Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Et filosofisk spørsmål om julen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-20, 23:45   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et filosofisk spørsmål om julen

Dette er noe jeg har tenkt å ta opp som tema her inne i mange år, men jeg har alltid vært redd for at ingen vil forstå hva jeg mener. Divine-mannen forstår hva jeg mener, da, så jeg tar sjansen.

Altså, helt fra jeg var ganske lita, kanskje 7-8 år, så har jeg blitt litt lei meg når jeg tenker på at julen er menneskeskapt. Jeg husker jeg tenkte at julen er jo ikke magisk når den ikke kommer av seg selv, som et naturfenomen. Det må mennesker til. Og hadde ikke mennesker giddet, så hadde det ikke skjedd. Ergo - svært lite magisk.

Divine-mannen tenker helt omvendt enn meg. Han sier at det er jo det som gjør julen magisk, nemlig at den er menneskeskapt. At vi klarer å skape dette helt av seg selv.

Er det noen andre her inne som har tenkt over dette? Jeg tenkte mye på det som barn, og jeg kjenner fortsatt noen ganger på den litt triste følelsen av at julen ikke bare kommer helt av seg selv.

Gir dette noe mening i det hele tatt, eller er jeg helt koko?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-20, 23:50   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg feirer lys og kjærlighet i jula. Lyset er i høyeste grad et naturfenomen, og i jula så begynner jo dagene sakte men sikkert å bli lengre og lysere.
At det må mennesker til for å få alt omgjort til handling, og at så mye fint og godt skjer, er jo en form for magisk.

Men ja, nei, jeg tror kanskje ikke helt jeg skjønner.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-20, 23:58   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.


Men ja, nei, jeg tror kanskje ikke helt jeg skjønner.

Nei, det ante meg. Jeg skjønner det egentlig ikke helt selv. Det er i alle fall vanskelig å sette ord på. Men jeg tror det har noe med at når man er barn, så tar man en del ting for gitt, og tror at det bare skjer av seg selv. Og så med modenhet skjønner man at det er itjnå som kjæm tå sæ sjøl. Men akkurat når det gjelder julen, så har altså den følelsen blitt hengende litt igjen i meg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:05   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg tror jeg skjønner godt hva du mener, selv om jeg ikke har det på samme måten selv. (Antageligvis en effekt av å ikke ha hatt barndomsjul.) Og så tipper jeg du ikke er kristen, for i så fall er jo det der ikke helt i tråd med juleevangeliet, for å si det sånn.

Man vil jo gjerne at det skal være en magi ved det, og at magien er noe annet enn at mor har stått på kjøkkenet og bakt pepperkaker midt på natten, liksom. Et slags stjernestøvdryss over verden som gir Den Følelsen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:10   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

. Et slags stjernestøvdryss over verden som gir Den Følelsen.

Nemlig! Det er akkurat det jeg ønsker. At vi bare våknet opp en morgen, og så var JulenTM der.

Og nei, jeg er ikke kristen. Men jeg var det som barn/ungdom. Men det gjorde det nesten enda verre. At selv om vi feiret noe så storslagent som Jesu fødsel, så måtte vi likevel fikse alt sjøl.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:32   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg skjønner hva du mener, Devine. Jeg tror faktisk du setter ord på noe jeg ikke helt hadde skjønt selv. Jeg har lurt så på hvorfor julemagien fra barndommen har forsvunnet, og jeg tror nok det har mye å gjøre med at jeg nå ser at jula "bare" er resultat av mye arbeid og staffasje.

Det naturskapte med jula er lyset, og blåtimen! Jeg har mange ganger tenkt at det var innmari taktisk å legge en slik feiring til mørkeste desember. Nå går jo hele den mørkeste måneden i et svosj!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:33   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg pleide å tenke som mannen din. Selv om jula var alt annet enn magisk da jeg var barn. Nå tenker jeg ikke på jula som magisk i det hele tatt. Det er en forbuksfest. Hyggelig å henge litt ekstra med familien da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:41   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg skjønner hva du mener, men er enig med mannen din. Nettopp det menneskeskapte er magien.
Jeg tenker sånn at jula er bare ett eksempel av flere - men alle disse øyeblikkene man kan legge engasjement, (tro), følelser, sentimentalitet, tradisjon, forundring og glede inn i - de skaper magien.
Om det så er gleden ved juletrelysene i stua, eller lukten av pepperkaker eller hva det er. Magien ligger i hvordan man reagerer og connecter - hvordan man tillater seg å reagere og føle. For meg er ikke jula skapt av andre så viktig. Butikker og tjohoi liksom, ikke så interessant. Men jula skapt av meg med og for mine nærmeste er det.

(og det gjelder den der overnattingsturen i skogen, påskeharen, et god rebusløp, fargene i bedet i hagen man har jobbet for og som endelig blomstrer så vakkert at det nesten tar pusten fra en. Også videre.

HVvis det ga mening?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 00:43   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg har ikke tenkt slik om jul. Men kanskje noe som ligner, når det gjelder lys og farger. Jeg likte ikke å lære om fysikken bak farger, for jeg tenkte på farger som noe helt fortryllende og magisk.
Men jeg har kommet over det. Jeg vet hva de er, men de er jo likevel fortryllende og, tja, magiske?


