Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva vasker du dosetet med?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 09:13   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva vasker du dosetet med?

Lillesøster er blitt en kløpper til å gå på do og når man er liten sitter man jo og holder i ringen.
Hun glemmer seg av og til og hopper av før hun roper at hun er ferdig og det blir gris. Gutta er jo store og treffsikre, men det er visst vanskelig å huske at sete skal opp før de tisser og det spruter....

Hva vasker du dosetet med for at det skal være rent? Er det godt nok med ajax/jif?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:14   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jeg vasker med klorin. Det er ikke anbefalt, men jeg er litt bakteriefiksert.
Mannen vasket med Jif før han traff meg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:15   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Antibaktrielle do-vaske-våtservietter. Er det Domestos de heter?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:16   #4
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Servietter? Kan de kastes i do etterpå?
Miljøfientlig?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:21   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jeg bruker domestos fresh. har blandet ut domestos og vann i en spruteflaske (en gammel "jif bad-flaske") og sprayer både på doringen og på vasken med dette.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:34   #6
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Vi bruker jif universal til det meste. Den er sterk og funker godt, men om den er miljøvennlig er jeg usikker på.

(domestos fresh bruker vi bare nedi selve doskåla)

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 09:54   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jeg bruker Jif baderomsspray på doen, og klorin rett i doskåla, det bleker og gjør fint, og lukter svømmehall, mmm, og så vasker jeg doen innvendig med Domestos eller lignende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:06   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jeg har en jif baderom-spruteflaske hengende ved siden av do, den må brukes daglig med den gjengen som flyr ut og inn her (en do, mange barn) Tørker av med dopapir som går rett i skåla etterpå. Til grundigere vask bruker jeg sprayen og Libero engangskluter. De klutene er også prima til baderomsspeilet !
Nedi do bruker jeg domestos.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:06   #9
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Har en Jif Universal stående på badet hele tiden. Noen sprut på toalettet og tørker av med dopapir hver dag. Vasker skikkelig med grønnsåpe og jif skurekrem én gang i uken.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:20   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Eg brukar Ajax våtserviettar som eg har liggande på ei hylle over toalettet. Tørker over dosetet eit par gangar for veka.
Skyller IKKJE serviettane ned i do etterpå, men kastar dei.
Oppi toalettet brukar eg Klorin.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:20   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jeg er litt sånn bakteriefiksert jeg og, så jeg bruker ofte klorinoppløsning. Det hender jeg bare bruker Domestos da, men jeg liker ikke den nye med kvalm limelukt. Har sånn blå WC-vask fra Jif nå, men den står det at bare skal brukes oppi klosettskåla. Så da blir det vel klor.

Doene vaskes grundig utvendig og innvendig hver uke. Jeg bruker like lang tid på to bad som mannen bruker på å støvsuge og vaske hele resten av huset ...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:48   #12
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Enten bruker jeg vaskeservietter fra Jif, Ajax og hva de nå heter, eller jeg bruker Jif spray og tørker av med toalettpapir. Innimellom vasker jeg både vask og do med klorin. Selve doskålen vasker jeg med Domestos eller klorin.
Vet om folk som bruker tuer til å vaske doene med, altså bruker den samme tua(kluten) flere ganger.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:51   #13
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Jif badromsspray, og nede i skålen bruker jeg jif skurekrem. Tørker over jif sprayen med dopapir som jeg bare spyler ned. Enkelt penkelt.

Aldri salmiakk i nærheten av doen, aldri! Bare opplyser..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:57   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Blå Jif og dopapir til daglig, samt jif og spyling med glohett vann i dusjen ved behov.
Klor har jeg ikke i huset etter at vår lokale Coop-butikk fikk grønt miljøstempel og fjernet det fra hyllene.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:58   #15
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Vet om folk som bruker tuer til å vaske doene med, altså bruker den samme tua(kluten) flere ganger.

Jeg vasker med mikrofiberklut utvendig og dokost innvendig. Er det ekkelt liksom? Klutene går på kokvask og er uansett druknet i klorvann. Hvis det er synlig søl på dokanten tørker jeg det bort med et fuktet tørk dopapir først altså, men det får da være måte på. Våtservietter synes jeg er tull, og kan aldri tenke meg at det blir like rent heller. Men det er nå meg da.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:58   #16
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Jif badromsspray, og nede i skålen bruker jeg jif skurekrem. Tørker over jif sprayen med dopapir som jeg bare spyler ned. Enkelt penkelt.

Aldri salmiakk i nærheten av doen, aldri! Bare opplyser..

Hvorfor ikke salmiakk

Bruker jif toalettrens nedi doen, klorinblanding på resten, og har alltid liggende jif universal ved siden av. Med 2 små gutter så går det ofte litt gale veien med strålen, da er det godt å ha noe sånt liggende.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 14:49   #17
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Opprinnelig lagt inn av nicomama, her.

Hvorfor ikke salmiakk

Bruker jif toalettrens nedi doen, klorinblanding på resten, og har alltid liggende jif universal ved siden av. Med 2 små gutter så går det ofte litt gale veien med strålen, da er det godt å ha noe sånt liggende.

Salmiakk er en amoniakkløsningen, som ligger svært nært urin i lukt. Det vil så bare forsterke urinlukt som allerede finnes i doen. Det er kjent at man aldri skal bruke salmiakk ved vask av urin fra dyr, for de vil ofte komme tilbake for å tisse der igjen.
Verste jeg kjenner er dunsten av salmiakk ved offentlig toaletter :urk:

Dessuten er den mer fettløselig enn bakteriedrepende, ergo er det noe feil område å bruke det på. På kjøkkenet ved feks. vask av vifte, ovn, oppe på skaper o.l. er den fin, selv om jeg personlig ikke bruker den.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 14:59   #18
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Salmiakk er en amoniakkløsningen, som ligger svært nært urin i lukt. Det vil så bare forsterke urinlukt som allerede finnes i doen. Det er kjent at man aldri skal bruke salmiakk ved vask av urin fra dyr, for de vil ofte komme tilbake for å tisse der igjen.
Verste jeg kjenner er dunsten av salmiakk ved offentlig toaletter :urk:

Dessuten er den mer fettløselig enn bakteriedrepende, ergo er det noe feil område å bruke det på. På kjøkkenet ved feks. vask av vifte, ovn, oppe på skaper o.l. er den fin, selv om jeg personlig ikke bruker den.

Da var det siste gang jeg vasket dogulvet med salmiakkholdig vaskemiddel.. Takk for opplysningen

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:01   #19
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Hvorfor skal man ikke bruke klorin på do?
Det gjør jeg sånn innimellom. Litt klorin på en gammel klut, så lukter det reint og svømmebasseng etterpå.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:33   #20
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Hva vasker du dosetet med?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Hvorfor skal man ikke bruke klorin på do?
Det gjør jeg sånn innimellom. Litt klorin på en gammel klut, så lukter det reint og svømmebasseng etterpå.

Det er ikke så bra for miljøet. Og så har jeg hørt at disse andre produkten som en kan vaske toalett og slik med er mer en nok. En trenger vist ikke klorin for og desinfisere toalettet.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.

Sist redigert av siljemoren : 01-07-10 kl 17:19.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no