Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kalender fikk du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-14, 18:46   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg hadde et juletre i filt som var limt på en papplate, med 24 filtpynt til. Jeg hang opp en hver dag. Det var en kalender farmor hadde laget til meg, og i år har jeg fått den fra mamma slik at Hiawata kan få bruke den også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:47   #22
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Sjokoladekalender med mange fine figurer - antakelig helt standard 80-tallet. Husker også noen år med små plastfigurer i forskjellige farger - mulig det var hull i dem til å henge på ei snor.

Født i 77.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:49   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Kanskje vi for moro kan skrive fødselsår i innlegga våre? Ane meg nemlig at dei som er født utover åttitallet kanskje var over på pakkekalender?

Det kan godt hende, jeg er født i '80. De fleste jeg kjente hadde pakkekalender og som regel sånn barnetv-kalender i tillegg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:50   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Plastfigurer og vond sjokolade her og, men pakkekalender fra jeg var 11-12. Født i 75. Ingen sterke følelser rundt valg av kalender for mine egne, har ikke bestemt hva de får i år ennå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:51   #25
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Ja, årstall har sikkert noe med saken å gjøre ja. Jeg er født i 78. Fikk pakkekalender hvert år til 2001. Da hadde jeg bodd hjemme fra i 3 år.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 18:54   #26
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

En kjøpekalender med små, beige plastikkfigurer av dyr som aldri kunne stå støtt. Mulig jeg fikk sjokoladekalender noen år, sannsynligvis med østtysk, vond sjokolade. Ingen jeg kjente fikk pakkekalender.

Jeg også. Husker at jeg fikk være med å velge kalender. .

Forøvrig født i 75

__________________
Min signatur

Sist redigert av Che : 08-11-14 kl 20:04.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:16   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg hadde brodert pakkekalender, sjokoladekalender, kalender med plastikkdyr OG Donald kalender. Hvert år. Enebarn ja.

(Født på slutten av 70-tallet, og har ikke videreført de ekstravagante tradisjonene)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:24   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Mine søsken er født fram til 1985 og ingen av dem hadde heller pakkekalendere. Pakkekalender var noe "de som fikk alt" fikk og vi var ikke blant dem.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:25   #29
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg og broren min fikk alltid pakkekalender, helt til jeg flyttet hjemmefra som 19åring. Mamma var flink til å finne ting å ha i kalenderen, og de beste dagene var da hun hadde laget en rebus som viste vei til der gaven lå. Jeg er født i 78.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:28   #30
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg er født på 80-tallet. Mamma broderte kalender og søstera mi og jeg åpnet denne annenhver dag. Det var en godteribit til hver og puslespillbiter som den som åpnet fikk legge, puslespillet var komplett på julaften.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:39   #31
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Vi hadde fyrstikkeske kalender. 24 fyrstikkesker etter hverandre med lilla filt utenpå og hvite filt tall på hver boks som var hengt opp i gangen. I hver eske var det litt gotteri og på søndagene så var det rebuslapp og noe annet vi skulle finne. På julaften var det bestandig en marsipangris. Vi sparte alt gotteriet i en boks med lokk og tok det frem på julaften. Ikke en bit ble spist før julaften. Jeg fatter ikke at vi klarte.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:47   #32
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

En kjøpekalender med små, beige plastikkfigurer av dyr som aldri kunne stå støtt. Mulig jeg fikk sjokoladekalender noen år, sannsynligvis med østtysk, vond sjokolade. Ingen jeg kjente fikk pakkekalender.

Samme her.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:48   #33
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg (73-modell) hadde en striekalender med filtfigurer mamma hadde sydd, og på den var det 24 messingringer som det hørte en liten rød filtpose til. Og oppi der var det loete seigmenn, en twist, kjærlighet på lørdager, og annet godteri.
De fleste i nabolaget hadde sånne varianter, og noen hadde filtkalender med figurer og borrelås på også som man satte på plass i tillegg.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:50   #34
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

En kjøpekalender med små, beige plastikkfigurer av dyr som aldri kunne stå støtt. Mulig jeg fikk sjokoladekalender noen år, sannsynligvis med østtysk, vond sjokolade. Ingen jeg kjente fikk pakkekalender.

