Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Del 2: Vaske gulvteppe

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 09:17   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Del 2: Vaske gulvteppe

Nå er snuppa heldigvis bortimot frisk, men omgangssyken har satt sine spor, blant annet på gulvteppet i stua, som stinker oppkast selv om jeg har forsøkt ulike typer vaskemidler. Først Zalo og vann, deretter tepperens, luktfjerner, og så har det fått henge ute til lufting. Men det hjelper ikke. Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne lukta selv, eller må det rett og slett leveres til vask?

Det er snakk om et korthåret flossteppe på 160x230, så ikke akkurat egnet for vaskemaskin, heller.

Hvor mye kan det evt. koste å levere noe sånt til vask/rens, sånn at vi vet sånn cirka?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 16:51   #2
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Hvor er alle de gode triksene når jeg trenger dem? Teppet har hengt ute i dag, også, men stinker like fullt, selv om flekken ikke kan sees lenger.

Må det altså inn til rens/vasking?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 16:55   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Har du forsøkt eddik? Vet ikke om det funker på oppkaststank, men det er mitt beste tips til luktfjerning sånn generelt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:13   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Skal ikkje salmiakk fungere mot lukt?

Me har ein spray som skal fjerne lukt. Den er kjøpt via ein nettbutikk som selger treningstøy, og skal fungere mot all "biologisk lukt". Da vil eg tru at den kan fungere mot lukta av oppkast også. Det er vel biologisk nok, på lik linje med sveittelukt?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:15   #5
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Eddik er foreløpig ikke forsøkt, men en luktfrisker uten egenlukt. Nå har jeg ekstremt sensitiv nese, men til og med mannen kjenner lukta, og da må det nok hardere skyts til.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:54   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Hvis dere har badekar går det kanskje an å legge det i karet og spyle godt? Eventuelt vente til det er skikkelig vår ute (vet ikke hvor du bor), og så spyle teppet ute med vannslange? Ikke at jeg helt vet hvordan "korthåret flossteppe" vil reagere på vann, altså.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:18   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Del 2: Vaske gulvteppe

Henge det opp ute og spyle er mitt tips også. Har faktisk vært med og vasket gulvtepper med høytryksspyler i hin hårde dager, bare la dem på garasjetaket og spylte løs. Det var sånne vevde ryer som var in på åttitallet. :fossil:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no