Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vet noen hva slags småkryp dette er?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 13:03   #1
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Vet noen hva slags småkryp dette er?

Jeg fant dette lille beistet i et skap i 2. etasje i går. Det bekymrer meg litt, for i 1. etasje like under dette skapet drysser det ned et merkelig svart "pulver". Nå er jeg litt bekymret for at dette er et livsfarlig skadedyr som er i ferd med å fortære huset mitt.

Dyret er ca 0,7 cm langt. Jeg har bilder fra andre vinkler hvis det trengs.

Anyone?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kryp.jpg (50,0 KB, 120 visninger)
Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:06   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Ser ut som sølvkre.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:9:::0:0
Sølvkre

Publisert 04.07.2006 , oppdatert: 13.05.2008, 12:40
Stikkord:Sølvkre

Sølvkre (Lepisma saccharina) er en vanlig gjest på baderom (ill. Hallvard Elven)


Sølvkre gjør liten skade og regnes som harmløse gjester i våre boliger. De kan virke sjenerende når de opptrer på bad, kjøkken og i vaskerom. Mange ønsker av den grunn å fjerne dem. Sølvkre spiser muggsopp og kan være en indikasjon på at det er fuktproblemer eller fuktskader i rommet der de observeres. PDF-versjon

Utseende

Sølvkre (Lepismatidae, Lepisma saccharina) er vingeløse insekter. De er grå og sølvglinsende i fargen. Kroppsformen er flattrykt og relativt langstrakt med en tydelig avsmalnende bakkropp. I enden av bakkroppen sitter det tre lange haletråder. Hodet har to lange antenner, og man kan i tillegg se to kortere kjevefølere. Kroppslengden, uten antenner og haletråder, er hos voksne individer 7-12 mm. Typisk for sølvkreet er den skjellkledde kroppen som gir den sølvglinsende fargen. Skjellene kan mangle hvis dyret har fått hard medfart, og man vil da få inntrykk av et lysere og mer matt individ. Størrelsen hos nyklekte individer er ca. 2 mm. Sølvkreet må gjennom en gradvis vekst før de blir kjønnsmodne og når maksimal størrelse. Unge individer har ikke skjell og er derfor hvite i fargen.
Hvor og når møter man sølvkre?

I Norge lever sølvkreet bare innendørs. Funn i bygninger er rapportert over hele landet, og man kan møte på dem hele året. De mest typiske stedene er bade- og vaskerom, kjøkken eller andre rom med høy fuktighet. Sølvkreet kan ikke klatre oppover glatte, loddrette flater og fanges derfor ofte i badekar, kummer, skåler og lignende. Prøver som er sendt inn til Folkehelseinstituttet stammer i hovedsak fra bolighus, men noen prøver kommer også fra sykehus, sykehjem, næringsmiddellokaler, muséer, skoler, barnehager og dyrestaller.
Livssyklus, habitat og atferd

Eggene legges i sprekker, bak lister, under fliser og gulvbelegg, eller direkte på næringsstoffer. Klekketiden er normalt fra 20 til 40 dager. Når egget har klekket, vil de unge individene gå gjennom 8 hudskifter før de når full størrelse og blir kjønnsmodne. Utviklingen til voksent individ tar omkring 5-6 mnd under normale temperatur- og fuktighetsforhold. Sølvkreet fortsetter med hudskifter også etter kjønnsmodning og kan faktisk skifte hud opp til 20 ganger. Ved hudskifte kan de erstatte tapte bein og antenner. Et sølvkre bli hele 4 år, og hunnene kan i løpet av sitt liv legge 20-100 egg.

Sølvkre trives best på varme steder med høy luftfuktighet, og optimale forhold ligger omkring 25-30 °C og 75-90 % luftfuktighet. De er lysskye og søker føde om natten. Typisk ser man dem ofte pilende avgårde når man skrur på lyset i et rom, eller når man flytter på gjenstander. I sprekker, under lister, bak skap og benker, under gulvbelegg og lignende steder vil sølvkre finne skjul og gunstige forhold med tanke på fuktighet, temperatur og næring. Ved å søke opp disse stedene vil de kunne opprettholde en bestand selv om forholdene i rommet i seg selv ikke er egnet til formering og vekst. Sølvkreet lever av stivelse og sukkerholdige stoffer og kan klare seg på brødsmuler, gryn, muggsopper, papir, tapetklister og lignende. Andre døde insekter fungerer ofte som en proteinkilde.
Skadetype

Under normale forhold gjør sølvkreet ingen skade, og en eventuell materiell ødeleggelse vil være minimal. Mange synes det er sjenerende med insekter og oppfatter derfor situasjonen som ubehagelig. Sølvkreet er avhengig av høy fuktighet, og kan derfor indikere fuktskader. De lever da godt på muggsopp i forbindelse med denne skaden. Når det gjelder museumsgjenstander, frimerke-samlinger, visse tekstiler eller gamle bøker vil sølvkreet kunne gjøre skade hvis de får være i fred over lengre tid. Det finnes eksempler på verdifulle gjenstander som har blitt gnagd i stykker av disse insektene.
Hvordan løse sølvkreproblemer?