Nøyaktig slik hos meg også!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:50   #35
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg husker jeg hadde kalender med bittesmå plastdyr ett år. Ellers hadde jeg brodert pakkekaleder. Født på 70-tallet.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:52   #36
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg er født på midten av 70-tallet. Jeg hadde pakkekalender, sjokoladekalender, donaldkalender og sånn kalender med små plastikkfigurer i forskjellige farger som det var hull i på toppen. I pakkekalenderen var det litt smågodt og kinaputter husker jeg. Husker ikke om det var andre ting, men kinaputtene og de sure føttene (de grønne/gule/røde) sitter spikra i hukommelsen.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg kjente bare ei som hadde pakkekalender da jeg vokste opp. Hun var enebarn, så det var kanskje derfor det var råd til sånt?. Det var virkelig ikke vanlig der jeg kommer fra (eller kanskje da jeg kommer fra) å ha pakkekalender.

Jeg er veldig langt fra enebarn, men fikk pakkekalender. Det kommer vel litt an på foreldrene og vil jeg tro, hvor mye de likte å styre til jul? Vet egentlig ikke hvorfor pappa lagde pakkekalender til oss. Den var nok uansett ikke veldig kostbar, jeg tror nok jeg drar den en smule lenger enn det pappa gjorde, men jeg var ikke noe mindre forventningsfull av den grunn.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

. Pakkekalender var noe "de som fikk alt" fikk og vi var ikke blant dem.

Sånn var det ikke her. Jeg tror ikke det var så mange som fikk pakkekalender, men alle andre fikk nok ganske mye mer enn det vi fikk til vanlig.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:52   #37
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Født i starten på 70-tallet og hadde aldri pakkekalender.
Det var, som så mange andre, sjokoladekalender (de sjokoladene var nyyydelige syntes jeg da), bilde kalender (det var nesten favoritten) eller kalender med små fargerike plastfigurer.
Innimellom ønsket jeg meg pakkekalender, for jeg hadde flere venninner som fikk det, men jeg sa det ALDRI høyt for jeg visste hvor mye det ville koste. Jeg var uansett så glad for den kalenderen jeg hadde, så ønsket stakk ikke særlig dypt.
Men jeg har alltid drømt om å lage pakkekalender til mine barn. Og jeg storkoser meg med det. Min mor elsker også å kjøpe ting som vi kan bruke til kalenderen. Jeg pleier å holde prisen pr. dag til 10-15 kr. Nå for noen dager siden gikk min mams og kjøpte Sabeltann-pledd til 50,- stk. Jeg sa det var greit, men jeg tror det får bli julaftenpakken.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:56   #38
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg er født på begynnelsen av åttitallet og fikk plastfigurer og vond, østtysk sjokolade de første åra. Litt utpå nittitallet fikk vi pakkekalendere, med noen småting, smågodtbiter og større ting de siste to dagene.

Jeg får pakkekalender ennå, søstra mi og mamma og jeg lager til hverandre. Veldig koselig.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 20:57   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg er født i 1979, til julen 1980 broderte mamma en kalender til meg som det hang pakker på siden den tid og til etter jeg flyttet hjemmefra. I barndommen vekslet det mellom "ting" og "godt", vi fikk velge hva det skulle være, "tingene" var 24 små plastgreier som kunne henges i en tråd som smykke. Vi fikk ikke det samme hver dag, men i løpet av kalenderen fikk vi det samme jeg og min bror. Og vi fikk det i alle fall 2 eller 3 år. Etterhvert gikk vi over til å velge godteri hvert år. Min bror (1981) er altså oppvokst med samme som meg.

Våre unger får pakkekalender, men fokus på små, lette gaver, for mamma har brodert kalender til dem også. I fjor fikk de bla julekrybbe i playmo fordelt mellom seg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 21:05   #40
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Mammas broderte kalender. En Twist eller en liten ting til oss hver om morgenen, etter hvert ble det kun sjokolade. Det var helt OK. Husker ikke at det var mye fokus på det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no