Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 08:50   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hijab

Knyttet til Kringkastingsrådets behandling av klagene som har kommet mot "Faten tar valget", har nrk.no i dag flere intervjuer med kvinner som deler sine tanker om hvorfor/hvorfor ikke de bruker hijab. Veldig bra, synes jeg, at de løfter fram ulike stemmer på denne måten. Jeg mener at dette er en diskusjon som ikke kan bli overlatt til de som vil ha forbud mot hijab og andre liknende plagg. Jeg håper vi kan ha en (ny) diskusjon om dette på FP også.

For meg koker det ned til at jeg ser hijab som et symbol på at man tenker ulikt om hva som er sømmelig og "riktig" for kvinner og menn. Hvis hijab var noe som også muslimske menn kunne velge/velge vekk å bruke, ville jeg oppleve det mindre problematisk. Men som andre markører og normer som pålegges ett kjønn, synes jeg dette er noe som burde bli mindre og mindre vanlig å bruke i 2017. Jeg skulle ønske dette momentet kom sterkere inn i bildet nå hijab diskuteres, og jeg klarer ikke se noe sørlig av det i NRKs intervjuer.

Det som ofte får stort fokus er om det å bære hijab er et personlig valg eller ikke. Det er selvfølgelig også viktig, men som med andre kjønnsdelte "valg" (deltidsarbeid, fordeling av husarbeid, kjønn ift. maktstillinger i samfunnet er de jeg kommer på nå), er det samfunnsstrukturer som påvirker valget til den enkelte. Da synes jeg det er viktig å løfte blikket og se hvilke strukturer som ligger bak valget og om hvor reelt valget er. Og hvordan et personlig valg kan skape forventninger til hva det er riktig for en større gruppe å gjøre. En muslimsk mann kan så vidt jeg vet ikke velge å bruke hijab. Normer for hvordan en muslimsk mann skal kle seg (som selvfølgelig er veldig forskjellige etter hvilken retning man tilhører og hvor strengt man praktiserer) er generelt mye "friere" enn for muslimske kvinner.

At Faten bruker hijab på TV, klarer jeg ikke se noen problemer med, siden hun er ikke nyhetsoppleser. At nyhetsopplesere ikke skal ha synlige religiøse markører, synes jeg forsåvidt er greit.

At kvinner som bruker hijab blir hetset og angrepet på gaten er selvfølgelig helt uakseptabelt.

Så: Er det andre som har synspunkter på dette? Er det interessant å diskutere på FP?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no