Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kalender fikk du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-14, 18:45   #81
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

I starten fikk jeg og søstrene mine én kalender på deling, som besto av en tørket aprikos eller en mandel med skall, altså hver fjerde dag. Det var tider, det. :knirk: Etterhvert avanserte det til Twist! Men vi hadde også sånn med bittesmå plast-anheng noen år, sånne med små ugler eller halvmåner med en figur inni og sånn. Det var magisk! Og så hadde vi noen år radioens julekalender, det var som oftest et ark med klistremerker som skulle settes på på riktig sted ut fra historien som ble fortalt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:45   #82
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg blir litt forundret over at så mange syntes plastikkfigurkalenderene var stas. Mulig jeg syntes de var ekstra nitriste fordi jeg aldri ga opp håpet om at det ville komme sjokolade neste dag.

Og så har jeg aldri skjønt at luke 24 alltid er større enn de andre, men ikke har noe ekstra fest bak seg likevel.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 21:08   #83
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg er født i 75 og fikk pakkekalender til jeg fikk barn selv. Pakkene hang på en kalender mamma hadde brodert, den har eldste overtatt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 21:10   #84
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

72-modell, plastdyrkalender. Kamelen var liksom prikken over ien.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (175,3 KB, 33 visninger)
Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 21:51   #85
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

72-modell, plastdyrkalender. Kamelen var liksom prikken over ien.

Jeg er også 72-modell, men jeg husker ikke slike dyr. Jeg husker småting som stekepanne (tror det var hull på toppen slik at de kunne tres på hyssing el).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 23:34   #86
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg kan ikke huske slike kalendere med plastfigurer i det hele tatt.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:30   #87
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Hos oss hadde vi pakkekalender og for meg er det en av de største juletradisjonene. Jentene mine bruker min kalender hvert år og får pakke annenhver dag. Jeg er født i -77 og det var flere som fikk pakkekalender i min vennekrets.

Pappa hadde samme kalender, med pakker, da han var liten og han er født i -57. Ikke enebarn og ikke rik som jeg ser nevnes som mulig årsak til pakkekalender over her.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:39   #88
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Vi fikk sjokoladekalender, det fikk jeg helt til jeg flyttet ut tror jeg. Og så tror jeg at det var en variant med plastdyr innom husholdningen en gang på 80-tallet. Noen ganger hadde vi også billedkalender, der dagens bilde var relatert til BarneTV?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:41   #89
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Sjokolade eller plastikkfigurkalender.
Venninna mi fikk pakkekalender,og jeg var skikkelig misunnelig. Der og da bestemte jeg meg for at mine barn skulle få pakkekalender.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:47   #90
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg tror jeg var voksen før jeg hørte om pakkekalendre.

Da jeg var veldig liten, fikk jeg kalender med plastdyr i. Etter hvert ble det sjokoladekalender. Dessuten hadde jeg i mange år en kalender fra søndagsskolen der jeg slapp penger ned i luka (som havnet i en slags konvolutt) til inntekt for en eller annen god sak. Jeg husker at jeg fikk kalender til jeg var elleve. Etter det mente mamma jeg var for gammel.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 09:47   #91
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

En kjøpekalender med små, beige plastikkfigurer av dyr som aldri kunne stå støtt. Mulig jeg fikk sjokoladekalender noen år, sannsynligvis med østtysk, vond sjokolade. Ingen jeg kjente fikk pakkekalender.

Tiltres. Pakkekalender var ikke vanlig. Søsteren min og jeg begynte etterhvert å lage egen kalender til hverandre, men det var milevid forskjell fra endel av dagens hvor barna får en gave som koster relativt mye hver dag - det var for oss snakk om typ en småsjokolade, en refleks fra banken, et viskelær eller lign.

Hvilket jeg synes er en bra ting. For påkostet julekalender hever forventningene til hva som er en "akseptabel" gave julaften. Mange ting barn får i kalenderen nå, fikk vi på julaften. Et tankekors.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 10:05   #92
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg hadde pakkekalender (med annenhver dag ting/snop), men kan huske både sjokolade- og plastfigurkalender, så jeg må ha hatt kjøpekalender noen år før det; lurer på om vi begynte med pakkekalender da jeg var 5-6. Født i 1974.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 14:02   #93
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Tror jeg såvidt minnes noe med plastdyr når jeg så dere skrev det. Kan aldri tenke meg at vi fikk noe som helst ekstra.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 14:33   #94
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Født tidlig 70-tall. Har hatt bildekalender, plastdyrkalender og pakkekalender. Vi fikk ting i helgene og gjerne en tvist i ukedagene. Mine yngre søsken hadde kalender fra barne-tv.

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

72-modell, plastdyrkalender. Kamelen var liksom prikken over ien.

Jeg mener å huske en rød kamel.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 14:43   #95
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Farmor hadde sydd en kalender med små små lommer i. Nok til to twist. Så det fikk jeg!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 15:17   #96
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg fikk kjøpekalender med plastdyr som man kunne lage kjede av. Eller noe sånt.
Jeg er født i 71.

Samme her. Og av og til sjokoladekalender. Et år fikk jeg en kalender med bare bilder i. Jeg synset de var utrolig fine. Skulle ønske jeg hadde den kalenderen ennå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 15:28   #97
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Vi hadde hver vår sjokoladekalender. I rillegg hadde mamma laga et grantre i papp og filt med 24figurer som skulle henges på, bl.a. 4 lilla lys. De lysene skulle på hver sin søndag i advent, ellers fikk vi velge en figur å pynte treet med hver dag - det var julekuler, engler, stjerner, hjerter.
Nå stakk jeg innom barndommens adventstid en tur.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 09:39   #98
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

72-modell, plastdyrkalender. Kamelen var liksom prikken over ien.

Slik hadde jeg også. Husker ikke plastfigurene til å tre på snor, men fikk noen år på rad denne du viser.
Født i 1965

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:40   #99
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

...


Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 14:41.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:52   #100
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Hvis jeg fikk noe, var det en klassisk sjokoladekalender, godt ut i desember. Husker en gang pappa hadde tjent litt ekstra før jul og jeg fikk plastdyrkalender. Det var stort!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no