Når det gjelder jul har jeg vel gått fra å synes det var fantastisk, til et himla pes, til noe litt trist og vemodig, de siste årene.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 01:30   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Gøy tanke. Forstår jo hva du mener, men har ikke tenkt på det. Jeg er veldig glad i jula i min voksne verden, for nå skaper jeg selv minnene og evt magien - og jeg har tatt meg på tak for å gjenerobre jula etter noen traurige juler i tenårene. Men klart, magisk juleglitter har jo vært fint.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 01:37   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg har med alder og visdom kommet til at det er menneskene som skaper alt. Alt som er godt. Kjærligheten. Godheten mellom oss. Det er vi som utgjør bevisstheten i universet, som ellers er et stor tomrom. Hver og en av oss utgjør et lite punkt med bevissthet. Og 'noe' knytter denne bevisstheten sammen til noe større, til et fellesskap. Til godhet. Kjærlighet. Til julen. Til håp. Drømmer. Kanskje er det til og med dette som er Gud? For hva er vel gud, om ikke godhet, kjærlighet? Jeg syns det er ganske magisk.

Det var litt fra mitt filosofiske hjørne.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 01:45   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jula er magisk for ateistiske meg. Som en følge av en fantastisk rekke med tilfeldigheter og følgehendelser ble jordkloden til i et system der den skrått surrer eliptisk rundt en stjerne. Vi har fått tidevann og liv har utviklet seg og noen steder er lys/mørkedelen av døgnet av ulik lengde hver dag i forhold til i går. Det er et mirakel at alle disse tilfeldighetene førte til at du kan spørre om det magiske med jul. Så jo, julen er magisk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 02:05   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Når man er barn så innser man jo ikke at jula krever arbeid, og den framstår som magisk. Jeg skjønner hva du mener, men tenker som mannen din. Magien ligger nettopp i menneskene. At vi gjør det sammen, fikser overraskelser til hverandre, lager god mat, utfører ritualer som setter i gang tanker og minner, husker på dem rundt oss, pynter vinduer og hager for omverdenen og lager et fellesskap. Og selvsagt kan man plukke fra hverandre dette med mye surmaget realisme, men det er i dette magien ligger for meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 08:46   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg forstår hva du mener, tror jeg. Men jeg er enig med mannen din.

For meg er det alt det vi gjør for å lage jul som er det magiske. Jeg har alltid elsket juleforberedelser. Jeg er tydeligvis en av de få som ikke synes det er stress. Alt som har med jul å gjøre, inkludert å vaske gulv, er gøy, og magisk.

Så det menneskeskapte er det store med det.

Og nei, jeg er heller ikke kristen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 09:30   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg synes jula er magisk jeg. Når jeg står opp en julemorgen i halvmørket og ser juletreet med lysene og kjenner den deilige lukta av gran, så får jeg hele barndomsmagien tilbake og tanker om forarbeid og forberedelser er borte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 09:38   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg kom på en ting; storebror tror muligens litt på julemagi han også. I går kikket han på blomstene, azalea og julestjerner, i vinduskarmen og spurte i fullt alvor om de virkelig var ekte. De så nemlig helt like ut hvert år.

Vi har mange tradisjoner her i huset og åpenbart greier jeg å holde litt magi ved like for store unger ved å kjøre «same procedure as every year».

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 10:06   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Alt er jo menneskapt. Det er jo fantastisk! Vi vet at menneskene har hatt minst en fest, et blot med sterkt drikke, god mat og ofring til makter i underverden og himmelen helt siden før vikingtiden! Denne perioden fra 13.desember til 6.januar ble da i England kalt yuletide, og vår «jul» eller jol på gammelnorsk stammer vel fra samme opprinnelse, selv om engelskmennene adopterte Kristmesse når kristendommen kom, Christmas.

Jeg syns det er så fantastisk at vi har en slik tradisjon.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 11:05   #18
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg skjønner godt hva du mener, og har et veldig blandet forhold til det hele. På den ene siden synes jeg der er fantastisk at vi mennesker samler oss om tradisjoner og ritualer. Jeg fryder meg når hele området jeg bor i glitrer, lyser og blinker nå i adventstiden, og tenker med gru på hvor mørkt og tungt det ville vært uten. Jeg elsker at vi sammen gleder oss til noe. . På den andre siden synes jeg julen mistet mye av magien når jeg selv fikk ansvar for å skape den. I tillegg sitter jeg med en mer og mer tung følelse hver jul når gavene er åpnet.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 12:37   #19
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Jeg tenker nok litt som mannen din.
I tillegg har jeg kristen tro, så det er litt magi for meg.

Men jeg ser også magien i det JEG klarer å gjør for at barna mine får stjerner i øynene og nesten ikke klarer vente til Julaften. Jeg er nok i overkant glad i hverdagsmagi som jeg selv utfører...

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 15:08   #20
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et filosofisk spørsmål om julen

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg synes det er en deilig følelse at vi mennesker kan skape magi. Imidlertid er det ikke "bare" menneskeskapt magi i og med at det ikke hadde blitt mulig å skape dette på en helt annen dag om man hadde villet (tro meg, jeg har faktisk arrangert en julefest midt på sommeren en gang. Veldig gøy, men ikke magisk ). Jeg tror også at det blir mer magisk siden man har adventstiden hvor man venter og forbereder. Det er jo noe spesielt med bursdager og 17. mai, også, men ikke like magisk som julen. Ventingen mangler. Jeg elsker forberedelsene og nyyyter (særlig) lille julaften og julaften, men får alltid skikkelig nedtur utpå kvelden julaften fordi det da er over i mine øyne selv om resten av dagene også er fine.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no