Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-16, 12:07   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Lukta plager meg ikke - det er lukta av vår.

(Men det er noe møkk - pun intended - å være ute på lekeplassen med ungene i barnehagen på den tida av året - herre, vi flyr jo og sjekker bleiene på dem i hytt og vær, før det går opp for en av oss at eh... Stemmer... )

Den fella har jeg også gått i og jeg er gift med han som kjører.
Sånn rent personlig synes jeg 16 og 17 mai er lang verre dager å kjøre.
Med mindre man kjører der ingen ser.

Vi har selv kjørt 1.pinsedag. Da var det katastrofe. En vannledning hadde røket og dyra sto med møkk langt opp på anklene. Men de som då at vi kjørte kunne jo ikke vite det.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 12:37   #42
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Joda. Folk er folk i alle yrkesgrupper.
Men hvorfor er det egentlig så galt? Jeg har aldri hatt fri på 1.mai så nei. Dagen er ikke for meg. Hva gjør det egentlig om bonden jobber 1.mai? Greier ikke folk å gå i tog selv om det lukter møkk? Blir du provosert av at naboen raker Hagen også? Jeg steller fjøs. Også på 1.mai. Bør jeg la være? Hva er det med møkkaspredning som er så ille akkurat 1.mai?

1. mai er vanlig arbeidsdag for veldig mange yrkesgrupper inkl. bønder, og de må gjerne spre møkk også. Det er kombinasjonen møkkaspredning og konfirmasjon i bygda jeg irriterer meg over.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 12:52   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

1. mai er vanlig arbeidsdag for veldig mange yrkesgrupper inkl. bønder, og de må gjerne spre møkk også. Det er kombinasjonen møkkaspredning og konfirmasjon i bygda jeg irriterer meg over.

Da misforsto jeg deg. Å spre møkk i nærheten av kirke og lokaler på konfirmasjonsdagen og dagen før er en uting.
Uhøflig, unødvendig og et tegn på innovergrodde sosiale antenner. Med mindre dere har konfirmasjon hver helg, hele våren.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 18:19   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De fleste som sprer møkk på 1.mai gjør det fordi det var det som sto på arbeidsplanen. Været er lagelig og møkka må ut. Som yrkesgruppe har vi sjelden den luksusen det er å kunne velge en arbeidsoppgave bort fordi det ikke passer andre. Noen ytters få kjører møkk på trass. Men de fleste gjør det fordi det var den dagen det passet.
Skal man hoppe over møkk kjøring alle dager det kan plage folk blir det lite møkk ut.
Været og jorda skal være lagelig og da er vinduet for kjøring ganske smalt mange steder.

Farmor og Farfar var strengt religiøse. Det eneste tilfellet hvor de kunne spre møkk på en søndag var hvis 1.mai falt på en søndag. For på 1.mai spredde de møkk. Uansett. Og de la ikke skjul på at det var demonstrativt. Det var så visst ikke fordi det var spesielle behov den dagen, de klarte fint å unngå det på 2.pinsedag, eller andre søndager eller helligdager. Og de humret og gjorde en greie av det. Svigerfaren min er også der. Det var helt vanlig blant bøndene tidligere, deres måte å markere at de var motstander av dagen på.

Det er noe helt annet enn å stelle fjøset, eller for de som jobber i turnusyrker der man må holde hjulene i gang.

Begge deler (farfar og svigerfar) er på Møre (hhv nord- og sunn-), så det er mulig det er spesielt for det området, og selvsagt noe som har endret seg med tiden. Men det er ikke tvil om at det tidligere foregikk mye demonstrativ gjødselkjøring på 1.mai. Arbeiderbevegelsen har alltid stått mye sterkere på Østlandet da, så det kan godt hende bøndene der ikke demonstrerer imot på samme måte, men bare gjør det de heller ville gjort. Men der er de til gjengjeld ikke like opptatt av hva det sømmer seg å gjøre når, i forhold til helgedager og kirketider og den slags, så der risikerer man møkklukt på hvilke dager som helst.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 30-04-16 kl 18:30.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 18:24   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Jeg syns godt både kirken og HEF kunne latt være å arrangere konfirmasjon akkurat 1. mai. Det er noe med å ta hensyn til andre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 18:26   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Han stuten som var bondenabo da jeg vokste opp unngikk 1. mai, det jeg vet, eller, han gjorde ikke noe demonstrativ kjøring akkurat den dagen så vidt jeg kan huske. Men dagen ble da heller ikke videre markert der jeg vokste opp. Men konfirmasjonssøndagene kjørte han, ja. Godt og grundig, både lørdag og søndags morgen. Med den lekke hengeren sin som gjorde at veien var godt gjødslet den også. (Han VAR virkelig en stut, altså, og ikke representativ for så mange andre enn seg selv. Han har blitt mildere på sine gamle år, da, og sier selv at han visst ikke var helt god. Det hjalp å få et par svigerdøtre og noen barnebarn, tror jeg).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:03   #47
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Farmor og Farfar var strengt religiøse. Det eneste tilfellet hvor de kunne spre møkk på en søndag var hvis 1.mai falt på en søndag. For på 1.mai spredde de møkk. Uansett. Og de la ikke skjul på at det var demonstrativt. Det var så visst ikke fordi det var spesielle behov den dagen, de klarte fint å unngå det på 2.pinsedag, eller andre søndager eller helligdager. Og de humret og gjorde en greie av det. Svigerfaren min er også der. Det var helt vanlig blant bøndene tidligere, deres måte å markere at de var motstander av dagen på.

