Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stryke lang duk?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-11, 22:16   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Stryke lang duk?

Eg har lite strykeerfaring, og stryker stort sett to gonger i året; til jul og til 17.mai. Den einaste kvite finduken vår er av typen vaske, henge opp og legge på. Så kjøpte me oss spisebord som kan utvidast, og da måtte me ha ny duk. Det er få å velge mellom i den storleiken, men enda opp med ein sånn teflonsak. Den må strykast etter vask. Eg har hengt den opp like samvittighetsfullt, men den ser ikkje fin ut sjølv for meg som ikkje er nøyen på sånt.

Korleis stryker ein lange dukar? Strykebrett? Da vil den jo brette seg i golvet på begge sider og krølle seg også etter stryking. Kan eg stryke på spisebordet ved å legge dynetrekk under?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:22   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stryke lang duk?

De fleste dukene jeg har krøller ikke så mye at det blir skrukker av at det havner på gulvet underveis i strykingen. Linduken derimot... Derfor stryker jeg den ved siden av bordet (bruker strykebrett), og etterhvert som jeg drar mer og mer duk over brettet legger jeg det over på bordet. Står altså nære bordet, og trekker duken ferdigstrøket over dit.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:24   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stryke lang duk?

Hvis du stryker to ganger i året - gjør deg selv en tjeneste. Lever den på et vaskeri og la dem gjøre det for deg ( det gjør jeg...)

Ellers et tips hvis du vil stryke selv - kjøp to like, men mindre duker. Når du dekker langt bord, legges de over hverandre, og ellers bruker du dem hver for seg.

Dersom duken går på gulvet under stryking, legg et rent laken. på gulvet

Kjenner du noen som har rulle, er det også langt å foretrekke for stryking. Det er en fordel å være to når man ruller, så du kan jo tilby deg å være arbeidshjelp mot at dere tar dine duker i samme slengen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:27   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stryke lang duk?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis du stryker to ganger i året - gjør deg selv en tjeneste. Lever den på et vaskeri og la dem gjøre det for deg ( det gjør jeg...)


Evt vipper du den bare over strykebrettet og følger med litt når den begynner å nå gulvet. Om du er litt forsiktig da kan du legge duken i lag på gulvet uten at den krøller seg. Men det gidder ikke jeg. Den krøller ikke sååå mye om den ligger litt på gulvet altså. :sjuske:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:27   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stryke lang duk?

Jeg setter strykebrettet inntil trappegelenderet i 2. etasje, og slipper duken ut over gelenderet etter hvert som den er ferdig strøket.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:33   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stryke lang duk?

Jeg er sjuskete, bruker strykebrett og lar bare duken henge ned på golvet i begge ender. Når jeg legger den på, glatter jeg over med lunkent jern. Jeg napper altså ut støpselet og stryker over duken mens det ennå er litt varme i jernet. Jeg tør ikke bruke veldig varmt jern rett på bordet, så det er bare den delen av duken som treffer bordplata jeg glatter på, men det blir bra nok.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 22:43   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stryke lang duk?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis du stryker to ganger i året - gjør deg selv en tjeneste. Lever den på et vaskeri og la dem gjøre det for deg ( det gjør jeg...)
.

Signerer - leverer den på vaskeri - få den ferdig strøket levert på rull hjem. Koster ikke mange hundrelappene.

Jeg har rulle og skjønner ikke hvordan jeg skal få det pent der heller. har en GIGA linduk vi fikk til bryllupet som er 4 meter lang - en plage å stryke.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no