Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftenproblem

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-11, 10:51   #121
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Julaftenproblem

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det der var et kult nick. :liker:

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:12   #122
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftenproblem

Se der, ja. Mye bedre enn guttemamma og riktigt så pent.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:35   #123
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftenproblem

Gratulerer med nytt nick

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:53   #124
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.442
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg ville valgt alternativ 3. Jeg forstår det slik at dere har planlagt å feire med hjemme hos dine foreldre, og ville ikke snudd om på planene. Jeg ville heller ikke diktert hvem som fikk komme (slikt skaper lett meget dårlig stemning). Ser ikke helt at alt 3 gir kaosjul, det kommer vel litt an på hvordan man legger det opp.

Om dere absolutt vil feire alene hjemme så gjør dere det. Alternativt du sier til din søster hvorfor dere ikke vil feire jul med de, og ford det virker som om det er hennes planer som har endret seg såer det jo egentlig din jul med dine foreldre. Jeg tror imidlertid at disse alternativene kan ha konsekvenser og såre mer enn de gavner.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:44   #125
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Jeg ville valgt alternativ 3. Jeg forstår det slik at dere har planlagt å feire med hjemme hos dine foreldre, og ville ikke snudd om på planene. Jeg ville heller ikke diktert hvem som fikk komme (slikt skaper lett meget dårlig stemning). Ser ikke helt at alt 3 gir kaosjul, det kommer vel litt an på hvordan man legger det opp.

Har du lest tråden? Planene var ikke å feire hos foreldrene, det er presisert opp til flere ganger i tråden. Apropos det siste, hvorfor er det interessant hva du ser vil gi en kaosjul, hvis HI har erfaring og en opplevelse av noe annet? Hvorfor det oppleves slik har hun også beskrevet ganske utførlig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 23:48   #126
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Julaftenproblem

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg hadde valgt julaften hos noen andre any day, og gått til dekket bord

Og bare tatt gavene mine når jeg syns det var nok, takket for en hyggelig kveld og reist hjem til hus uten oppvask

Slik tenker jeg og

Så jeg hadde gått for alternativet med å feire hos foreldre sammen med søster, men nå liker jeg julekaos da.

Hva ønsker barna dine? Og foreldrene dine?

Jeg vet i hvert fall at mine foreldre synes det er aller kjekkest når alle barn og barnebarn kommer.

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:13   #127
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftenproblem

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg hadde valgt julaften hos noen andre any day, og gått til dekket bord

Og bare tatt gavene mine når jeg syns det var nok, takket for en hyggelig kveld og reist hjem til hus uten oppvask

Men rundt meg (som altså velger jul hos andre, dekket bord, men dog ikke drar hjem til eget hus på kvelden) er det ingen som forstår at jeg orker. Så lenge vi har (små) barn er det en opplest og vedtatt sannhetTM at besteforeldrene skal komme til oss. At ikke jeg for fem flate orker å rydde og vaske og pynte hele huset for oss OG besteforeldre, delvis nettopp nå som vi har små unger, men heller velger å stappe to store, to små og en hund i bilen (og antakelig sende pakkene i forveien...) er visstnok rart.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:04   #128
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg skjønner ditt dilemma. Det er vel få andre ting (annet enn arv) som kan skape så store problemer i en familie som hvordan en skal pusle sammen familie-julen. Alle svarene i denne tråden (mitt inkludert) viser hvilket engasjement dette medfører. Og hvor mange ulike meninger det er og hvor mange hensyn en ”bør” ta.

Etter å ha lest innlegget ditt på side 6, skjønner jeg det slik at du egentlig har kommet til en avgjørelse. At du gjerne feirer jul alene med din familie, uten både dine foreldre og din søster. Jeg synes det er en helt forståelig avgjørelse. Det er ikke verken egoistisk eller smålig, slik jeg ser det. Det viser bare at du er den som på en voksen måte tar ansvar for en situasjon du ser kan bli for kaotisk og vanskelig. Det viser at du har tenkt gjennom hva som er viktig og mest riktig for deg og din familie.

Desember kan være hektisk nok, med små barn, juleavslutninger, julebord, baking, gavehandling osv, osv. Julehelgen blir i tillegg kort nok i år, da julaften faller på en lørdag. I tillegg kommer familieselskaper i romjulen, slik du beskriver det.

Generelt er jeg enig i at vi som voksne bør vise hensyn og prøve å kompromisse litt. Noen mener vi bør strekke oss, og tåle en del ”for julefreden”. Men hvem kan bestemme hva som er for mye for den enkelte? Noen synes 8 mennesker er akkurat passe, noen mener 16 + to bikkjer går helt fint, og andre ønsker kanskje bare en rolig jul med en liten familie på 3. Vi er på ulike stadier i livet, og har ulik bagasje. Noen tåler kaos bedre enn andre. (Jeg har ligget dårlig store deler av romjulen, fordi vi hadde et slikt kaos en 1. juledag. Det var ingen god følelse overfor barna mine).

Du skriver at du lurer på hvordan du skal si til dine foreldre at de kan feire jul med din søster, på en måte som moren din ikke tar ille opp eller føler seg avvist på.

Å si at du gjerne vil ha en litt rolig julaften, og at du derfor ikke ønsker så stort selskap, er en ærlig sak. Dere skal jo likevel møtes både på lillejuleaften og i romjulen. Om de respekterer deg, krever de ikke ytterlige forklaringer. Og om din mor (eller din søster) sliter med denne avgjørelsen eller med humøret pga dette, får bli deres eget ansvar. Det er ikke noe du bør/kan passe deg for, eller tilpasse deg etter, hele tiden. De er voksne mennesker, de også.

Og til slutt, feire din jul med god samvittighet

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 11:21   #129
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julaftenproblem

Godt nyttår.
Hadde dere en fin julefeiring? Hvordan løste dere julaftenfeiringen da?

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 13:47   #130
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg hadde feiret alle sammen. Er snakk om en kveld i året og det blir veldig vanskelig om alle skal gjøre det på "sin måte". Vær fleksibel og tenk at det blir koselig.


Hva ble det til?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:08   #131
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftenproblem

Ja, hvilken løsning valgte dere til slutt?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no