Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen som feirer thanksgiving?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-13, 21:40   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Noen som feirer thanksgiving?

Kan du fortelle hva man feirer, hva som skjer og hva som er et must på matbordet og i forhold til tradisjoner?

Når feires denne dagen?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 21:44   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Vi er så fantastisk heldige at vi i mange år har blitt invitert til venner denne dagen. Lørdagen nærmeste helg, diger kalkun, stuffing, gode venner. That's all it takes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 21:44   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Datoen flyttes, dvs det er fjerde torsdag i november. Vi feirer nesten alltid.

Standard er kalkun i en eller annen form (vi gidder ikke helsteke en diger fugl, så kalkunbryst funker fint for oss), søtpoteter med smør og brunt sukker og tranebærsaus. Dvs jeg har tranebærgele og gravy/saus istedet, for det synes jeg er bedre.

Mannen har bodd mange år i USA og holder fast på tradisjonen.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 22:28   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Datoen flyttes, dvs det er fjerde torsdag i november. Vi feirer nesten alltid.

Standard er kalkun i en eller annen form (vi gidder ikke helsteke en diger fugl, så kalkunbryst funker fint for oss), søtpoteter med smør og brunt sukker og tranebærsaus. Dvs jeg har tranebærgele og gravy/saus istedet, for det synes jeg er bedre.

Mannen har bodd mange år i USA og holder fast på tradisjonen.

Heldige deg! Jeg har bodd 8 år i USA. Burde kanskje starte tradisjon jeg og. En av mine favoritt helligdager.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 22:36   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Har aldri feiret det, men skal for første gang i år gjøre det, da jeg og mannen min er invitert til Fibi på Thanksgiving-middag. Hun serverer kalkun men det spiser vi jo ikke, så vi spiser tilbehør og har med noe veggisgreier selv (tror det er flere som skal ha med noen retter, jeg tror jeg skal lage mais-stuing og litt diverse). Gleder meg, tror det blir en veldig koselig kveld.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 22:46   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Ja, vi feirer, siden både jeg og mannen har bodd i USA. Vi takker selvsagt ikke for at europeerne kverket omtrent hele Amerikas utbefolkning, men for at vi har gode venner, er ved god helse og har hatt nok et fint år.

Mattradisjonene vi har er en blanding av amerikanske og norske. Amerikanske fordi det er mange minner for meg, og fordi gjestene syns det er eksotisk og spennende, og norske fordi jeg syns det er viktig også. Også er det gøy å se der mattradisjonene krysses!

Fordi vi inviterer endel venner og ønsker en skikkelig feiring legger vi det til lørdagen etter amerikansk Thanksgiving. Eller i år er det faktisk helga før, siden Thanksgiving er så seint i år.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:00   #7
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Kan dere skrive litt mer om hvilke mat, dessert som pleier bli servert?
Hvordan er en "vanlig" thanksgiving-dag?

Faste tradisjoner?

Ungene mine vokser stadig til! Tenk om jeg kunne lage en fast tradisjon for oss der de alltid gledet seg til å komme hjem! Feks ha med en venn/kjæreste osv!
Jeg liker å ha faste tradisjoner og lager gjerne nye. Synes thanksgiving ser så koselig ut på film! :-)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:06   #8
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Jeg har aldri feiret og kjenner ingen som gjør det heller. Ergo har jeg aldri vært invitert på middag. Det høres ut som en veldig trivelig feiring, synes jeg, i alle fall slik jeg har sett det på film.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:08   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Jeg kan nesten signere Tallulah sitt innlegg. Men vi har ikke bodd i USA, men har familie der.
Ellers feirer vi helt likt.

I år kommer et nabopar med sine to barn. Vi skal ha kalkun, stuffing, mashed sweet potatoes, saus, cranberrymousse og vanlig mashed potatoes. I tillegg lager jeg rosenkål, brokkoli og stekte grønnsaker til.
Jeg gleder meg! Kalkunen ligger og venter i fryseren.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:09   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har aldri feiret og kjenner ingen som gjør det heller. Ergo har jeg aldri vært invitert på middag. Det høres ut som en veldig trivelig feiring, synes jeg, i alle fall slik jeg har sett det på film.

Samme her! Har veldig lyst, men har ofte lite energi og mye å gjøre på denne tiden. Men kanskje en gang. Virker veldig koselig. Er det veldig omfattende å lage så mye tilbehør?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:12   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Samme her! Har veldig lyst, men har ofte lite energi og mye å gjøre på denne tiden. Men kanskje en gang. Virker veldig koselig. Er det veldig omfattende å lage så mye tilbehør?

Ja.
Jeg bruker mye av dagen på matlaging den dagen, det må jeg innrømme. Men av og til "jukser" jeg litt med stuffing og moussen og da blir det mye lettere.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:13   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Jeg har aldri feiret det, men har et vennepar som feirer (han er fra USA). Jeg syns egentlig de kan invitere meg snart.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:17   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ja.
Jeg bruker mye av dagen på matlaging den dagen, det må jeg innrømme. Men av og til "jukser" jeg litt med stuffing og moussen og da blir det mye lettere.

Kan du ikke legge ut litt oppskrifter? Hvis jeg vet hva jeg må gjøre tror jeg terskelen blir lavere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:21   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Jo det kan jeg godt. Men jeg må vente til i morgen for de ligger i kjøkkenskapet og jeg gidder ikke hente dem. :lat:
Jeg kan dem ikke utenat må vite.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:25   #15
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Denne ligner mye på den jeg bruker til Cranberrymousse.
Jeg bruker vanlig gelantin dog, og får jeg tak i cranberrysauce bruker jeg det (de har det av og til på Helgø Meny eller Middelthon, som er Bunnpris nå) hvis ikke bruker jeg tyttebærsyltetøy.

Nå måtte jeg ettersjekke, for jeg følte noe var galt. Enten bruker jeg gelantin, eller så bruker jeg bringebærgele fra pulver. (Jeg bruker mest det når jeg tenker meg om...)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:27   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 23:35   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Mashed Sweet potatoes:

Søtpoteter så mange du vil ha.
Smør
litt melk/fløte eller vann (stort sett bruker jeg matfløte)
bittelitt kanel, ingefær og muskattnøtt (viktig å smake til)
Salt

Lag som du ellers vil lage potetmos og tilsett krydder litt etter litt! Vær forsiktig for blir det for mye er det ikke godt.

Jeg ble visst litt gira og gadd å finne likevel.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 06:38   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Her har du litt inspirasjon fra i fjor:
http://www.foreldreportalen.no/forum...t=Thanksgiving

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 07:32   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Herlig! Fantastisk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 07:44   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som feirer thanksgiving?

Vi markerer høsttakkefest/mikkelsmess på tradisjonelt norsk tidspunkt.

Da jeg var liten var jeg med på litt mer amerikanske feiringen sammen med min norskamerikanske slekt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no