Det er noe helt annet enn å stelle fjøset, eller for de som jobber i turnusyrker der man må holde hjulene i gang.

Begge deler (farfar og svigerfar) er på Møre (hhv nord- og sunn-), så det er mulig det er spesielt for det området, og selvsagt noe som har endret seg med tiden. Men det er ikke tvil om at det tidligere foregikk mye demonstrativ gjødselkjøring på 1.mai. Arbeiderbevegelsen har alltid stått mye sterkere på Østlandet da, så det kan godt hende bøndene der ikke demonstrerer imot på samme måte, men bare gjør det de heller ville gjort. Men der er de til gjengjeld ikke like opptatt av hva det sømmer seg å gjøre når, i forhold til helgedager og kirketider og den slags, så der risikerer man møkklukt på hvilke dager som helst.


Jeg tror nok den type holdninger i stor grad hører forrige generasjon til. Det er til overmål svært få (kun 12%) bønder som ikke har annet arbeid ved siden av.
Men hva er det med møkk kjøring som er så provoserende egentlig?
Er det like ille om det kjøres harv, plog, såmaskin eller slåmaskin for den del?
Ja det lukter, men det må det nå engang gjøres og farlig er det ikke.

Til det siste så er jo svaret ja. Bor man på landet så risikerer man å bli oppmerksom på at det foregår matproduksjon . Uansett hvilken dag det er i uken.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:06   #48
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Jeg hater møkkalukt, men må fint holde munn all den tid jeg har bosatt meg nær bønder. Og møkka må jo ut, dessverre.

Men man kan ta hensyn rundt konfirmasjonstider, i alle fall dagen før. Folk er gjerne mye ute i en konfirmasjon, og møkkalukt setter seg veldig i klær. En bunad som stinker kumøkk (eller enda verre: grisemøkk) er ikke noe særlig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:09   #49
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg hater møkkalukt, men må fint holde munn all den tid jeg har bosatt meg nær bønder. Og møkka må jo ut, dessverre.

Men man kan ta hensyn rundt konfirmasjonstider, i alle fall dagen før. Folk er gjerne mye ute i en konfirmasjon, og møkkalukt setter seg veldig i klær. En bunad som stinker kumøkk (eller enda verre: grisemøkk) er ikke noe særlig.

Godt du innser det selv
Men ja, klart man bør ta hensyn. Vi har forsamlingshuset som nærmeste nabo og kjører selvfølgelig aldri møkk på konfirmasjonsdagen. Ei heller på jorder i nærheten dagen før. Har noen av naboene konfirmant får møkkvogna stå fra to dager før, slik at de får lufte bunader osv.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:12   #50
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Bøndene rundt her (det er ikke så mange nå lenger, dessverre) er også flink til å ta hensyn. Men det finnes unntak, i går var møkkalukta nyspredd på det ene jordet nær kirka. Og i dag var det konfirmasjon.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:12   #51
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Jeg har også innfunnet meg med at møkkalukten er prisen for å bo landlig. Og jeg synes bøndene her er flinke til å ta hensyn.

Jeg var virkelig ikke klar over at det fantes sterke følelser rundt det med konfirmasjon på 1. mai. Hva med vanlig gudstjeneste, blir det annerledes? Her vet jeg to kirker som ikke har konfirmasjonsgudstjeneste i dag (som ellers alltid har første søndagen i mai), og en kirke som har. Jeg trodde i grunn det var litt tilfeldig, men det er kanskje ikke det?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:33   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har også innfunnet meg med at møkkalukten er prisen for å bo landlig. Og jeg synes bøndene her er flinke til å ta hensyn.

