Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-20, 10:53   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Vi har bestilt kjøkken i fargekode S 3502-Y. Vi har null interiørgener.

Spørsmål 1
Kjøkkenet er U-formet, og det vil være ca 1,5 meter fra der kjøkkenmøblene slutter til vindu. Benkeplaten er lys og vegg mellom benk og overskap skal også males lys.

Noen har foreslått at veggen bort til vinduet bør males i samme farge som kjøkkeninnredningen, for å gi et helhetlig resultat. Hva tenker folk?

Spørsmål 2
Vi skal også bytte farge på trapp, som i dag er hvit og mørkebrun (på trinn). Jeg har da tenkt at trappetrinnene kan være i samme farge som kjøkkeninnredningen, for å skape litt helhet. I dag har vi beigeaktige vegger, mannen vil ha dem hvite/lysere.

Har noen forslag til en god lys fargekode som passer til S 3502-Y?

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 11:10   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Hvilken farge er S 3502-Y? Er det den som er litt gråbeige?

Det er jo fint med noe kontrast, så jeg syns det høres ut som det kan bli litt soppsuppe med lys benk, lyse vegger, gråbeide innredning, gråbeige trapp og gråbeige vegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 11:20   #3
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Det er den fargen som heter 1032 Grå Harmoni hos Jotun.

Vi har en gang malt i den fargen og alt listverk og dører er Klassisk Hvit. Tror det kan bli massivt grått om veggen også skal males i samme farge. Om du ser på lyse farger i dette fargekartet, så tror jeg du kan finne noe som passer. Men se også på nyansen på benkeplaten.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 11:31   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Ja, hva med å bryte opp med en vegg i warm blush? Eller savanna sunset? Jeg tror også deco blue kunne vært fint, men mulig den blir litt mørk på en vindusvegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:06   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Den heter grå harmoni.

Soppsuppe, hehe. Det er en stue imellom kjøkken og trapp, og der har vi en petrolaktig vegg med perolaktig teppe, vi har noen bilder på veggen i knæsje neonfarger - så det er enkelte andre farger i etasjen også, altså. Men jeg skjønner hva du sier.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:09   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Aha, jeg så for meg at trappa gikk opp fra kjøkkenet. På andre siden av stua kan det være fint å hente opp noen av fargene, ja.

Jeg tror kanskje skarp hvit og warm blush kan bli fint sammen med grå harmoni. Da får du lit kontraster både til det grå, og til det petrolfargene i stua.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:15   #7
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Jeg malte en kombinasjon av 3502-y og 1502-y i forrige hus. Vi malte 1502-y, som er en lys gråfarge med et brekk av gult (for å ikke virke kald, fremstår på ingen måte som noe annet enn lysegrå) på trappen, hadde 3502-y på veggene og lister i bomull. Den er lys grå, ikke kald og er lys nok til at den skaper kontrast mot andre farger og fremstår på ett vis ikke som en egen farge, men en mindre "skarp" hvit.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:23   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Jeg malte en kombinasjon av 3502-y og 1502-y i forrige hus. Vi malte 1502-y, som er en lys gråfarge med et brekk av gult (for å ikke virke kald, fremstår på ingen måte som noe annet enn lysegrå) på trappen, hadde 3502-y på veggene og lister i bomull. Den er lys grå, ikke kald og er lys nok til at den skaper kontrast mot andre farger og fremstår på ett vis ikke som en egen farge, men en mindre "skarp" hvit.

Kan jeg spørre hvorfor dere hadde ulike farge på trapp og vegg? De virker ganske like?

Og malte dere hele trappen i samme farge? Vi tenkte hvit trapp og gelender, og den grå fargen på trinnene.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:26   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Jeg vil igjen anbefale Jotun sin hjelpetjeneste for fargeråd. Jeg har alltid fått veldig gode råd der:

https://fargerad.jotun.no/

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:29   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Jeg malte en kombinasjon av 3502-y og 1502-y i forrige hus. Vi malte 1502-y, som er en lys gråfarge med et brekk av gult (for å ikke virke kald, fremstår på ingen måte som noe annet enn lysegrå) på trappen, hadde 3502-y på veggene og lister i bomull. Den er lys grå, ikke kald og er lys nok til at den skaper kontrast mot andre farger og fremstår på ett vis ikke som en egen farge, men en mindre "skarp" hvit.

Her er akkurat den fargekombinasjonen fra mitt tidligere hus. Eller jeg lurer faktisk på om den mørkeste gråfargen (på døra og bak ovnen, og gulvet) er 2502-y Dvs litt lysere grå enn 3502-y (det er kun forskjell i svartfarge = hvor mørk gråfargen er) men da ser du hvertfall hvordan ton-i-ton med bare forskjell i andel svart ser ut.


Sist redigert av m^2 : 24-09-20 kl 14:15.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 12:34   #11
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kan jeg spørre hvorfor dere hadde ulike farge på trapp og vegg? De virker ganske like?

Og malte dere hele trappen i samme farge? Vi tenkte hvit trapp og gelender, og den grå fargen på trinnene.

Vi opplevde fargene som relativt ulike, den ene veldig lys, den andre "mellom"-mørk. Hele trappen ble malt i 1502-y og veggene nede og opp trappen i 3502-y. Vi malte hele trappen pga type trapp (åpen trapp, ikke gelender hele veien), og fordi jeg ikke orket styret med maskering
1502-y har 10 prosent svart i seg, 3502 30 prosent. Vi brukte også en kombinasjon av 2502-y og 1502-y i et annet rom, det var mer ton-i-ton og uten ett markant skille.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 14:26   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

En kommentar til - 3502y er ikke en veldig lys farge så jeg ville vært veldig var på lysforholdene der du skal male hvis du velger den på veggen.

Også om trappa; Fargerike.no har kjempefine sider hvor du kan "slå opp" petrolfargen på veggen din (-ish, finn en som likner) også får du opp forslag til farger som er ton-i-ton, farger som er gode kombinasjoner, og grånyanser som vil passe. Her kan du se et eksempel.

Det kan jo være et utgangspunkt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-20, 17:00   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

1502-y har 10 prosent svart i seg, 3502 30 prosent. Vi brukte også en kombinasjon av 2502-y og 1502-y i et annet rom, det var mer ton-i-ton og uten ett markant skille.

Det stemmer vel ikke? Dersom fargekoden starter med 15 er det vel 15 % svart

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-20, 13:22   #14
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det stemmer vel ikke? Dersom fargekoden starter med 15 er det vel 15 % svart

Du har helt rett, det er 15 svarthet i den ja, beklager!

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-20, 16:35   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, hva med å bryte opp med en vegg i warm blush? Eller savanna sunset? Jeg tror også deco blue kunne vært fint, men mulig den blir litt mørk på en vindusvegg.

Jeg malte kjøkkenet vårt Deco Blue i går, hvor resten av kjøkkenet er hvitt. Det ble, om jeg får si det selv, kjempefint! (Og det er på en vindusvegg men ikke for mørkt syns jeg)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-20, 21:48   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på vegg - trenger interiørhjelp

Ja, nå har jeg jo sett bildet, og det ble veldig elegant.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no