Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 12:47   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående hvilke bunader man kan bruke

Hva er kravene for tilhørighet for at man med rette skal kunne bruke en bunad?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 12:52   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Det er jo ingen formelle krav, så trengt tatt kan man jo iføre seg akkurat hva man vil.
For egen del tenker jeg at man skal ha tilhørighet til stedet - enten være oppvokst der, eller ha foreldre derfra. Arvede bunader kan man bruke uansett.
Jeg har bunad fra der vi har hytte. Jeg føler sterk tilknytning til stedet, og mammas familie (dog ikke hun selv) er derfra. Det holder lenge for meg.
Et så dyrt plagg er det viktig å like også, synes jeg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 12:56   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg er enig med Tiddelibom i at poenget er at man selv skal ha tilhørighet til stedet. Jeg synes det kan holde å ha besteforeldre fra stedet, og så synes jeg ikke helt det holder å nettopp ha flyttet dit, men det er jo en personlig vurdering hvor sterk tilknytning man har til et sted.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:00   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Er det virkelig ingen formelle krav? Det er jo smått idiotisk, syns jeg. For meg så viser bunader hvor man kommer fra.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:00   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg valgte Lofotbunaden fordi min mammas familie på begge sider er derfra og at mange i familien har den samme bunaden. Jeg var også mye der i oppveksten og føler meg sterkt knyttet til landsdelen.
Selv er jeg født ikke langt unna Bodø og bodde der til jeg var 5 år og kunne derfor valgt Norlandsbunaden. Min far er fra Trøndelag og her har jeg bodd det meste av livet og jeg kunne også valgt den.

Valget var for meg enkelt

Jeg synes at en bør ha tilhørighet.


Sist redigert av Michelle : 16-05-07 kl 13:07.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:01   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det virkelig ingen formelle krav? Det er jo smått idiotisk, syns jeg. For meg så viser bunader hvor man kommer fra.

Nei, når man skal ha bunad, er man ikke nødt til å "bevise" tilhørighet

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:01   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg arvet min mormors, det betyr en hel del for meg, men så ble stakken og vesten oppbrukt, så kjøpte jeg en ny, så raknet skjorten også, så fikk jeg en ny der og, nå er ikke bunaden arvet lenger, bare den ene sølja. Så nå er jeg litt lei meg for at jeg ikke har bunad fra hjemstedet mitt, siden jeg har flyttet. Synes bunaden er fin da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:02   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Det er vel noen steder de er ganske strenge på det. Ang fargen iallefall.
Husker ikke hvor/hvem men en bunad finnes i to utgaver blå og grønn. Blå for de son har utsikt/ser havet fra huset (familiegården muligens?), grønn for de som ikke ser havet men bor på "landet".

Det jeg tenker om saken er at man skal ha "tilhørighet" til stedet, gjennom nær familie (besteforeldre eller foreldre, evt født og oppvokst der).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:03   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det virkelig ingen formelle krav? Det er jo smått idiotisk, syns jeg. For meg så viser bunader hvor man kommer fra.

Hvem mener du skulle stille opp disse formelle kravene? Det er jo ingen lover om dette, og ikke noen formell etat som bestemmer hvem som har rett til å bruke hvilken bunad.

Hvor man "kommer fra" er veldig ofte ikke entydig. Mange har flyttet flere ganger i oppveksten, og det vil kanskje føles mer naturlig å ha en bunad fra det stedet en eller begge foreldre kommer fra, og der man har familie, enn fra det stedet familien tilfeldigvis bodde i en tiårsperiode mens man selv gikk på skole.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:03   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det virkelig ingen formelle krav? Det er jo smått idiotisk, syns jeg. For meg så viser bunader hvor man kommer fra.

Enig. Selv synes jeg tilhørighet spiller en STOR rolle i valg av bunad.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:03   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Nordlandsbunaden er delt inn i kystbunad og innlandsbunad. Blå og grønn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:04   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvem mener du skulle stille opp disse formelle kravene? Det er jo ingen lover om dette, og ikke noen formell etat som bestemmer hvem som har rett til å bruke hvilken bunad.

Hvor man "kommer fra" er veldig ofte ikke entydig. Mange har flyttet flere ganger i oppveksten, og det vil kanskje føles mer naturlig å ha en bunad fra det stedet en eller begge foreldre kommer fra, og der man har familie, enn fra det stedet familien tilfeldigvis bodde i en tiårsperiode mens man selv gikk på skole.