Jeg var virkelig ikke klar over at det fantes sterke følelser rundt det med konfirmasjon på 1. mai. Hva med vanlig gudstjeneste, blir det annerledes? Her vet jeg to kirker som ikke har konfirmasjonsgudstjeneste i dag (som ellers alltid har første søndagen i mai), og en kirke som har. Jeg trodde i grunn det var litt tilfeldig, men det er kanskje ikke det?

Vanlig gudstjeneste er noe annet. Det er gudstjenester hver søndag hele året i mange kirker. Det er også vanlig med gudstjeneste 1 mai også når det havner på annen ukedag. Noen steder er det del av 1 mai program og har lange tradisjoner knyttet til det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:41   #53
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Da jeg vokste opp så brukte en av bøndene nær folkets hus alltid å spre møkk første mai. Helst akkurat når toget gikk. Da min far var fylkesleder i bondelaget gikk han faktisk ut og anmodet om at møkkasprederen kunne stå akkurat 1. Mai. Jeg skal markere dagen og det har jeg gjort siden jeg var liten. Der min mor vokste opp så var toget første mai mye lengre enn 17.mai. Synes ikke noe om konfirmasjon på denne dagen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 22:02   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1. mai?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror nok den type holdninger i stor grad hører forrige generasjon til. Det er til overmål svært få (kun 12%) bønder som ikke har annet arbeid ved siden av.
Men hva er det med møkk kjøring som er så provoserende egentlig?
Er det like ille om det kjøres harv, plog, såmaskin eller slåmaskin for den del?
Ja det lukter, men det må det nå engang gjøres og farlig er det ikke.

Til det siste så er jo svaret ja. Bor man på landet så risikerer man å bli oppmerksom på at det foregår matproduksjon . Uansett hvilken dag det er i uken.

Nei, det er ikke noe spesielt provoserende med møkkjøring, det som er provoserende er selve aksjonen, og det hadde selvsagt vært like provoserende uansett hvilken måte de hadde valgt å demonstrere mot 1.mai på. Møkk har jo likevel en perfekt symbolsk verdi da. Spre dritt over dagen. Samtidig som det merkes ekstra godt, på grunn av en mer ubehagelig lukt enn ploger og slåmaskiner lager. Er litt mer schwong over møkkspredning.

Men ja, jeg tror du har rett, det hører forrige generasjon til. Jeg bare nevnte det, for å få fram at det slett ikke er tull, med møkkspredning som en demonstrasjon mot 1.mai. Om de ikke gjør det nå lenger, så har det i alle fall vært en kjent sak tidligere. Så jeg skjønner godt hvor den påstanden kommer fra, den er ikke tatt ut fra løse lufta.

Selv tar jeg meg ikke nær av møkklukt i seg selv, verken på den ene eller den andre dagen. Kjenner det godt her også, selv om jeg bor i byen, men det plager meg ikke, det gjorde det heller ikke da jeg bodde på bygda (hvor jeg er vokst opp), selv om det selvsagt var mer intenst der. Det er andre lukter som er verre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:27   #55
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1 mai?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har ikke tenkt over det før nå, men når jeg tenker meg om, syns jeg at første mai er en såpass symboltung og spesiell dag, at denne datoen bør være forbeholdt sitt bruk, og at konfirmasjoner, det være seg uansett type livssyn, kan legges til andre datoer.

Det Inagh og flere andre sa. Da jeg oppdaget at 1. mai var konfirmasjonssøndag, reagerte jeg på det. Synes godt den dagen kan droppes som konf dag, uansett livssyn. Gudstjeneste er greit nok. Det er mange arbeidstakere som både er kristne og kirkegjengere, ingen motsetning i det. Synes 17. mai-gudstjenester midt i uka er mye rarere enn 1. mai gudstjeneste på søndag.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:47   #56
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å arrangere konfirmasjon 1 mai?

I vår sogn så har de bestandig konfirmasjon første søndagen i mai, men har en egen regel som sier at om første søndag i mai er 1. mai så blir det konfirmasjon først søndagen etter. Hvorfor vet jeg ikke, men her er det fast om 1. mai havner ut sånn, så er det aldri konfirmasjon 1. mai.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no