Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Din beste krumkakeoppskrift?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 21:51   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.216
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Din beste krumkakeoppskrift?

I min familie så har det kun vært farmor som har bakt krumkaker til jul. Hun døde for drøye 6 år siden, og ettersom jeg arvet krumkakejernet hennes så er det vel antakelig min oppgave å stå for krumkakene heretter. Jeg har liksom ikke kommet i gang med det før, men jeg tenkte at jeg skulle få det til i år.

Men jeg trenger en god oppskrift. Krumkakejernet er av den gode gamle sorten som varmes på komfyren hvis det har noen betydning for hvilken oppskrift som funker best.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:56   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste krumkakeoppskrift?

Jeg husker ikke oppskriften jeg har brukt, men et viktig tips er at jernet må bli ordentlig varmt før du begynner å steke. Det bommer jeg stadig på.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:07   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste krumkakeoppskrift?

Jeg bruker Ingrid Espelid sin oppskrift:

3 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
150 g smør eller margarin
1/2 ts vaniljesukker
1/2 til 1 dl vann
(2 ss cognac, dette er tilføyd etter min bestemor sin instruksjon, blir ikke godt uten i følge henne, og jeg tør ikke prøve)
2 ts kardemomme om man liker kardemommesmak

Visp eggedosis. Bland i hvetemel og vaniljesukker. Ha i smeltet avkjølt smør. Tilsett cognac og vann. Jeg bruker sjelden mer enn 1/2 dl vann. La røren svelle i 30 minutter.

Varm jernet godt. Ha i en teskje røre, og press sammen sånn at kakene blir tynne og fine. (Om det er den gammeldagse typen jern du har arvet, som du varmer på plate, så må du snu det ganske fort sånn at kakene blir jevnt stekt). Rull sammen krumkakene med en gang du har tatt dem ut av jernet. Kan være lurt å være to, sånn at den ene steker og den andre ruller. Jeg har notert 35 sekunder steketid med mitt jern, men det må du sikkert prøve deg frem på.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no