Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-11, 18:27   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Fikk informasjon fra kommunen nå, bleier og bind skal visst i matavfallet.

Hvorfor det? Blir de sortert ut et annet sted? Kan jeg likevel pakke bindene inn i dopapir?

Og jeg nekter å kaste bleiene på kjøkkenet altså, så da må vi ha en sånn brun pose på badet da??

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:32   #2
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Har ikke peiling om de blir sortert ut
Ville hatt brun pose på badet da ja, vi hadde det. Nå hiver jeg de på kjøkkenet.
Skjønner ikke poenget med papirposene jeg da, misliker de sterkt

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:37   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Fikk informasjon fra kommunen nå, bleier og bind skal visst i matavfallet.

Hvorfor det? Blir de sortert ut et annet sted? Kan jeg likevel pakke bindene inn i dopapir?

Og jeg nekter å kaste bleiene på kjøkkenet altså, så da må vi ha en sånn brun pose på badet da??

Hva pleier dere å sortere da? Her skal denslags i restavfallet, jeg ser ikke helt alternativene? Papir og plast skal jo være rent. Dvs at jeg kaster brukt tørkepapir i restavfallet og ikke i papiravfallet, for eksempel.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:39   #4
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Tørkepapir skal i matavfallet.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:39   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Det sorteres ut senere, men skal i matavfallet fordi restavfallet hentes så sjelden, så det blir så mye lukt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:41   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Tørkepapir skal i matavfallet.

Ja, altså, her kalles matavfall "restavfall", vi har ikke eget matavfall. Så mat og rest går i en dunk, papir i en, plast i en og glass/metall i en. Bleier og bind ville da gått i kategori 1 og absolutt ikke i noen av de andre.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:54   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Her sorteres kun våtorganisk avfall (= matavfall), papir og restavfall som da er alt annet som ikke passer andre steder, så jeg synes det er merkelig å legge bleier og bind i det våtorganiske i stedet for restavfallet. (Glass og metall sorterer vi "på egenhånd")

Blir bindene mine sortert ut selv om jeg har dem innpakket i papir?

Her blir våtorganisk, papir og rest tømt like sjelden. Søppelbilen kommer hver 14. dag og annenhver gang tar den med seg våtorganisk og annenhver gang papir og rest.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 19:28   #8
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Vi har hatt søppelsortering i mange år, og bleier + bind skal sorteres i matavfallet. Bleier+bind blir til jord sammen med resten av maten, hageavfall osv etter det jeg har forstått

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:22   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Bleier og bind er plast og kjemiske greier, det blir ikke til jord nei, men sorteres ut. Det hentes sammen med matavfall fordi steder med matavfallssortering har henting av restavfall med så lange intervaller at det ikke er gunstig for bleier, siden det gjerne bare er en gang i måneden, og det blir litt av en stank. (og mengde...)

Det idiotiske med dette opplegget er at folk blir lurt til å tro som Svanhild, at plastbleier blir til jord, og derved tror det er miljøvennlig...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 21:41   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hentes sammen med matavfall fordi steder med matavfallssortering har henting av restavfall med så lange intervaller at det ikke er gunstig for bleier, siden det gjerne bare er en gang i måneden, og det blir litt av en stank. (og mengde...)

Og hva er da argumentet her hos oss hvor matavfall blir hentet en gang i mnd. også?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 21:41   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Jeg føler ikke veldig for å legge bind i matsøpla egentlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 21:43   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og hva er da argumentet her hos oss hvor matavfall blir hentet en gang i mnd. også?

Godt spm, jeg har aldri vært borti et sted hvor det praktiseres, da er jo mye av matavfallet også godt igang med komposteringen, og burde oppbevares forsvarlig for denslags, altså i kompostbinge. Normalt hentes jo matavfall minst en gang i uken de steder jeg kjenner til har slike løsninger.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 22:05   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg føler ikke veldig for å legge bind i matsøpla egentlig.

Fordi?

Det er jo ingen som skal spise det ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 22:16   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Nei, men jeg vil ikke ha bleier og bind på kjøkkenet.... Om jeg kan ha brun pose på badet, går det greit.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 22:53   #15
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Det høres snålt ut at plast skal sammen med komposterbart søppel. Men da blir det vel sortert ut først da. Tenk å ha den jobben. :urk:

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 00:06   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Godt spm, jeg har aldri vært borti et sted hvor det praktiseres, da er jo mye av matavfallet også godt igang med komposteringen, og burde oppbevares forsvarlig for denslags, altså i kompostbinge. Normalt hentes jo matavfall minst en gang i uken de steder jeg kjenner til har slike løsninger.

Du er bortskjemt.
Her hentes matavfall hver 14 dag og resten 1 gang i måneden. Vi sorterer våtorganisk, plast, papir, restavfall og har egen bleiedunk som tømmes 1 gang pr måned sammen med restavfallet.
Jeg har samme erfaringer som fnatten forøvrig mtp forbrenning og kompostering, synd at det ikke er likt over hele landet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 07:52   #17
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Her blir matavfall (og rest) hentet hver 3dje uke. Ok at rest blir hentet såpass sjeldent, men matavfall synes jeg er langt over hva som er ok. Den lukten som er i søppeldunken når det nærmer seg henting er mildt sagt.....spesiell? Spesiellt på sommeren er det fryktelig synes jeg.

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 08:31   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Hva er poenget med å sortere matavfall (med bleier og bind) og restavfall om det går i samme bålet...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 08:37   #19
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Her skal bleier og bind i det som kalles "brennbart avfall", altså det som ikke er matavfall/våtorganisk. Begge deler hentes hver 14.dag (ikke samtidig).

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 17:19   #20
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Bleier og bind i matavfallet - hva er greia med det?

Jeg sendte en epost til "mitt" renovasjonsselskap, og fikk svar:
"Bleier er godkjent for å kaste i matavfallet, og følger prosessen med innblanding av strukturmasser (knust trevirke) sammen med alt annet avfall som blir kastet i matavfallsdunken. Etter endt rankekompostering i ca 6 mnd, blir alt siktet i en trommelsikt, og det som ikke er kompostert ned under 80 millimeter, blir siktet ut til en ”sikterest”. Sikteresten blir deretter sendt som restavfall til forbrenning i Sverige og inneholder også en god del bleier."

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no