Sølvkreene er helt avhengig av høy luftfuktighet for å kunne gjennomføre livssyklusen (over 60 %). Den enkleste løsningen er derfor å øke temperaturen og forbedre ventilasjonen. Ved å senke luftfuktigheten i et rom vil sølvkreene normalt forsvinne av seg selv. Dette kan være vanskelig på baderom, men høy effekt på varmekabler eller vifteovner vil kunne gi et godt resultat. Uttørkingen bør foregå over en lengre periode slik at man er sikker på at man blir kvitt alle individene. Eventuelle fuktskader bør utbedres og det er meget viktig at alle kilder til fuktighet fjernes. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking. Hyppig vask kan gi tilstrekkelig fuktighet til at noen individer overlever, siden man da skaper gunstige forhold der insektene skjuler seg. Når man støvsuger er det viktig at støvsugerposens innhold tilintetgjøres slik at dyrene ikke kan spre seg igjen. Sprekker og andre typiske gjemmesteder kan med fordel tettes slik at man reduserer antallet skjulesteder
I spesielt problematiske situasjoner kan små mengder sprøytemidler benyttes. Dette vil i de fleste tilfeller være unødvendig. Kjemisk behandling benyttes kun for å slå ned store bestander, og det er da viktig at man behandler insektenes skjulesteder.
Forgiftet åte er en alternativ metode som kan benyttes til bekjempning. Denne metoden må selvsagt kombineres med reduksjon av fuktigheten i rommet. Sukkerholdig åte tilsatt insektsgift vil kunne ta knekken på mange individer og bidra til en reduksjon av bestanden. Åtebokser beregnet på maurbekjempning kan benyttes, eller man kan kjøpe spesialåte beregnet til sølvkre.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:06   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Uæææ! Det likner på en kakkerlakk!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:09   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Det der likner veldig på sølvkre.
Det var slike dyr i hus vi bodde i på sørlandet. Har ikke sett det her i Trøndelag. Så jeg ble litt forskrekket for å si det mildt, da jeg måtte venne meg til slike kryp... De trives i gamle hus, men er ikke skadedyr ettersom jeg har forstått. De er utrolig ekle da. "svømmer" bortover gulvet.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:9:::0:0

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:10   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Nei, kakerlakk er det ikke. De har jeg erfaring med fra Afrika (i 6-7-centimeters-klassen) og ville kjent igjen.

Det ligner veldig på tegningen og beskrivelsen av sølvkre, og hvis det er det ser det jo ut til at det ikke er noe å bekymre seg for. Da gjenstår det å finne ut hvem andre det kan være som graver et sted mellom første og andre etasje...

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:11   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Nei, sølvkre er ikke farlig, bare ekkelt, synes jeg. Vi hadde masse på det gamle badet vårt, men det var fuktskadd, så ikke så rart.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:13   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.270
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Men om det er høy fukt så er vel det også supre forhold for den der stripete billen, "mått"? De spiser treverk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:15   #8
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Det er ikke veldig høy fukt i dette skapet. Det står mot en nordvendt vegg som ikke er særlig godt isolert, så noe fukt er det (klær som har hengt der lenge lukter litt muggent). Hele andre etasje ble pusset opp for et par år siden, så det skal ikke være gamle skjulte fuktskader noe sted.

Jeg håper vi får en varm og tørr sommer som kan tørke opp litt.

Jeg har for øvrig lest beskrivelsen nøyere nå og er sikker på at det er sølvkre.

Hvordan kan jeg finne ut om vi har "mått"?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:09   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Mått/Mitt ser du spor av; det blir bittesmå huller i treverket.

Sølvkre er bittesmå og beveger seg litt sånn åmete. De er dødsekle, og trives på fuktige steder. Vi hadde ofte besøk av dem på do før vi pusset opp.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:18   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Mått/Mitt ser du spor av; det blir bittesmå huller i treverket.

Sølvkre er bittesmå og beveger seg litt sånn åmete. De er dødsekle, og trives på fuktige steder. Vi hadde ofte besøk av dem på do før vi pusset opp.

Vi har de krypa her på ene doen vår. Håpet er å få pusset den opp snart nå. Ungene kan nemlig finne på å samle på disse dyra i et glass. De synes nemlig ingen dyr er ekle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:20   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Sølvkre er ikke et skadedyr i vanlige bolighus, men de er et symptom. Som regel betyr de fukt. Sånn sett er de minst like ekle å ha i hus som reelle skadedyr.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:56   #12
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Hm. Dette er et fastbygd skap som ikke har stått der mer enn et års tid. Det hadde vært kjipt om det var fuktproblemer bak der, da må vi antakelig ta hele greia fra hverandre. Og eventuelle huller i treverk ser vi jo heller ikke bak der...

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:02   #13
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Det er nok et sølvkre, Mistral. Jeg anbefaler å ta ned skapet og se hva som skjuler seg der, kan godt hende det har blitt kondens bak skapet i løpet vinteren. Kondens kan oppstå når varm luft i rommet møter en kald yttervegg, spesielt der lufta blir stillestående kan det gi problemer. Det kan bli fuktig, og det kan komme muggsopp og andre husdyr.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 12:10   #14
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det er nok et sølvkre, Mistral. Jeg anbefaler å ta ned skapet og se hva som skjuler seg der, kan godt hende det har blitt kondens bak skapet i løpet vinteren. Kondens kan oppstå når varm luft i rommet møter en kald yttervegg, spesielt der lufta blir stillestående kan det gi problemer. Det kan bli fuktig, og det kan komme muggsopp og andre husdyr.

Usj... var det jeg var redd for.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 12:12   #15
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.971
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Kjøp dere en fuktmåler til ca 200kr og sjekk om det er fuktig før dere går i gang med å rive skapet.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 13:25   #16
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

Det var en god idé - takk!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 21:06   #17
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet noen hva slags småkryp dette er?

æsj den var stygg. Håper du finner ut hva det er så du kan bli kvitt den.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no