Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ull og sentrifugering

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-10, 14:22   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ull og sentrifugering

Jeg ser at på ullprogrammet på Mielen så er standarden at den står på veldig høy sentrifugering.

Skal man sentrifugere ull?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:27   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Ikke veldig i allefall. Det er bevegelse sammen med temepraturforandring som får det til å krympe. Derfor kan man fint koke ull om man ikke rører det fort rundt. På min faller den ned til under midten når jeg setter den på ull. Eller trykket jeg den ned selv første gangen mon tro, slik at den husker det? Hos meg står den på tredje fra bunn tror jeg, og det går helt fint.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:28   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

JEg syns det er så rart at den ikke gjør det av seg selv?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:30   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Det er da ikke så kraftig sentrifuge på min miele-maskin? Ulla kommer ut vesentlig våtere enn annet tøy for å si det sånn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:31   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Jeg tror ikke det er all ulla som gjør det...?
Jeg vasker all ulla på ullprogram i maskina, og sentrifugerer den vanlige runden med ganske lavt turtall først, men så når den er ferdig, sentrifugerer jeg enda en gang til med full speed, og jeg har enda ikke opplevd at en eneste ting har krympet.

  Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:32   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Vår vaskemaskin har Woolmark Platinum Care ullprogram, og der står sentrifugen på 600 rpm og temperaturen på 40 grader. Jeg kan ta det lavere, men ikke høyere.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:36   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

JEg syns det er så rart at den ikke gjør det av seg selv?

Må du trykke den om hver eneste gang? Det er merkelig. Hvis jeg har gjort det i det hele tatt var det kun første gangen. Min er hvertfall kraftig nok til å krympe ull, det har jeg jo merket når det har havnet med den vanlige vasken som går på samme temperatur.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:37   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg tror ikke det er all ulla som gjør det...?
Jeg vasker all ulla på ullprogram i maskina, og sentrifugerer den vanlige runden med ganske lavt turtall først, men så når den er ferdig, sentrifugerer jeg enda en gang til med full speed, og jeg har enda ikke opplevd at en eneste ting har krympet.

Nei, behandlet ull kan man gjøre omtrent det man vil med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:38   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Vårt ullprogram setter den på omdreininger etter temperaturer tror jeg. Jeg pleier å flytte den fra 900 omdreininger til 700, men da tar det så lang tid før det blir tørt. HP pleier å la det gå på 900, for da blir det fortere tørt, og han mener det ikke virker inn på ullen. Jeg synes det er litt i grenseland, og synes jeg ser litt antydning til krymp i spesielt nøstebarnullen, ikke noe i den behandlede.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:40   #10
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

Her går sentrifugen 100 omdreininger på ullprogrammet.
Har aldri opplevd krympet ulltøy.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 14:45   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ull og sentrifugering

På min ganske nye Miele er standarden på ullprogrammet 30 grader og 1200 omdreininger. All ulla vår er like fin.
Vaska seinest i går kveld en nystrikka tynn genser i ull, og den har ikke tatt noe som helst skade.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no