Selvsagt er det ingen lover, som i at du får bøter om du bruker feil. Men det finnes da virkelig en hjerne i hodet på de aller fleste.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:04   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nordlandsbunaden er delt inn i kystbunad og innlandsbunad. Blå og grønn.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:05   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.793
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg synes man burde ha en tilhørighet til stedet bunaden er fra.
Jeg bor i Telemark og har bodd her i 28 av mine snart 29 leveår og ville følt det helt naturlig å iføre meg en telemarksbunad.
Likevel har jeg Vestfold-bunad. Jeg er født der, familien min er derfra og jeg har arvet bunaden av min mor.

Jeg synes Lofot-bunaden er fin, men hadde aldri skaffet meg den nettopp fordi jeg ikke har noen tilknytning til stedet.
(jeg har dessverre aldri vært der heller)

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:05   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.695
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det er vel noen steder de er ganske strenge på det. Ang fargen iallefall.
Husker ikke hvor/hvem men en bunad finnes i to utgaver blå og grønn. Blå for de son har utsikt/ser havet fra huset (familiegården muligens?), grønn for de som ikke ser havet men bor på "landet".

Det jeg tenker om saken er at man skal ha "tilhørighet" til stedet, gjennom nær familie (besteforeldre eller foreldre, evt født og oppvokst der).

Det er vel nordlandsbunaden.

Jeg mener det på en måte at det er en uskreven regel at man skal ha bunad fra der man har tilhørlighet. Jeg er født og oppvokst i Trondheim, men mora mi kommer fra Nord-Trøndelag. Jeg synes ikke bunadene er pene. Forfedene på begge sider kommer fra gudbrandsdalen, men jeg føler ikke jeg kan ha bunad derfra for det!

Svigerinna mi (som er nord-trønder) har grafferbunad. Hun mener den er for hele landet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:05   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg mener at man må ha bodd et helt år på Svalbard for å kunne bruke den drakta eller bunaden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:07   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det ingen lover, som i at du får bøter om du bruker feil. Men det finnes da virkelig en hjerne i hodet på de aller fleste.

Ja, og min hjerne mener at man bør ha "tilknytning" til et sted for å bruke den lokale bunaden - enten familiemessig tilknytning, eller at man bor der, eller kanskje aller helst begge deler. Men "tilknytning" er et såpass vagt ord at jeg synes det er vanskelig å sette opp formelle og entydige krav, og jeg oppfattet at det var det du spurte etter?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:09   #18
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes man burde ha en tilhørighet til stedet bunaden er fra.

Jeg synes Lofot-bunaden er fin, men hadde aldri skaffet meg den nettopp fordi jeg ikke har noen tilknytning til stedet.
(jeg har dessverre aldri vært der heller)

Da ville det blitt feil å skaffet seg den ja..

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:11   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Med tilknytning mener jeg at man bør føle tilhørighet. Dvs at man bør i det minste ha nær familie derfra, man bør helst ha VÆRT på stedet.

Min oldefar stakk fra familien sin da min bestemor var liten. Han bosatte seg på østlandet et sted. Jeg kunne aldri hatt bunad derfra, selv om han bodde der og fikk barn der og vi i dag har slekt der. Fordi jeg ikke har noen tilhørighet dit på noen som helst måte annet enn at han bodde der. Men Sunnfjordsbunad kan jeg bruke, med mor derfra. Jeg har tilbrakt mange år der tilsammen. Og nordlandsbunad, siden farsslekta er derfra og jeg har tilbrakt mange ferier der som liten. Men å bruke bunad fra Møre, fordi jeg har noen "tanter" der, eller fra hvorsomhelst, fordi fjern slekt kommer derfra, det kan jeg ikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:11   #20
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg aner ikke reglene jeg. Men det er vel mest naturlig for meg å bruke det som er nærmest meg.
Jeg bor jo ikke i Hardanger men har denne bunaden likevel, som min mor, mormor, oldemor osv. Hele byen her er jo ganske ny og befolket av folk fra innlandet for lenge siden. Derav går halve denne byen med hardangerbunad, resterende går med den flotte Rogalandsbundaden.

Jeg er ganske stolt av at så mange på disse traktene bruker bunad. Husker jeg var ganske skuffet første året i Oslo.

Min man har foreldre fra nord-norge, han har derfor lyst på denne herrebunaden. Men han har aldri bodd i nord-norge.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no