i alle fall ikke greit å kommentere det.

Veldig godt skrevet! Jeg synes dette ble en fin diskusjon! Både om hijab og om det å diskutere hijab.

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Eneste jeg ønsker meg, er at folk ikke tenker og tror og mener noe om hvorfor JEG personlig, og millioner av andre muslimske kvinner, bruker hijab... Og en ting til, at de ikke tror og tenker og mener ting om MEG som person, kvinne eller noe annet, kun fordi jeg går med hijab.

Jeg er dritt lei kommentarfelt-heltene, jeg er dritt lei av å ikke kunne føle meg hverken hjemme eller trygg i mitt eget hjemland.

Full forståelse for det.

Kunne du skrive litt om hva du synes om diskusjonen her på FP? Og, om du vil, hva du tenker rundt dette med at det er så ulike normer for kvinner og menn når det gjelder påkledning i miljøer (feil ord muligens) der hijab er vanlig?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 19:39   #98
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Og jeg lurer på om dere/de som bruker tildekking har tanker rundt dette med at menn ikke behøver å dekke seg til, har kvinner større grad av selvkontroll mht fristelse? Og tanker rundt at f.eks koranen og bibelen har påbud som passet inn i samfunn for tusenvis av år siden som ikke nødvendigvis kan overføres til dagens?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 19:41   #99
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Eneste jeg ønsker meg, er at folk ikke tenker og tror og mener noe om hvorfor JEG personlig, og millioner av andre muslimske kvinner, bruker hijab... Og en ting til, at de ikke tror og tenker og mener ting om MEG som person, kvinne eller noe annet, kun fordi jeg går med hijab.

Jeg er dritt lei kommentarfelt-heltene, jeg er dritt lei av å ikke kunne føle meg hverken hjemme eller trygg i mitt eget hjemland.

Jeg synes derimot det er viktig at muslimer, både menn og kvinner, deltar i diskusjoner og forklarer ordentlig rundt avgjørelser og tankene bak det, ellers vil man heller ikke oppnå mer forståelse og aksept.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 19:47   #100
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes derimot det er viktig at muslimer, både menn og kvinner, deltar i diskusjoner og forklarer ordentlig rundt avgjørelser og tankene bak det, ellers vil man heller ikke oppnå mer forståelse og aksept.

Det er forsåvidt greit, men jeg kan jo skjønne at man blir lei av å bli tillagt meninger, holdninger osv. pga. at man bærer hijab.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 14-09-17 kl 19:55.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no