Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Lukt i nye klær

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-23, 19:12   #1
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lukt i nye klær

Jeg kjøper nesten bare topper som ikke trenger å strykes, og vasker disse nå alltid før bruk etter erfaringer med vond lukt særlig under armene. Må være noe i i kjemikaliene fra produsent som reagerer med svette/kroppsvarme. Jeg bruker antiperspirant, og svetter normalt ikke mye. Annyhu....

Jeg har nå kjøpt en kjole som er tildels i silke, og jeg ønsker ikke å vaske/rense den før førstegangsbruk. Noen tips før start? Å be armhulene unngå å bli varm/svette etc er litt vanskelig

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 00:10   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Alle nye klær bør vaskes før bruk. De settes inn med midler som er insektfrastøtende for at ikke plagg skal ødelegges under transport. Disse midlene er ikke bra for huden.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 12:20   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker aldri nye klær før bruk. Har gått bra så langt. Synes ikke de lukter noe spesielt heller.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 12:51   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker bare undertøy og klærne til små barn før bruk. Aldri mine egne, og ikke Storebror sine lenger heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 12:57   #5
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker bare nye håndklær og sengetøy før bruk. Vasket babyklær da ungene brukte det.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 13:00   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker kun undertøy (forresten ikke BH-er) og sengetøy/håndklær før bruk.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 13:08   #7
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.725
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker så og si alltid nye klær før bruk- unntak er sokker.
Like mye for jeg aner jo ikke hvem som har prøvd de før meg
inkl. BH.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 18:50   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg vasker bare nye håndklær og sengetøy før bruk. Vasket babyklær da ungene brukte det.

Og så hender det jeg vasker undertøy før bruk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 14:38   #9
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Jeg vasker alltid klær før de skal brukes for første gang. Hurtigprogram i 20 minutter gjør susen. Eneste unntak er mine og mannens sokker, av en eller annen merkelig grunn. Sokker og veldig delikate penklær, når jeg tenker meg om. Tror heller ikke stakken til bunaden har blitt vasket.

Jeg er veldig overrasket over at dette ikke er noe alle gjør. Klær settes inn med kjemikalier for å se bra ut i butikken. I tillegg er det mye overskuddsfarge i enkelte typer klær. Les eventuelt disse lenkene:

https://www.kk.no/helse/derfor-bor-d...-bruk/67755868
https://omo.no/klesvask/vaske-nye-klaer/
https://dinside.dagbladet.no/bolig/d...klaer/72055892
https://viivilla.no/interior/renhold...aske-nye-klar/

(Og så ser dere som ikke vasker klær før bruk, alt for lite på sykehus-serier. Har ikke omtrent alle seriene minst én episode hvor det kommer inn ungdom med rare symptomer, og så er det allergisk reaksjon fordi dongeribuksa ikke har blitt vasket før bruk? )

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 15:18   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Tenker at det har gått fint i ca 50 år, så det er grenser for hvor galt det kan gå heretter. Men skal ha det i bakhodet hvis jeg legges inn med rare symptomer.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 15:23   #11
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Tenker at det har gått fint i ca 50 år, så det er grenser for hvor galt det kan gå heretter. Men skal ha det i bakhodet hvis jeg legges inn med rare symptomer.

Går for samme strategi.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 07:21   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Tenker at det har gått fint i ca 50 år, så det er grenser for hvor galt det kan gå heretter. Men skal ha det i bakhodet hvis jeg legges inn med rare symptomer.

Samme her. Vasker alltid nytt sengetøy og håndklær før bruk, men mange klær mister jo den helt nye følelsen etter vask. Vasker dere virkelig f.eks. en ny dyr ull/kasjmirgenser før bruk?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 07:40   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Det som skal nært kroppen vasker jeg før bruk, men ikke ullgensere. Broren min måtte til lege midt under en utenlandsferie som barn, med kløende utslett. Det viste seg å være en reaksjon på en ny t-skjorte.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 10:39   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg vasker aldri nye klær før bruk. Har gått bra så langt. Synes ikke de lukter noe spesielt heller.

Ikke jeg heller, liker å gå med helt nye klær.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 14:09   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Samme her. Vasker alltid nytt sengetøy og håndklær før bruk, men mange klær mister jo den helt nye følelsen etter vask. Vasker dere virkelig f.eks. en ny dyr ull/kasjmirgenser før bruk?

Ja, alt vaskes.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-23, 10:35   #16
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Da er det bare å innse at det ikke finnes noen quick fix på utfordringen min - jeg ønsker ikke å vaske kjolen før bruk (tror dessuten kanskje den må renses), og jeg får kanskje satse på å fryse meg gjennom kvelden

Jeg vasker selv alltid håndklær, kunstige stoffer og sengetøy før bruk. Bomull etc ser jeg an.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-23, 10:47   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Lufte den godt først? Riste veldig hardt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-23, 10:56   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lukt i nye klær

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg vasker alltid klær før de skal brukes for første gang. Hurtigprogram i 20 minutter gjør susen. Eneste unntak er mine og mannens sokker, av en eller annen merkelig grunn. Sokker og veldig delikate penklær, når jeg tenker meg om. Tror heller ikke stakken til bunaden har blitt vasket.

Jeg er veldig overrasket over at dette ikke er noe alle gjør. Klær settes inn med kjemikalier for å se bra ut i butikken. I tillegg er det mye overskuddsfarge i enkelte typer klær. Les eventuelt disse lenkene:

https://www.kk.no/helse/derfor-bor-d...-bruk/67755868
https://omo.no/klesvask/vaske-nye-klaer/
https://dinside.dagbladet.no/bolig/d...klaer/72055892
https://viivilla.no/interior/renhold...aske-nye-klar/

(Og så ser dere som ikke vasker klær før bruk, alt for lite på sykehus-serier. Har ikke omtrent alle seriene minst én episode hvor det kommer inn ungdom med rare symptomer, og så er det allergisk reaksjon fordi dongeribuksa ikke har blitt vasket før bruk? )

Dette.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no